De 100% elektrische Jeep Avenger, ideaal voor in de stad, wordt verwacht om Jeep naar een nieuw niveau tillen in Europa. Bovendien sleepte hij op het laatste Autosalon van Brussel de titel van Auto van het Jaar in de wacht. Een mooie opsteker voor zijn verdere carrière!
Lees ook de andere autotests van Touring.
Het is de kracht van grote groepen zoals Stellantis: dankzij hun uitgebreide gamma van merken kunnen zij dezelfde technische basis gebruiken voor allerlei toepassingen.
Het zal je misschien verbazen dat onder het Jeep-uiterlijk van deze nieuwe Avenger eigenlijk een ... Peugeot 208 schuilgaat. Inderdaad, de kleine Franse auto die deel uitmaakt van dezelfde familie, en die dus zijn technische basis leent aan de nieuwste creatie van het beroemde Amerikaanse merk. Maar ook al is Jeep van origine Amerikaans, toch zal de Avenger daar niet verkocht worden, omdat hij voor die markt simpelweg te klein is ...
Auto van het Jaar 2023
De Jeep Avenger, ontwikkeld in Turijn en geproduceerd in Polen (in een fabriek die in de jaren zeventig al Polski's maakte), is in de eerste plaats bedoeld voor Europa. Met zijn lengte van 4,08 meter (nog geen 3 cm langer dan een 208) sluit hij immers perfect aan bij de groeiende vraag naar kleine elektrische auto's op ons continent. Zijn assertieve look, zijn SUV-status en het aantrekkelijke imago van Jeep zouden ervoor moeten zorgen dat hij daar opvalt.
De bazen van het merk rekenen in elk geval op de Jeep Avenger om de penetratie op de Europese markten te verbeteren. Zij gaan er namelijk van uit dat 85% van de kopers nieuwe klanten zullen zijn. Met een groter aandeel jongeren en vrouwen dan voor hun andere modellen. Dat klinkt logisch! Maar om deze nieuwkomers te verleiden, moet de auto wel voldoen aan hun verwachtingen. En dat lijkt inderdaad het geval te zijn. De Avenger was niet alleen een van de 7 finalisten voor de verkiezing van Auto van het Jaar 2022, maar ging op het laatste Autosalon van Brussel effectief met deze titel lopen.
Een geweldig gevoel
Tijdens een testrit in de heuvels van Nice kwamen we in de ban van dit autootje. Van zodra je achter het stuur kruipt, vergeet je de 208-basis en word je aangenaam verrast door het “premium” gevoel dat de Jeep Avenger via zijn ophanging en besturing weet over te brengen. Dat is opmerkelijk, aangezien het gewicht van de batterijen van 100% elektrische voertuigen hen doorgaans minder comfortabel maakt, omdat veel fabrikanten hun vering te hard afstellen. Met een massa van iets meer dan 1,5 ton weet de kleine Jeep deze valkuil te vermijden. Toch is zijn officiële rijbereik (400 km, en zelfs tot 550 km in de stad) best uitzonderlijk, en volgens ons niet eens onhaalbaar. Bovendien kan je in amper 24 minuten 60% van de lading (240 km) recupereren.
Is deze Jeep Avenger dan perfect?
Nee, natuurlijk niet. Ten eerste moet je bijna 30.000 euro neertellen om hem te kopen (en nog eens 10.000 euro extra voor de full option versie). En de voor het interieur gebruikte materialen, vaak van harde kunststoffen, voelen niet altijd even aangenaam aan. Jammer, want de binnenkant ziet er net zo goed uit als de buitenkant.
Binnenin is het opvallend ruim voor zo’n kleine auto. Alleen spijtig dat de vloer achteraan niet helemaal vlak is, wat ons eraan doet denken dat deze auto ook zal uitkomen in een 1.2-liter benzineversie (100 pk), zij het uitsluitend in Italië en Spanje. Opvallend is de kofferruimte van 380 liter.
Al bij al zou de Avenger er inderdaad voor kunnen zorgen dat Jeep de komende jaren een hoge vlucht neemt in Europa!
De Jeep Avenger in cijfers
- Motor: elektrisch; 156 pk - 260 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: rapport unique
- L/b/h (mm): 4.080/1.778/1.528
- Leeggewicht (kg): 1.536
- Kofferruimte (l): 380
- Batterij (kWh): 54
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,0
- Topsnelheid (km/u): 150
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 15,8
- Rijbereik (km): 392
- Lanceringsprijs, volledig uitgerust (€): 39.500
Troeven
- Jeep-waardige uitstraling
- Rijplezier
- Comfort
- Veel plaats binnenin
Minpunten
- “Elektrische” prijs
- Harde kunststoffen
- Bult aan de voeten van de vijfde passagier
- Voorlopig enkel tweewielaandrijving
Meest recente artikelen
De 19 leukste kerstmarkten en lichtspektakels in ons land
Een kerstmarkt of een lichtspektakel ... tijdens deze periode van het jaar is het op veel plekken in ons land gezelligheid troef.
Naar de kerstmarkt? 13 suggesties in eigen land
We kunnen weer naar de kerstmarkt, maar lang niet overal. Wat is er veranderd anno 2021? Foto: Pexels
Het Waasland in al zijn verscheidenheid
De mooiste plekjes van het Waasland kan je best te voet of met de fiets ontdekken. Volg onze route.
Het Brugse Ommeland: langs kastelen en abdijen
Volg onze uitgestippelde route langs kastelen en abdijen. En ontdek de mooiste plekjes van het Brugse Ommeland.
De Achterhoek, verrassend veelzijdig en authentiek
De mooiste plekjes van het Nederlandse Achterland kan je best met de auto ontdekken. Volg onze route.
Alles over milieuzones en stadstol in Italië
En Italie, certaines villes ont une zone à trafic limité (zona a traffico limitato) ou imposent un péage urbain.