Image
De Seal beschikt stilistisch over flink wat persoonlijkheid. Wanneer je rond de auto loopt, zie je heel wat leuke designelementen.

BYD zet zijn ongelooflijke opmars in Europa voort met wat tot nu toe zijn meest geslaagde model lijkt, de Seal. Die gaat zonder blikken of blozen de concurrentie aan met onder meer de Tesla Model 3!

BYD
De Seal beschikt stilistisch over flink wat persoonlijkheid.


De cijfers die BYD deze zomer bekendmaakte, zijn indrukwekkend. Het in batterijen gespecialiseerde Chinese merk begon pas in 2003 personenwagens te maken. Ondertussen rolden er bij 'Build Your Dreams' echter al meer dan 5 miljoen exemplaren van de band! Ter vergelijking: Tesla is actief sinds 2008 en heeft nu bijna 2 miljoen wagens geproduceerd. Uiteraard biedt de Chinese markt enorme mogelijkheden voor BYD, maar de Europese ambities zijn er niet minder om.


Geslaagd, op enkele details na ...

Wanneer je rond de auto loopt, zie je heel wat leuke designelementen die verwijzen naar de oceaan (Seal betekent dan ook zeehond). Binnenin is de verrassing al even aangenaam, met prima materialen en een zorgvuldige afwerking. De look is zelfs origineler dan die van heel wat Europese concurrenten. Het grote centrale aanraakscherm kan zowel horizontaal als verticaal opgesteld worden.


Horizontaal vonden we zelf makkelijker, onder meer omdat je geen route-informatie hebt op het digitale dashboard en omdat het gedeelde infotainmentscherm maar heel weinig apps ondersteunt. Het infotainmentsysteem is dan ook het grote minpunt van deze Seal. Hoewel het snel is, zijn er vrij veel problemen die opgelost zouden moeten worden.

BYD


Onderweg krijgen we een glimlach op ons gezicht. De versie met dubbele motor (één per as) is sportief (in 3,8 seconden van nul naar 100) en efficiënt, maar ook speels, zonder echter gevaarlijk te worden. De verdeling van het vermogen tussen beide elektromotoren is vrij goed geslaagd. Met 530 pk onder de motorkap is dat maar goed ook! Minder geslaagd zijn de rijhulpsystemen: veel te storend en er zijn voortdurend signalen te horen.

Wat het verbruik betreft, wordt voor de achterwielaangedreven versie met één motor (313 pk) een rijbereik van 570 km vooropgesteld. Dankzij de bijzonder aerodynamische vormgeving is het in de praktijk mogelijk om op de snelweg de aangekondigde 16,6 kWh/100 km te benaderen. Qua prijs zit deze Seal met € 47.740 (versie met één motor) in de buurt van die van een Tesla Model 3.


De BYD Seal Design RWD in een notendop

  • Motor: elektrisch; 313 pk - 360 Nm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: automaat, 1 versnelling
  • L/b/h (mm): 4800/1875/1460
  • Koffervolume (l): 400 + 53 vooraan
  • Batterijen (kWh): 82,5
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 5,9
  • Topsnelheid (km/u): 180
  • Gem. verbruik (kWh/100 km): 16,6
  • Rijbereik (km): 570
  • Prijs (€): 47.740

Troeven

  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Aerodynamische vormgeving
  • Algemene prestaties
  • Aangenaam interieur

Minpunten

  • Infotainmentsysteem
  • Te weinig info op het dashboard
  • Afstelling rijhulpsystemen
  • Imago en beperkt dealernetwerk

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.