Image
De elektrische VW ID.4 is een geloofwaardig alternatief voor traditionele SUV's. Het enige probleem is zijn prijs, een terugkerend probleem in dit 100% elektrische segment.


Na de compacte ID.3 lanceert VW het echte speerpunt van zijn elektrische ID-gamma: de ID.4 SUV. De auto is het alter ego van de Tiguan, maar dan zonder de uitlaatgassen. Hij heeft alle troeven in handen en is nu al een geloofwaardig alternatief voor gezinnen die de stap willen zetten naar een elektrische auto.


VW ID.4
De ID.4 staat op het platform dat alle EV's van Volkswagen gemeen hebben.


De essentie

De Volkswagen ID.4 is iets langer dan de Tiguan (4,58 meter) en nestelt zich in het bijzonder veelbelovende segment van de compacte SUV's. Hij staat op het MEB-platform dat speciaal door Volkswagen ontwikkeld werd voor zijn elektrische voertuigen. Dankzij dit platform kan de batterij (52 of 77 kWh) in de vloer geïntegreerd worden, waardoor er binnenin heel wat plaats vrijkomt. Passagiers zitten zowel voorin als achterin bijzonder comfortabel. En de koffer biedt een royale 543 liter, waar je door de achterbank neer te klappen zelfs 1.575 liter van kan maken.

Ondanks zijn forse gewicht (2.124 kilo) gedraagt de grote SUV zich op de weg behoorlijk alert, dankzij z’n pittige motor van 204 pk. Bovendien is hij tamelijk wendbaar, met dank aan een bijzonder kleine draaicirkel die het manoeuvreren een pak makkelijker maakt. VW belooft een actieradius van 520 km (WLTP), met de grote batterij. Wij klokten tijdens onze testrit af op 360 kilometer, in verschillende rijomstandigheden.

VW
De ID.4 zal in de stad op meer bewonderende blikken mogen rekenen dan zijn kleine broertje, de ID.3, die op het vlak van design een pak discreter is.


Het segment

SUV's zijn vandaag goed voor 4 op de 10 verkochte nieuwe auto's in Europa, en het zijn dan ook vooral zij die voor de door onze regeringsleiders beoogde elektrificatie van de markt moeten zorgen. De modellen lijken zich te vermenigvuldigen als konijnen! Zo mochten we sinds begin dit jaar al de Opel Mokka-e, de Volvo XC40 Recharge, de Ford Mustang Mach-e, de BMW iX3 en de Mercedes EQA verwelkomen, naast de meer exotische Aiways U5 en JAC iEV7s.

En dit razende tempo zal nog wel een paar maanden aanhouden. Maar om eerlijk te zijn, wordt de meest geduchte concurrent van deze ID.4 tijdens zijn eerste levensmaanden wellicht niemand minder dan zijn neef, de Skoda Enyaq iV. Op het vlak van grootte en technologie zijn ze aan elkaar gewaagd, maar Skoda doet daar nog eens een scherpe prijs en intelligente oplossingen bovenop. Met deze laatste deelt de ID.4 alvast z’n pragmatische positionering: een gezinswagen die zijn concurrenten niet de loef probeert af te steken op het gebied van prestaties, koste wat het kost de top van het gamma wil bereiken of daarentegen alles op zijn prijs zet. Kortom, een “normale” familie-SUV!

VW
Zijn voornaamste concurrent is niemand minder dan zijn neef, de Skoda Enyaq.


Wat er verandert

Net als de vorig jaar verschenen ID.3 is ook de ID.4 gebaseerd op het nieuwe MEB-platform, dat speciaal ontworpen werd voor elektrische voertuigen. Het platform integreert de batterijen onder de laadvloer - tussen de voor- en achterwielen - in een dubbele bodem. Zo moest er niet beknibbeld worden op de binnenruimte, die we voor dit segment best wel royaal mogen noemen. Uiteraard werd het platform aangepast aan de afmetingen van het nieuwe model, dat met 4,58 meter liefst 34 cm langer is dan de berline en zelfs 8 cm langer dan de Tiguan, het equivalent met verbrandingsmotor van deze ID.4 in het VW-gamma.


Design

De ID.4 ademt de “ID”-stijl uit, die kenmerkend is voor de elektrische auto's van Volkswagen. De lijnen zijn zachter, de hoeken minder geprononceerd en de hoofdruimte werd beperkt om de aerodynamica te bevorderen. De voorkant wordt gekenmerkt door zijn “gladde” bumper en een grille die uitblinkt door zijn afwezigheid, aangezien de behoefte aan koeling bij een elektrische auto veel kleiner is. Aan de achterkant loopt er een lichtstrook over de hele breedte van de achterklep, een stilistisch effect dat stilaan opnieuw furore maakt in het autodesign. De lijn is tamelijk massief, nogal uitvergroot en zeker “opzichtiger” dan die van de ID.3.


Binnenin

De lange wielbasis en de korte motorkap beloven aan boord een zee van ruimte. En inderdaad, de ID.4 biedt meer dan genoeg plaats voor de voorste passagiers en drie volwassenen achterin. De kofferruimte achter de achterbank bedraagt 543 liter, maar door de rugleuningen neer te klappen maak je daar in een wip 1.575 liter van. Een optionele verplaatsbare bodem op twee niveaus zorgt voor een vlakke laaddrempel en laadruimte, en een skiluik verhoogt de modulariteit.

Aan de voorkant zien we dezelfde extreme vereenvoudiging die geïntroduceerd werd in de laatste Golf en de ID.3. De middenconsole werd herleid tot het strikte minimum (aanraakgevoelige bedieningselementen voor de ontdooiing en de gevarenlichten), en via een “kanaal” onder het scherm kan je het geluidsvolume en de temperatuur van de dual-zone airco regelen. Alle andere bedieningselementen bevinden zich op het centrale scherm, wat betekent dat je voor elke functie meerdere keren zal moeten drukken. Maar met wat oefening zal de bestuurder wellicht vlot zijn weg vinden in de talloze menu’s.


Uitrusting

De ID.4 heeft een zeer complete standaarduitrusting, al vanaf het basismodel. En dan hebben we het bijvoorbeeld over ledkoplampen, een automatische noodstop die zwakke weggebruikers detecteert en adaptieve cruise control met start-stop beheer voor in de file. Verder krijg je ook rijstrookassistentie, bizonale klimaatregeling, parkeersensoren voor en achter en het complete Discover Pro-multimediasysteem. Als je gaat voor de duurdere afwerkingsniveaus, wordt de uitrusting wel heel compleet. Of wat dacht je van led-matrixkoplampen (waarvan de lichtbundel zich in real time aanpast aan de gebruikers en de locatie), een 360° camera, een warmtepomp, klimaatregeling in drie zones en zelfs een augmented reality head-up display.

VW
De Volkswagen ID.4 1ST is vrij goed uitgerust voor een auto uit dit meestal niet zo vrijgevige segment. Al moeten we er wel bij zeggen dat de aankoopprijs navenant is.


Onder de motorkap

Er worden bij de lancering drie vermogensniveaus aangeboden: 109 kW (150 pk), 125 kW (170 pk) en 150 KW (170 pk). De voorin geplaatste motor is gekoppeld aan achterwielaandrijving. De batterij komt in twee versies, in functie van de motorisatie. De eerste twee motoren zijn gekoppeld aan een batterij van 52 kWh, de krachtigste motor kreeg een batterij met een grotere capaciteit (77 kWh). Later komen er ook versies met vierwielaandrijving, zoals de sportieve GTX, die aan de vooras een tweede motor toevoegt om het totale vermogen op 299 pk te brengen.

De VW ID4 wordt gemaakt in de Sachsen-fabriek in Zwickau Foto: Oliver Killig
De VW ID4 wordt gemaakt in de Sachsen-fabriek in Zwickau (D).


