De Sandero, in West-Europa het bestverkochte model van Dacia, is aan zijn derde generatie toe en maakt een verbazingwekkende sprong voorwaarts in kwaliteit. Het is geen budgetauto meer, het is het koopje van de eeuw!
De essentie
De Dacia Sandero, en meer bepaald zijn SUV-versie Stepway, is de bestseller van het merk. En in heel Europa een van de populairste auto’s in zijn klasse. Het is duidelijk waarom: hij brengt de aankoop van een nieuwe wagen en moderne technologie binnen het bereik van zoveel mogelijk mensen. Maar tot nu toe zag de Sandero er vanuit bepaalde hoeken niet altijd even elegant uit. En ook het interieurdesign was net als de prijs: basic.
De nieuwe Sandero lijkt het echter allemaal te hebben. Naast zijn traditionele sterke punten heeft hij nu ook een harmonieus design. Bovendien ziet zijn interieur er fraaier uit dan ooit. Voor die prijs is de Dacia Sandero een echte buitenkans.
Het segment
Om concurrenten voor de Dacia Sandero te vinden, moeten we eerst bepalen wat het “segment” precies is. Qua afmetingen ontbreekt het hem niet aan rivalen. Eerst en vooral zijn neef Renault Clio, en daarnaast alle andere Fransen, Duitsers, Koreanen en Japanners. Maar als het om de prijs gaat, valt er geen concurrentie te bespeuren, want zoals bekend zijn de prijzen van Dacia onklopbaar.
Voor de prijs van een Sandero Stepway heb je bijvoorbeeld een stadsautootje zoals de Fiat Panda, om maar eens een bekende naam te noemen. Waarmee duidelijk wordt dat de bodemprijs van de Roemeen met alle verbeteringen meer dan ooit een bedreiging vormt voor zijn “echte” concurrenten van dezelfde grootte.
Wat verandert er?
Alles. De vormgeving, de waarneembare kwaliteit, maar ook de technische kwaliteiten. De Sandero kreeg bijvoorbeeld hetzelfde platform als de huidige Clio (en hoeft zich niet langer tevreden te stellen met oude Renault-restjes). Hetzelfde geldt voor de nieuwste motorengeneratie. Een belangrijke verandering die de tijdgeest volgt: er worden geen diesels meer aangeboden. Maar wie gesteld is op zuinigheid, kan terugvallen op een lpg-versie die ook al beschikbaar was voor de vorige Sandero.
Voor de uitrusting volgt Dacia de modetrend, met een aanraakscherm op het dashboard (als tablet). En hij heeft ook een simpel, maar slim detail. Hierover verder meer.
Design
Dit is een van de grote verbeteringen van de Sandero. Bekijk de foto’s maar eens: vanuit elke hoek ziet de nieuwe generatie er harmonieus en sierlijk uit, met een paar opvallende details. Zijn karaktervolle snoet geeft hem zelfs een vleugje dynamiek.
Goed, het blijft een Dacia, en veel automobilisten zullen daar snobistisch over blijven doen. Maar zuiver vanuit esthetisch oogpunt moet je toegeven dat hij er beter uitziet dan sommige modellen met meer faam.
Binnenin
De Sandero is nog altijd ruim voor zijn afmetingen en blijft een goede, praktische compacte gezinsauto. Maar wat een verandering in kwaliteit! Zeker als je wat hoger mikt dan de beperkte basisversie. In de hogere versies vinden we geen harde en ruw aanvoelende kunststoffen meer. Het stuurwiel is bekleed met aangenaam kunstleder en het dashboard met een stijlvolle en trendy stof.
Het algemene interieurdesign is verfijnder, wat al volstaat om de kwaliteitsindruk te verhogen. Verder kreeg de auto een paar eigentijdse details mee, zoals een smartphonehouder. Die bevindt zich ofwel in het midden van het dashboard als je niet voor het aanraakscherm kiest, ofwel vlak naast dat aanraakscherm. Niets wereldschokkends, maar je vraagt je af waarom niemand dit eerder heeft bedacht.
In de lpg-uitvoering is het systeem perfect in het interieur geïntegreerd. De lpg/benzine-schakelaar is een originele Dacia-schakelaar, geen lelijk knopje dat inderhaast is toegevoegd. Op het dashboard worden het gaspeil en het gemiddelde brandstofverbruik weergegeven, wat vroeger niet het geval was.
Uitrusting
Nog even over het optionele aanraakscherm. Wie dat scherm niet wil, krijgt in de Sandero alleen een AM/FM-radio waarvan de info weergegeven wordt op het kleine schermpje van de boordcomputer. In dit geval neemt de smartphone alle functies over, zoals navigatie en muziekspeler. Goed gezien, want dat scheelt alweer een slok op een borrel.
