De concurrenten die Tesla’s leiderschap uitdagen zijn niet Europees, maar Chinees. We vonden er verschillende in het ruime aanbod van BYD, waaronder deze SUV met de naam Atto 3.

Tussen de Seal, de grote sedan die we onlangs testten (volgens ons het beste BYD-product op dit moment), en de compacte Dolphin zit een compacte SUV uit het C-segment: de Atto 3. Hij maakt gebruik van het ‘e-3.0’-platform, dat zich onderscheidt door zijn 800V-technologie. De spanning is bij deze SUV echter beperkt tot 403 V.
Hij beschikt voor zijn batterij (60,48 kWh) ook over de ‘Blade’-technologie, wat typisch is voor het merk. Het rijbereik wordt geschat op 420 km (WLTP). Al hangt alles natuurlijk af van de rijomstandigheden.

Origineel? Absoluut!
Zoals zo vaak is de snelweg een accukiller, vooral als je sneller dan 120 km/u rijdt. Dan verbruikt de auto gemakkelijk 25-27 kWh/100 km. Genoeg om de batterij leeg te rijden in minder dan 300 km, of zelfs minder dan 250 km bij de vriestemperaturen waar we tijdens onze test mee te maken kregen! Maar bij gemengd gebruik en in ‘normalere’ omstandigheden is 350 km perfect haalbaar.
In het interieur maakt de vrij conventionele stijl van het koetswerk plaats voor een groot aantal originele stylingdetails. Zwenkbare deurgrepen, een al even (elektrisch!) draaibaar centraal display, gitaarsnaren als opbergvakken, luchtroosters in luchtvaartstijl … opvallen doet hij sowieso! Of je daar nu van houdt of niet, de afwerking is erg goed, net als de kwaliteit van de materialen. Bovendien is de binnenruimte uitstekend, ook achterin.

Hoewel de Atto 3 een opmerkelijk geluidscomfort biedt, is het onderstel niet zo comfortabel. Probeer hem niet door de bochten te jagen, want daar houdt hij niet van. Het is in de eerste plaats een ‘verstandige’ gezinsauto. Maar bovenal is het een van de weinige auto's die het budget (voor een elektrische auto) bescheiden houdt, aangezien het ultra-uitgeruste instapmodel minder dan € 38.000 kost.

De BYD Atto 3 in een notendop
- Motor: elektrisch
- Vermogen (pk): 201
- Koppel (Nm): 310
- Versnellingsbak: 1-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.455/1.580/1.615
- Koffervolume (l): 440
- Leeggewicht (kg): 1.750
- Batterijen (kWh): 60,48
- AC-DC-oplader (kW): 11-88
- Rijbereik (WLTP km): 420
- 0 tot 100 km/u (sec.): 7,3
- Gemiddeld verbruik (kWh/100 km): 14,4
- Gemeten verbruik (kWh/100 km): 18-20
- Prijs (€): 37.990
Troeven
- Comfort/interieurruimte
- Afwerking en materialen
- Aantrekkelijke prijs (voor een elektrische auto)
- Uitgebreide standaarduitrusting
Minpunten
- Ruwe rijeigenschappen
- Matige kofferruimte
- Vrij hoog verbruik
- Ontluikend imago en netwerk in België
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.