Onderweg

De VW ID.4 is niet bepaald een ballerina. De auto weegt 2.214 kilo, droog aan de haak, en dat voel je jammer genoeg tijdens het rijden: in de bochten, bij het remmen en op een oneffen wegdek. Met een dergelijke verhouding tussen gewicht en vermogen is het logisch dat de Sport-stand niets toevoegt aan de rijervaring. We blijven dan ook liever in de Comfort- of Eco-stand, die veel beter passen bij het soepele gevoel aan het stuur. Het is dus met een rustige en bedachtzame rijstijl dat je het meeste uit deze grote SUV zal halen, zowel qua autonomie als qua rijplezier. Terwijl je ondertussen geniet van de kleinere draaicirkel, die een onvermoede wendbaarheid oplevert ten opzichte van zijn afmetingen.

VW ID.4
Een gewicht van 2,2 ton, dat laat zich voelen achter het stuur.


Verbruik

Autonomie blijft bij elke elektrische auto een gevoelig onderwerp! Op onze testauto met 150 kW/77 kWh kondigt VW een rijbereik aan van 520 km (WLTP-norm), wat neerkomt op 16,2 à 16,9 kWh/100 km. Maar door routes (lange en korte ritten), omgevingen (snelweg, weg, een beetje stad) en rijmodi (Eco, Comfort en Sport) te mengen, schommelden wij tussen 19,8 en 24,5 kWh/100 km, afhankelijk van de omstandigheden. Het gemiddelde aan het einde van onze testdagen bedroeg 21,7 kWh, wat een rijbereik oplevert van meer dan 350 km. Al zal dat in grote mate afhangen van je rijgewoonten. En als je een paar eco-rijregeltjes toepast, lijkt 400 km en meer ons perfect haalbaar.

Wat het opladen betreft, hebben de modellen met de grote batterij een wisselstroomlader van 11 kW en kunnen ze een gelijkstroombelasting met een hoog vermogen aan tot 125 kW. Dat volstaat om na een half uur opladen weer 320 km af te leggen. De andere versies zijn standaard iets beperkter: 7,2 kW wisselstroom en 50 of 100 kWh gelijkstroom.

Volkswagen ID.4 1ST
400 kilometer is perfect haalbaar.


Budget

Als “normale” familie-SUV heeft de ID.4 ook “normale” prijzen. Zijn basisprijs bedraagt € 39.485, met de rijke uitrusting die we hierboven beschreven en de meest bescheiden motorisatie (109 kW/52 kWh). Voor de geteste configuratie met 150 kW/77 kWh loopt de prijs op tot € 46.830. Prijzen die weliswaar nog altijd tamelijk hoog zijn in vergelijking met een gelijkwaardig benzine- of dieselmodel, maar wel een pak lager liggen dan de elitaire prijzen van sommige concurrenten. Op het vlak van belastingen ten slotte, maakt zijn fiscale aftrekbaarheid hem een zeer aantrekkelijke keuze voor professionele klanten. Voor particuliere klanten zijn de taksen laag in Wallonië en Brussel, en zelfs onbestaand in Vlaanderen.


Conclusie

Ruim, een behoorlijke autonomie, een aangenaam rijgedrag en een correcte verhouding tussen uitrusting en prijs ... deze ID.4 kwijt zich voorbeeldig van zijn taak als eerste gezinsauto. En dat vanaf vandaag!


Technische fiche VW ID.4 1st

  • Motor: elektrisch, 204 pk, 310 Nm aan 1.800 opm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: enkelvoudige automatische versnellingsbak
  • L/b/h (mm): 4.580/1.850/1.630
  • Leeggewicht (kg): 2.124
  • Koffervolume (l): 534
  • Batterij (kWh): 77
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,5
  • Topsnelheid (km/h): 160
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 17,2
  • Autonomie (km, WLTP): 520
  • Prijs (€): 47.700€
  • BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 61,5 - 83,56
  • BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 0 - 0

Troeven

  • Binnenruimte en koffer
  • Zeer aangenaam weggedrag
  • Voldoende groot reëel rijbereik
  • Wendbaarheid voor deze afmetingen

Minpunten

  • Bediening volledig via display
  • Zware wagen
  • Nutteloze sportmodus
  • Ontbrekende uitrusting