In 2021 kozen 11.021 automobilisten voor een gepersonaliseerde nummerplaat. Dat is bijna twee keer zoveel als in 2018 (5.949)!
De gepersonaliseerde nummerplaat deed zo’n vijftien jaar geleden zijn intrede in ons land en wordt steeds populairder bij Belgische automobilisten. Zowel voor particulieren als voor bedrijven lijkt de 1.000 euro voor zo’n plaat geen rem op de vraag te zijn...

Volgens de officiële cijfers van de FOD Mobiliteit kozen 11.021 automobilisten in 2021 voor een gepersonaliseerde nummerplaat. Al moeten we dat cijfer wel in perspectief plaatsen, aangezien in België vorig jaar meer dan 1.500.000 voertuigen geregistreerd werden. Je ziet meteen de orde van grootte. Maar verrassend blijft hoe de vraag naar deze nummerplaten evolueert: bijna twee keer zoveel als in 2018 (5.949)! Dit cijfer is des te opmerkelijker omdat het aantal inschrijvingen (vooral van nieuwe auto's) de afgelopen twee jaar sterk is gedaald als gevolg van coronapandemie.
Het fenomeen is van dien aard dat er de laatste jaren zelfs televisieprogramma's over gemaakt zijn. Zowel in het Nederlandstalige als in het Franstalige landsgedeelte. Als je wil weten waarom sommige mensen voor dit soort nummerplaten kiezen, zijn dit interessante bronnen.
Uiteraard moet je een onderscheid maken tussen de beweegredenen van particulieren en die van professionals. Die laatsten kunnen de kosten niet alleen aftrekken, maar willen meestal ook hun beroepsactiviteiten promoten.
Hoe ga je tewerk?
Ben je geïnteresseerd in een gepersonaliseerde nummerplaat, als professional of als particulier? Niets is makkelijker! Surf naar de mobiliteitswebsite van de federale overheid.
- Klik op het tabblad "Mijn voertuig, mijn plaat".
- Dan op de pagina met een link naar gepersonaliseerde kentekenplaten.
- Vervolgens kies je of je aanvraag voor een vennootschap is of op eigen naam.
- Je moet je identificeren – via een eID-kaartlezer of Itsme – om een vak te openen waar je kan controleren of de gewenste combinatie beschikbaar is.
De DIV gaat dan na of de aangevraagde combinatie aan de criteria voldoet (zie hieronder). Als de aanvraag aanvaard wordt, krijg je een e-mail met een verzoek om 1.000 euro te betalen. Waar nog eens 30 euro bovenop komt voor de aanmaak van de plaat en de levering door bpost.
Opgelet: je hebt 10 dagen om te betalen, of je verliest je reservering! En je verzekeraar moet de inschrijving van je voertuig en de nummerplaat binnen 5 maanden opvragen. Anders wordt de reservering geannuleerd en gaat de € 1.000 verloren!

Even ter herinnering: wat moet, en wat mag (niet)?
- De combinatie moet bestaan uit 1 tot maximaal 8 tekens, met minstens één letter.
- Alle combinaties zijn mogelijk, met uitzondering van nummerplaten die beginnen met A, E, P en CD (officiële autoriteiten en vertegenwoordigingen).
- Niet de letters TX en TL om verwarring met taxiplaten te voorkomen.
- Geen opeenvolgende streepjes, of streepjes die helemaal niets scheiden. Een streepje kan nooit aan het begin of einde van een regel staan. Vb: plaat met combinatie (-C- -130) of (-SIR-).
In werkelijkheid zijn er nog veel meer uitzonderingen dan we hier opsommen. Om verwarring te voorkomen, ga je beter naar de site mobiliteit.be voor de details van al deze regels.
Ten slotte wijzen we erop dat op gepersonaliseerde nummerplaten van voertuigen met de status van oldtimer een rode "OLDTIMER"-sticker aangebracht moet worden om hun status aan te geven, aangezien de letter O in dit geval niet langer verplicht is.
Risico van diefstal en schrapping
Onnodig te zeggen dat deze gepersonaliseerde nummerplaten in het oog springen en soms begeerte opwekken! Het is dan ook niet ongewoon dat ze gestolen worden. Vergeet niet de nummerplaat goed te bevestigen (klinknagels in plaats van gewone schroeven), want zo'n plaat, verloren of gestolen, wordt automatisch geschrapt. Dit betekent dat het betrokken voertuig opnieuw ingeschreven moet worden met een nieuwe normale nummerplaat of een andere gepersonaliseerde nummerplaat. En dus nogmaals een kostprijs van 1.000 euro!
Meest recente artikelen
All-in riviercruise: VIVA Cruises legt de lat hoog
De populariteit van riviercruises schuilt voornamelijk in de bijzondere reiservaring die ze bieden. De formule in een notendop? Ontspannen van stad naar stad en van land naar land reizen, terwijl je maar één keer je koffers hoeft uit te pakken.
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash