Image
Space Star
In deze update maakt de Mitsubishi Space Star 2 komaf met een paar oude grote handicaps. En zo wordt het een auto om te herontdekken!


Met deze facelift heeft Mitsubishi twee grote minpunten weggewerkt die het succes van hun stadswagen in de weg stonden. Zo lijkt het alsof we plots een kleine wagen ontdekken met enorm veel miskend potentieel.

Space Star
De Space Star is bijna 4 meter lang.


Space Star: de essentie

Voor een stadswagentje is deze Mitsubishi toch bijna 4 meter lang, waardoor de inzittenden over best veel ruimte beschikken. Alleen centraal achterin is het iets minder aangenaam zitten, zeker voor lange ritten. Dat ruime interieur heeft echter ook een keerzijde. De koffer is vrij klein en niet zo praktisch. Tenzij je de stoelen neerklapt, natuurlijk! Dé grote troef van deze vernieuwde Space Star is de verhouding tussen zijn prijs en zijn uitrusting. Vroeger was die heel ongunstig, maar vandaag krijg je vanaf de basisversie (die minder dan € 12.000 kost) een leuk uitgeruste wagen. De zuinige Space Star is wendbaar, dynamisch in de stad en laat het enkel wat afweten door de minder communicatieve besturing wanneer het tempo de hoogte in gaat.

Space Star
Dé grote troef van de vernieuwde Space Star is de verhouding tussen zijn prijs en zijn uitrusting.


Het segment

Zoals gezegd is de Space Star een stadswagen. De concurrentie in dit segment is groot. Denk maar aan de Hyundai i10, de Kia Picanto, de Fiat 500, de Renault Twingo of de drielingen C1/108/Aygo (PSA/Toyota) en Up/Mii/Citigo (VW-groep). Mooi volk, met andere woorden! Al zijn de ooit zeer aantrekkelijke prijzen in dit segment (minder dan € 10.000) de voorbije jaren flink gestegen. Met ‘dank’ aan de steeds strikter wordende veiligheidsvereisten en de uitgebreidere technologische uitrusting.


Wat verandert er?

Je kan Mitsubishi wel een en ander kwalijk nemen. Zo beschikken ze lang niet altijd over de beste designers. Of wat te zeggen van hun commerciële strategen? Die lieten op een dag de Europese markt, waar het merk tot zo'n 15 à 20 jaar geleden ergpopulair was, plots links liggen. Doordat kopers in het assortiment nog maar weinig modellen aantroffen die voldeden aan hun vereisten, begonnen ze de Mitsubishi-dealers logischerwijs voorbij te rijden. Vandaag is de constructeur zich echter bewust van die fout en probeert men traag maar zeker de steven te wenden.

Mitsubishi Space Star
Op vlak van design merken we een hele verandering met de vorige generatie.


Design

De Space Star is een treffend voorbeeld van deze stilistische koersverandering. De oorspronkelijke versie had een design voor de Zuidoost-Aziatische markt dat ons niet meteen in vervoering bracht. Bovendien was het model veel te duur voor wat het bood, zeker in vergelijking met de concurrentie. Maar daar heeft de constructeur nu verandering in gebracht. Deze nieuwe Space Star ziet er aantrekkelijker uit en heeft een duidelijk assertiever en dynamischer uiterlijk. Algemeen moet de auto het qua sexappeal weliswaar nog altijd afleggen tegen sommige van zijn concurrenten, maar de wagen weet vandaag ten minste te verleiden.


Binnenin

De Mitsubishi is wellicht een van de grootste modellen in deze categorie, zeker wat de binnenruimte betreft. Voor een wagen van nog geen vier meter lang is dat best verrassend! Voorin zijn de zitplaatsen ruim en comfortabel, en achterin geldt eigenlijk precies hetzelfde. Alleen is (zoals vaak) het comfort van de middelste zitplaats wat opgeofferd ten voordele van de andere twee plaatsen. Wel willen we meegeven dat de achterste stoelen tijdens lange ritten iets minder comfortabel lijken dan de voorste. Voor korte ritten in de stad – het geliefde speelterrein van dit type auto – is er echter geen enkel probleem. De passagiers worden met andere woorden verwend qua ruimte, maar dat gaat dan wel ten koste van de koffer. Met iets meer dan 200 liter bengelen we op dat vlak onderaan in dit segment. Bovendien maakt de kofferrand het laden er niet makkelijker op.


Wat de afwerking betreft, rijdt de Space Star geen vlekkeloos parcours. Het interieur is goed ontworpen en zit prima ineen, maar er worden uitsluitend harde en holle plastics gebruikt die niet leuk ogen of aanvoelen. Hier laat de wagen dus steken vallen in vergelijking met de concurrentie, maar op andere punten scoort het model dan weer wel uitstekend, zoals we zo meteen zullen zien.


Uitrusting

De veiligheidsuitrusting houdt het bij het noodzakelijke. De meest geavanceerde technologieën zijn de automatische noodrem met detectie van obstakels en de rijstrookassistent. Hightech kan je dat niet echt noemen, maar je krijgt met deze Mitsubishi wel waar voor je geld. Dat geldt ook voor de comfortuitrusting. De basisversie heeft niet alleen elektrische voorruiten en elektrische zijspiegels, maar ook een regendetector en koplampen die automatisch aangaan. De radio is een klassiek model met een usb-aansluiting.

