Image
BMW loodst met deze wagen zijn M-badge langs de grote poort het elektrische tijdperk in. Deze i4 M50 is de aangenaamste elektrische wagen om mee te rijden.


Na de SUV's van de iX-reeks breidt BMW zijn aanbod uit met een 100% elektrische berline. De i4 is namelijk de volledig elektrische versie van de BMW 4 Reeks Gran Coupé. En vooral: in de M50-uitvoering is dit het eerste elektrische model dat de beroemde M-badge mag dragen. Logisch dus dat de verwachtingen hooggespannen zijn.

BMW i4
Rechtstreeks afgeleid van de BMW 4 Reeks Gran Coupé.


De essentie

De 4,79 meter lange i4 is nauw verwant met de 4 Reeks Gran Coupé. BMW heeft de proporties en het design behouden, inclusief de grote nieren vooraan (hier in de vorm van kunststof inzetstukken). Binnenin is er overal voldoende ruimte, al zal de iets grotere medemens zich achteraan wellicht wat onderuit moeten laten zakken door de aflopende daklijn. De koffer is afgesloten met een zeer grote achterklep en heeft een volume van 470 liter. Klap je de achterste stoelen neer (in 3 delen), dan neemt het volume toe tot 1.290 liter.

Het dashboard verschilt met dat van de klassieke broertjes door het gebruik van twee beeldschermen in een naar de bestuurder gericht gebogen instrumentenpaneel. De krachtigste uitvoering van de i4, de door ons geteste M50, beschikt over twee motoren met in totaal 400 kW en 795 Nm koppel. Meer nog dan die cijfers valt onderweg vooral de algemene sportieve inborst van dit model op. De i4 is een elektrische wagen die heel natuurlijk aanvoelt dankzij onder meer de haarscherpe besturing, de snel reagerende motoren en de prima verdeling tussen beide assen. Met een gemiddeld verbruik van 21,8 kWh/100 km tijdens onze vrij dynamische testrit mag je rekenen op een reëel rijbereik van bijna 400 km.

BMW i4
Eindelijk verschijnen er ook elektrische berlines in het straatbeeld.


Het segment

De belangrijkste concurrent van deze i4 is natuurlijk de Tesla Model 3, een model dat niet alleen uitstekende prestaties laat optekenen, maar ook nog eens heel zuinig is. De Model 3 is de gedoodverfde tegenstander, omdat er nu eenmaal nog niet veel elektrische berlines op de markt zijn. Wel vermelden we ook de Polestar 2, die in de eerste plaats focust op comfort in plaats van topprestaties.

BMW i4
Het sportieve M-pack verleent de wagen heel wat karakter.


Wat er verandert

De i4 is de eerste elektrische berline van BMW. Hij lijkt goed op de 4 Reeks Gran Coupé en staat op hetzelfde onderstel als een klassieke 3 of 4 Reeks. Door de batterij onder de vloer te leggen, is het zwaartepunt echter wat verlaagd en kon ook de gewichtsverdeling geoptimaliseerd worden.

De (enorme) nieren hebben voor- en tegenstanders. Wat denk jij?


Design

Op esthetisch vlak neemt de i4 de voorzijde van de Gran Coupé volledig over, maar dan met een gesloten grille in kunststof. Een elektromotor heeft immers heel wat minder koeling nodig dan een verbrandingsmotor. Ook de aflopende achterzijde is identiek en zowel voor- als achteraan is de wagen uitgerust met ledlampen. De instapper, de eDrive 40, heeft blauwe inzetstukken in de bumper en onderaan op de flanken. Bij het optionele M-pack (en op de M50) worden die inzetstukken ingewisseld voor een meer gespierde look.


Interieur

Het interieur wijkt wat meer af van dat van de 4 Reeks Gran Coupé. De onderkant van het dashboard verschilt niet, maar BMW heeft het hele bovengedeelte een nieuwe look gegeven. Zo is er een naar de bestuurder gericht, gebogen instrumentenpaneel met twee beeldschermen. Op het eerste (12,3 inch) worden de meters en rijgegevens weergegeven. Uiteraard is het mogelijk om hier een persoonlijke toets aan te geven. Het tweede display van 14,9 inch is een aanraakscherm en dient voor de instellingen van de wagen en het infotainmentsysteem.

