Image
Deze MG mag er zijn en is zelfs een bijzonder interessant model. Toch voor wie nog niet aan een elektrische wagen toe is.

Tot voor kort was deze MG enkel verkrijgbaar als plug-inhybride (EHS), maar dankzij de HS bestaat hij nu ook als benzine. En dat is geen al te best nieuws voor Dacia.

MG HS
Het Chinese merk duikt steeds vaker op in het straatbeeld, en niet alleen met elektrische modellen!


Bij zijn terugkeer naar Europa profileerde MG zich als hét merk voor wie voordelig elektrisch wil rijden. Vandaag lijkt daar een tweede missie bij te komen, namelijk de dominantie van Dacia doorbreken in het lowcostsegment.

Waar de ZS benzine zowel qua afmetingen als qua prijs rechtstreeks concurreert met de Dacia Duster, is de HS iets groter dan de Roemeense modellen, voor dezelfde scherpe prijs. Voorlopig heeft MG dus een streepje voor. De volgende Dacia Duster zou wel iets hoger gepositioneerd worden en er komt wellicht ook nog een model daarboven, waarschijnlijk op basis van de Bigster Concept.


Comfort voorop

Dat alles staat echter pas op de planning voor 2024 en 2025. Ondertussen heeft MG met andere woorden de tijd om nieuwe klanten binnen te halen. De naamsbekendheid van Dacia is wel een pak groter, maar het valt op dat ook MG snel ingeburgerd raakt. Voor een heel scherpe prijs beschik je dus over een gezins-SUV van 4,57 meter met een 1.5 liter benzine en 162 pk.

De HS lijkt sterk op de EHS en biedt dan ook plaats aan vijf inzittenden. Bovendien is de koffer iets groter, doordat de batterijen van de EHS wegvallen. Binnenin ziet alles er wat mooier en verzorgder uit dan bij Dacia. De wegligging focust op comfort, wat de sportieve uitstraling van (het vroegere) MG niet meteen ten goede komt. Toch toont de HS zich vrij vinnig als je hem de sporen geeft.

MG
Een heel verzorgde afwerking. Alleen is het ergonomisch vervelend dat alles via het scherm moet.


Gemiddeld verbruik

Het grootste minpunt is misschien wel het infotainmentscherm met de wat achterhaalde graphics, dat je helaas voor vrijwel alles nodig hebt. Het stoort vooral wanneer je bijvoorbeeld verbonden bent met Apple CarPlay of Android Auto en de binnentemperatuur wil aanpassen. Dat is namelijk een heel gedoe ...

De motor van de HS (met handgeschakelde zesbak of zeventrapsautomaat) is aangenaam en soepel, maar wel zeer nerveus. Bovendien verraadt het reële verbruik dat het wellicht niet om een heel recent exemplaar gaat. Met 8,0 l/100 km behoor je vandaag immers nergens nog tot de top. Als je echter rekening houdt met de prijs, kunnen we de HS voor de rest alleen maar aanbevelen voor wie nog niet aan een elektrisch model toe is. Deze MG staat immers al voor je deur vanaf € 26.285!

Bepaald geen zuinige wagen ...


De MG HS in een notendop

  • Motor: viercilinder turbobenzine; 1,5 l; 162 pk - 250 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: manuele zesbak
  • L/b/h (mm): 4.574/1.876/1.664
  • Leeggewicht (kg): 1.469
  • Koffervolume (l): 463 - 1454
  • Tankinhoud (l): 55
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 9,9
  • Topsnelheid (km/u): 190 km/u
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 7,4
  • CO2-uitstoot (g/km): 168
  • Prijs (€): 26.285


Troeven

  • Kwaliteit en uitrusting voor een scherpe prijs
  • Gebruiksgemak
  • Grotere koffer dan de plug-inversie
  • Aangename benzinemotor ...

Minpunten

  • ... die helaas niet zuinig is
  • Ergonomie en graphics van het infotainmentsysteem
  • Vrij gewone look
  • Kan wat pit gebruiken

Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.