Space Star
Vanaf het tweede uitvoeringsniveau beschik je over dit grote beeldscherm.


De duurdere versies zijn nog aantrekkelijker en beschikken over alles van automatische airco en mooi aangeklede stoelen tot een geconnecteerd infotainmentsysteem met DAB-ontvangst. De topuitvoering ('Instyle') van € 17.600 is uitgerust met verwarmde stoelen, voetgangerdetectie (noodrem) en een grootlichtassistent.


Onder de motorkap van de Space Star

Mitsubishi maakt hier gebruik van een driecilinder met variabele kleptiming, maar zonder turbo. Die motor is verkrijgbaar in twee versies: een 1.0 (71 pk) en een 1.2 (80 pk, 106 Nm). Wij mochten de 'zwaarste' versie op de rooster leggen. Ondanks de op papier weinig oogstrelende cijfers heeft deze 1.2 ons enorm verrast! De wagen is vlot in de lage en ronduit pittig in de hoge toerentallen en presteert heel anders dan je op basis van de technische fiche zou verwachten. Kortom: de Space Star is bijzonder aangenaam om mee te rijden. Nee, dit is uiteraard geen spurtbom, maar net als bij een Suzuki heb je het aangename gevoel dat je in de praktijk meer krijgt dan je in theorie zou verwachten.

Space Star
Onder de motorkap vinden we een driecilinder met 2 versies: 71 of 80 pk.


Onderweg

Als rechtgeaarde stadsrakker kwijt de Space Star zich uitmuntend van zijn taak. Met zijn levendige motor, lichte besturing en korte draaicirkel loods je de Mitsubishi overal vlot doorheen. De compacte afmetingen maken dat ook een stuk eenvoudiger. En als je wat 'dynamischer' gaat rijden? Het blijft een Mitsubishi, dus het onderstel laat het niet afweten bij een wat sportievere behandeling. Het plaatje zou echter nog beter kloppen mocht de besturing wat minder artificieel zijn wanneer het tempo de hoogte in gaat. Dat is voor ons eigenlijk het enige echte minpunt aan de wagen. Misschien samen met de geluiddemping, die beter kan. Meer isolatie maakt de wagen echter ook zwaarder, wat dan weer ten koste zou gaan van de grote troef van de Space Star.

Mitsubishi Space Star
Bij hogere snelheden is de besturing minder consistent.


Verbruik

De lichtvoetigheid van deze Mitsubishi heeft logischerwijs nog een ander positief gevolg. Hij is namelijk bijzonder zuinig! Tenzij je voortdurend in tweede versnelling rijdt, raak je nooit aan een gemiddelde van 6 l/100 km. Wij klokten af op 5,5 liter op de snelweg en … nog minder in de stad! Straffe kost, niet? Deze Japanner lijkt wel een kameel! Het merk mag dan misschien niet over de beste strategen en designers beschikken, maar hun ingenieurs zijn absolute toppers!


Prijskaartje

Mitsubishi heeft zijn prijzen aantrekkelijker gemaakt. Met een basisprijs van € 11.490 en een maximumprijs van iets meer dan € 17.000 voor de krachtigste en best uitgeruste versie wordt deze Space Star 'gevaarlijk' interessant in een segment waar alle andere concurrenten de prijzen net verhoogd hebben. Dat hebben ze moeten doen omdat steeds meer veiligheidsuitrusting wettelijk verplicht is. Dat is uiteraard goed nieuws voor de inzittenden, maar niet voor onze portefeuille! We geven ook nog mee dat de Mitsubishi over een mooie garantieperiode beschikt van vijf jaar, ook al is die zoals vaak beperkt tot 100.000 km.

Space Star
De prijs schommelt tussen 11.000 en 17.000 euro.


Conclusie

Soms worden bij een restyling slechts enkele designelementen of wat uitrusting aangepast. Mitsubishi heeft de Space Star echter op enkele cruciale punten grondig onder handen genomen. De wagen ziet er om te beginnen veel beter uit, en biedt nu vooral een verhouding tussen prijs en uitrusting die deze (grote) stadswagen perfect positioneert om het op te nemen tegen de grote jongens in dit segment.


Technische fiche

Mitsubishi Space Star 1.2

  • Motor: driecilinder benzine, 1.193 cm³, 80 pk - 106 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: manuele vijfbak
  • L/b/h (mm): 3.885/1.665/1.505
  • Leeggewicht (kg): 875
  • Koffervolume (l): 235 - 912
  • Tankinhoud (l): 95
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 12,6
  • Topsnelheid (km/u): 180
  • Gem. verbruik (l/100 km): 5,3
  • CO2-uitstoot (g/km): 121
  • Prijs (€): 14.190


Troeven

  • Lichtheid
  • Pittig, ondanks het beperkte vermogen
  • Werkelijk verbruik
  • Binnenruimte (behalve de koffer)


Minpunten

  • Kwaliteit van de kunststoffen
  • Geluiddemping kan beter
  • Besturing voelt artificieel aan
  • Mitsubishi-imago moet weer opgebouwd worden