Het maakt gebruik van het nieuwe, geconnecteerde OS8-systeem van BMW, dat volop de apps- en connectiviteitskaart trekt. Zo kan je gebruikmaken van populaire smartphone-apps als Spotify om je eigen playlists af te spelen zonder daarvoor verbinding te maken met je telefoon. Alle functies kunnen bediend worden via het scherm, maar BMW heeft op de middenconsole gelukkig ook de iDrive-controller behouden. Dat is een stuk handiger als je aan het rijden bent.

Achterin is er vrij veel beenruimte. Al is de hoofdruimte door de aflopende daklijn logischerwijs eerder beperkt. Voor wie kleiner is dan 1,80 m, is er geen probleem, maar anders wordt het nipt. Achter de passagiers bevindt zich de 470 liter grote koffer. Als je ook de achterbank in 3 delen neerklapt, krijg je een vrijwel vlakke laadvloer en een totaal volume van 1.290 liter. In vergelijking met de eerdergenoemde concurrenten beschikt de BMW trouwens over een zeer handige achterklep.


Uitrusting

De basisversie van de BMW i4 is vrij goed uitgerust en met de dikke optiecatalogus kan je de wagen geheel naar eigen smaak afwerken. Standaard beschikt het model over ledlampen vooraan en achteraan, een elektrische kofferklep, BMW Live Cockpit Navigation Plus, sportstoelen en een sportstuur, automatische airco, een achteruitrijcamera en adaptieve snelheidsregeling. Op technisch vlak wordt standaard een warmtepomp meegeleverd om de verwarming en voorconditionering te optimaliseren. De pomp verbetert ook de algemene energie-efficiëntie van de wagen. De wisselstroomlader van 11 kW is eveneens standaard.

Op de door ons geteste M50-uitvoering komen daar nog het M-aerodynamicapakket, de adaptieve M-sportophanging, Variable Sport Steering en M Sport-remmen bij. Voor andere opties moet je echter de catalogus induiken. Denk maar aan draadloos je smartphone opladen, comforttoegang, automatische lampen of de (overigens zeer gedetailleerde) head-up display.


Onder de motorkap

'Onder de motorkap' is misschien niet meteen de juiste titel voor deze i4. 'Op de assen' lijkt ons correcter. Daar bevinden zich immers beide motoren. De motor op de vooras is 190 kW (258 pk) sterk, terwijl de achterste motor goed is voor 230 kW (313 pk). Dat levert een gecombineerd vermogen op van zo'n 400 kW (544 pk), een koppel van 795 Nm en natuurlijk ook vierwielaandrijving. Tot zover de M50. Op de eDrive 40 gaat het er iets bescheidener aan toe. Deze uitvoering beschikt maar over één motor (op de achteras), die wel een vermogen heeft van 340 pk. Beide uitvoeringen gebruiken overigens dezelfde batterij van netto 80,7 kWh.

BMW
Vierwielaandrijving voor de M50, achterwielaandrijving voor de eDrive 40.


Onderweg

Dit is natuurlijk het aspect dat deze i4 maakt of kraakt. BMW staat wereldwijd bekend om zijn dynamiek en rijplezier en kan zich dan ook geen fouten veroorloven met zijn eerste elektrische berline. De technische basis van de 3 en de 4 Reeks beloofde al veel goeds voor het weggedrag, maar de ingenieurs zijn erin geslaagd om het stuurgedrag nóg responsiever en scherper te maken.

Door de batterij heel laag te plaatsen, is het zwaartepunt enkele millimeters gezakt en kon de verdeling van het gewicht over de assen tot een vrijwel perfecte 48-52% aangepast worden. Hierdoor is deze i4 M50 een van de leukste elektrische wagens op de markt om mee te rijden. Ook een van de best presterende trouwens, door de onmiddellijke verdeling van het vermogen en het koppel over elke as. Opeenvolgende snelle bochten worden uiterst doeltreffend afgewerkt en de wagen vertoont in alle omstandigheden een bijzonder stabiele wegligging, ondanks zijn niet geringe gewicht (2.215 kg in het beste geval).


