Zoals je weet, stijgen de autoprijzen voortdurend. Toch biedt Dacia met deze Jogger een nieuw model dat zeven volwassenen comfortabel kan vervoeren voor minder dan 15.000 euro! Hoe doet hij dat?

Al enkele maanden maken veel mensen zich zorgen over de prijzen die voor kleine auto's gevraagd worden. Daar zijn verschillende redenen voor. Ze zijn om te beginnen groter en technologischer, met complexe systemen om vervuiling tegen te gaan. Maar ze zijn vooral veiliger, en dit laatste punt heeft een enorme impact op de prijzen. Om het maximum van 5 sterren in de Euro NCAP-crashtests te halen, moet een auto tegenwoordig over een hele reeks rijhulpsystemen beschikken die vaak de verantwoordelijkheid van de bestuurder uit handen nemen!

Even veilig als de rest!
Bij Dacia kan je veel van deze (soms nutteloze) hulpsystemen vergeten. De constructeur biedt enkel het hoogstnoodzakelijke. Is de Jogger dan een gevaarlijke auto? Helemaal niet! Hij is gewoon niet in staat om in bepaalde situaties ‘alleen’ te rijden. Zonder deze talrijke hulpsystemen wordt een auto al een pak goedkoper. Bovendien profiteert Dacia van motoren en technologieën die Renault reeds financieel heeft afgeschreven. De Sandero, Dacia’s kleine gezinsauto, is hier een perfect voorbeeld van.
Dit verklaart waarom de prijs van een Jogger varieert tussen 14.790 en 18.840 euro, afhankelijk van het afwerkingsniveau. En wat mag je voor die prijs verwachten? Allereerst een Dacia waarvan de look steeds sexyer wordt: deze Jogger is een mix tussen een stationwagen, een monovolume, een cross-over en een SUV met zijn plastic wielkasten. Maar laat je niet misleiden door zijn stoere uiterlijk en royale bodemvrijheid; hij is alleen leverbaar met voorwielaandrijving, waardoor het 4x4-veld openblijft voor de Duster. Verwacht geen schuimplastic, maar toch leek de assemblage ons zeer stevig. Eerlijk gezegd, voor deze prijs word je niet bestolen!
7 zitplaatsen
We vermelden nog dat de tweede rij drie echte zitplaatsen biedt en dat de instap naar de derde rij in de versie met zeven zitplaatsen (750 euro extra) zeer makkelijk is. Er zijn twee motoren van 999 cc beschikbaar: een LPG-motor van 100 pk en een turbobenzinemotor van 110 pk, beide met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Wat krap om zeven mensen te vervoeren? Nee, want de Jogger met deze configuratie weegt minder dan 1.300 kg. Dankzij dit lage gewicht waren we tijdens onze testrit aangenaam verrast door de bereidwilligheid van de motor. En in 2023 komt er ook een hybride versie. Maar die zal wel wat duurder zijn ...
Technische fiche Dacia Jogger
- Motor: driecilinder, benzine, 999 cc; 110 pk – 200 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: manueel 6 versnellingen
- L/b/h (mm): 4.547/1.784/1.691
- Leeggewicht (kg): 1.280
- Koffervolume (l): 160 (506 zonder derde rij)
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): 11,2
- Topsnelheid (km/u): 183
- Gem. verbruik (l/100 km): 5,6
- CO2 (g/km): 130
- Prijs (€): vanaf 16.040
Troeven
- Prijs
- Laag gewicht
- Zeven echte zitplaatsen en makkelijke instap
- Modulaire dakdragers
Minpunten
- Geen automatische versnellingsbak
- Stuurnauwkeurigheid
- Plaats van de centrale veiligheidsgordel op de tweede rij
- Beenruimte op de tweede rij
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.