Om de puntjes op de i te zetten, was dit de vraag zoals ze precies werd gesteld: “Na de rampzalige toestand op onze wegen deze weken, pleiten sommigen voor het verplichten van winterbanden. Maar de minister van Mobiliteit is tegen. Wat vind jij?”
Jullie hebben massaal gereageerd en gestemd op onze Facebookpagina. Wij besloten dan ook om de resultaten en de vaak uitgesproken meningen te bespreken...
Resultaten
FR | NL | Totaal | |
Ja, voor alle voertuigen | 55,00% | 50,00% | 53,00% |
Ja, voor vrachtwagens | 3,50% | 2,50% | 3,00% |
Nee, geen verplichting | 22,50% | 25,00% | 23,50% |
Nee, maar meer strooien | 19,00% | 21,50% | 20,00% |
Geen mening | 0,00% | 1,00% | 0,50% |
Zoals je ziet, is een beperkte meerderheid van de deelnemers aan de enquête voor het verplichte gebruik van winterbanden voor alle voertuigen! De andere ruime helft van de respondenten is categorisch tegen, en dit in combinatie met de vraag naar meer strooizout op de wegen. Slechts 3% van de deelnemers vindt dat dit enkel verplicht zou moeten zijn voor vrachtwagens.
Deze cijfers liggen in lijn met een andere enquête van Touring die in december 2017 werd gehouden. Hieruit bleek dat 56% van de respondenten over winterbanden beschikt.
De respondenten die deelnamen aan de enquête en niet voor winterbanden kozen, hebben daar drie belangrijke redenen voor:
- Ze leggen te weinig kilometers af of spenderen onvoldoende tijd op de weg: 36%
- Ze vinden dat er geen ‘echte’ winters zijn in ons land: 25%
- Ze vinden het prijskaartje voor winterbanden te hoog: 24%
5 voorgestelde ideeën over winterbanden
Wij geven geregeld advies over winterbanden, meer bepaald over de keuze tussen verschillende producten. Maar wij willen ook de mythes uit de wereld helpen waarmee sommigen hun afkeer van winterbanden proberen te rechtvaardigen. Hierbij 5 van jullie meest voorgestelde ideeën:
1. De Belgische winters zijn niet bar genoeg
Het probleem is niet dat de winters hier bar zijn of niet. Het is eerder een kwestie van temperatuur: zodra de temperatuur onder de 7° C duikt, zijn winterbanden efficiënter. Je kan zelf eenvoudig vaststellen in de Belgische maandnormalen dat we in de winter ruim onder deze drempel gaan.
Winterbanden zijn al efficiënter op een droog wegdek, dus zijn ze het zeker bij regen en sneeuw. Met andere woorden: winterbanden zijn volledig aangepast aan de Belgische weersomstandigheden tussen november en maart.
2. Winterbanden zijn alleen efficiënt bij sneeuw en ijs
Uiteraard zijn winterbanden afgestemd op sneeuw, en wat minder op ijs en ijzel aangezien je in dat geval spijkers zou moeten gebruiken voor een optimale wegvastheid. Winterbanden daarentegen zijn evengoed aangepast om op een nat wegdek te rijden. Dankzij de structuur met plaatjes en groeven wordt het water efficiënt afgevoerd. Dit beperkt aquaplaning en vermindert de remafstand.
3. Als ze dan toch zo efficiënt zijn, waarom de banden dan niet het hele jaar door gebruiken
Het rubber van winterbanden is ‘zachter’ dan bij een zomerband. Dit verklaart onder andere waarom een winterband beter functioneert bij lage temperaturen. Maar ook het omgekeerde is waar: bij temperaturen van meer dan 7° C verslijten winterbanden sneller. Als je dus in de zomer winterbanden gebruikt, riskeer je bijgevolg verminderde prestaties en een verhoogde slijtage.
4. Een stel winterbanden betekent een serieuze streep door de rekening
Je moet inderdaad gemiddeld duizend euro rekenen om een set winterbanden te laten monteren op je velgen. Het is echter beter dit op lange termijn te zien: als je 5 maanden per jaar met winterbanden rijdt en 7 maanden met zomerbanden, kun je alle banden samen veel langer gebruiken. En dan houden we nog geen rekening met een ongeval door een slippartij in de sneeuw. Dit zou een nog grotere hap uit je budget opslokken.
5. Ik kies eerder voor ‘vierseizoenenbanden’, dat is een voordelig compromis
Deze keuze kan inderdaad de juiste lijken, maar is geen wondermiddel. Zoals we al schreven, zijn vierseizoenenbanden geen wondermiddel omdat ze niet alle eigenschappen van het ene (winterbanden) en het andere type (zomerbanden) combineren.
Conclusie
Als mobiliteitsvereniging die honderdduizenden automobilisten vertegenwoordigt, zijn wij niet voor het verplichte gebruik van winterbanden. Het is aan de automobilist om een goed doordachte keuze te maken in functie van zijn budget en rijgewoonten. Wij zijn daarentegen voor een verplicht gebruik door professionele bestuurders (bedrijfswagens, bestelwagens, vrachtwagens...). We raden je in elk geval aan om onze tips te volgen om je auto winterklaar te maken, aangezien niet alleen het type banden instaat voor je veiligheid.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.