Prestaties

Qua cijfers doet dit model de M-badge absoluut geen oneer aan. De sprint van nul naar honderd duurt 3,9 seconden en hoewel de topsnelheid begrensd is op 225 km/u, valt op hoe pittig en responsief de wagen ook bij hoge snelheid blijft. Waar de meeste elektrische wagens boven de 120 of 130 km/u wat in ademnood raken, blijft deze i4 vrolijk accelereren tot de elektronische begrenzer ingrijpt. Ja, die snelheden zijn nutteloos in België, maar het toont wel aan hoe doeltreffend de elektrische technologie van BMW is. Op comfortvlak moet we zeggen dat de luchtvering geen overdreven luxe is om deze naar Duitse gewoonte hard afgestelde wagen wat aangenamer te maken.

BMW i4
Het temperament van de BMW i4 M50 ligt helemaal in de lijn van zijn M-badge.


Verbruik

Voor de M50-uitvoering kondigt BMW - afhankelijk van de uitrusting - een gemiddeld verbruik aan tussen 18 en 22,5 kWh/100 km, wat een rijbereik oplevert van 416 tot 521 km. Die cijfers lijken vrij realistisch, want zelf haalden we 21,8 kWh/100 km tijdens onze testrit, waarbij we niet alleen onze rijstijl en de rijmodi afwisselden (sport, comfort, eco, …), maar ook de omgeving (bergen, vlakke stukken) en wegen (met een topsnelheidstest op de Duitse snelwegen).

Bij een dagelijks verbruik als 'goede huisvader' lijkt het dan ook zeker mogelijk om onder de 20 kWh/100 km te duiken. Vooral als je slim gebruikmaakt van de uitstekende remenergierecuperatie. De i4 is op dat vlak namelijk uitgerust met een voorspellend systeem, dat de gps-gegevens en sensoren van de wagen gebruikt om te anticiperen op koerswijzigingen en remmomenten bij druk verkeer en zo de recuperatie te optimaliseren. BMW is niet de enige constructeur die een dergelijke functie aanbiedt, maar het systeem werkt heel zacht en geleidelijk, wat een echte troef is voor je comfort.

Opladen met gelijkstroom kan tot 200 kW. Op die manier laad je op 30 minuten tijd 80% van het rijbereik weer bij. De eDrive 40-uitvoering is op papier trouwens nog een stuk zuiniger (16,1-19,1 kWh/100 km WLTP), wat een autonomie mogelijk maakt van maar liefst 590 km.

BMW i4
Wil je een zo groot mogelijk rijbereik? Dan is de wat bescheidener eDrive 40 de beste keuze.


Budget

75.900 euro, zo veel kost de BMW i4 M50 in ons land. Duur? Dat valt eigenlijk mee als je bedenkt dat deze wagen meer vermogen en koppel heeft dan de M3, waaraan een prijskaartje hangt van bijna 10.000 euro meer (€ 85.600). Dat verschil wordt bovendien nog groter in de praktijk, want de i4 geniet heel wat fiscale voordelen (verminderde of geen belasting, volledig aftrekbaar voor ondernemingen). Omgekeerd is de i4 dan wel weer 12.000 euro duurder dan een Tesla Model 3 Performance. Ook de eDrive 40 (60.800 euro) is wat duurder dan de Amerikaanse (Model 3 Long Range: € 56.990) en Chinees-Zweedse concurrentie (Polestar 2 Long Range Dual Motor: € 53.900).


Conclusie

BMW loodst met deze wagen zijn M-badge langs de grote poort het elektrische tijdperk in. De i4 M50 vinkt qua dynamiek en responsiviteit alle vakjes aan van het merk en is vandaag zonder meer de aangenaamste elektrische wagen op de markt om mee te rijden.


Technische fiche BMW i4 M50

  • Motor: twee elektromotoren, 400 kW, 795 Nm
  • Aandrijving: op de vier wielen
  • Versnellingsbak: automaat, één versnelling
  • L/b/h (mm): 4.783/1.852/1.448
  • Leeggewicht (kg): 2.215
  • Koffervolume (l): 470
  • Batterijen (kWh): 83,9
  • Rijbereik (km): 510
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 3,9
  • Topsnelheid (km/u): 225
  • Gem. verbruik (kWh/100 km): 19-24
  • Prijs (€): 73.000

Troeven

  • Temperament blijft M-badge trouw (M50)
  • Veelbelovend rijbereik (eDrive40)
  • Klassieker gelijnd dan de iX (SUV)
  • Interessante praktische elementen (achterklep) en moduleerbaarheid

Minpunten

  • Vermoeiende geluidssignalen
  • Bediening aanraakscherm
  • Prijs blijft elitair
  • Laadt minder snel dan een Tesla (250 kW)