Als je jezelf wil verwennen met een Sandero Stepway Full Option, krijg je er alles bij: multimediasysteem met DAB+, gps, handenvrije start, achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing, vier elektrische ramen en spiegels, automatische airconditioning, cruisecontrol, lichtmetalen velgen, acht airbags, automatische noodrem, parkeersensoren voor en achter, ...
En met dat alles komen we niet eens aan € 15.000, tenzij we voor de automaat kiezen. Slechts twee dingen ontbreken op de lijst en worden niet aangeboden: adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent.
Onder de motorkap
Dacia biedt als instapmotor een driecilinder 1.0 benzinemotor zonder turbo van 65 pk (niet beschikbaar op de Stepway), dezelfde motor met turbo van 90 pk als standaard voor het gamma en een benzine/lpg-variant van deze motor, opgedreven tot 100 pk. Om de keuze nog wat moeilijker te maken, heeft Dacia besloten om de benzinemotor van 90 pk en de lpg-krachtbron aan te bieden voor dezelfde prijs.
Ook nieuw voor deze generatie is de handgeschakelde bak met 6 versnellingen (in plaats van 5) voor de lpg-motor en de benzinemotor van 90 pk, die ook gecombineerd kan worden met een nieuwe CVT-automaat.
Onderweg
Wij testten een Sandero van 90 pk met deze nieuwe automaat. Op de weg wordt meteen duidelijk dat die niet geschikt is voor een sportieve rijstijl. Maar wie als een “goede huisvader” rijdt, zal hem wel erg prettig vinden. Bovendien is het comfort aanzienlijk gestegen, mede dankzij het bovenvermelde platform. Want ook dat is allesbehalve low budget.
Verbruik
De Sandero is niet gulzig, maar ook niet bijzonder zuinig. In een tijd waarin we zoveel elektrische auto’s testen, al is het maar met een microhybride aandrijfsysteem, valt een auto met een “normale” mechanische aandrijflijn en een normaal brandstofverbruik des te meer op.
Dacia geeft een verbruik op tussen 5,6 en 5,8 l/100 km (WLTP) voor de benzineversie van 90 pk, tot 6 l/100 km met de automatische versnellingsbak en tot 7,3 l/100 voor de lpg-versie, als die op lpg rijdt (op benzine: 5,6 l). In het echte verkeer kunnen we deze waarden met anticiperend rijden dicht benaderen, en zelfs verbeteren als we ons toeleggen op een zuinige rijstijl. Het argument van spaarzaamheid voor de Dacia Sandero is echter duidelijk niet zijn verbruik, maar zijn prijs.
Budget
De basisprijs van de Sandero bedraagt € 8.990. Hiervoor is de auto natuurlijk behoorlijk karig uitgerust. Maar zelfs een volledig uitgeruste Sandero, Stepway of niet, blijft hoe dan ook betaalbaar. Bovendien blijft de wegenbelasting altijd redelijk, ongeacht de motor. En nu hij ook mooi en binnenin echt comfortabel is, wordt de auto ronduit aantrekkelijk.
Conclusie
De nieuwe Dacia Sandero is echt een geweldige aanbieding. Zijn prijzen blijven laag, en je kan er nu gerust een kopen zonder het schaamrood op de wangen te krijgen. Kortom, hij heeft alles in zich om het bestverkochte model van het merk te blijven en misschien zelfs een paar plaatsjes te stijgen in de Europese verkooprangschikking. Een meesterlijke zet!
Technische fiche Dacia Sandero Stepway TCe 90
- Motor: driecilinder turbobenzine, 999 cc; 91 pk - 172 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: manuele zesbak
- L/b/h (mm): 4.099/1.848/1.587
- Leeggewicht (kg): 1.152
- Koffervolume (l): 328 – 1.108
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): 12
- Topsnelheid (km/u): 172
- Gem. verbruik (l/100 km): 5,6 - 5,8
- CO2 (g/km): 127-132
- Prijs (€): 11.190
- BIV - wegenbelasting (Wal/Bru/€): 61,5 -151,93
- BIV - wegenbelasting (Vla/€): 119 - 150
Troeven
- Ongecompliceerde look
- Interieurruimte
- Algemeen comfortniveau
- Sterk verbeterde interieurkwaliteit
Minpunten
- Trage CVT-automaat
- Geen diesel
- Licht windgeruis
- Vrij harde zetels
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels