Image
VW Passat Variant GTE
Wie zakelijk rijdt, doet dat vaker in een Passat dan in om het even welk ander model. Deze nieuwe GTE pakt uit met een 1.4 benzinekrachtbron, een elektromotor en een batterij van 13 kW.


De Volkswagen Passat GTE was een van de allereerste breaks en berlines om als plug-inhybride door het leven te gaan. Toen de Passat midden 2019 aan een opfrisbeurt toe was, zagen de ingenieurs van het Duitse merk hun kans schoon voor een elektrisch extraatje …

VW Passat
Al ruim drie decennia lang een commercieel succesvol model!


De essentie

De Passat is een vaste waarde voor professionele weggebruikers. Dat het model al zoveel jaren succes kent, hoeft niet te verbazen. Het interieur is ruim, de koffer enorm en de vernuftige voorzieningen niet op één hand te tellen. Normaal ligt vooral de dieselversie goed in de markt, maar tijden veranderen. Wolfsburg investeerde daarom in een verbeterde uitgave van de plug-inhybride, met een 1.4 benzinemotor en een elektromotor die kracht put uit een batterij van 13 kWh . Puur elektrisch haal je volgens VW 57 kilometer, maar volgens onze test ligt pakweg veertig kilometer dichter bij de waarheid … De grootste handicap van deze versie is ongetwijfeld de prijs (bijna 50.000 euro). Vooral omdat een model dat als twee druppels water op deze Variant GTE lijkt - de Skoda Superb iV - voor ongeveer 6.000 euro minder je eigendom wordt.


Het segment

Het segment van deze Passat Variant (de typische VW-term voor “break”) bestaat al lang en is rijk gestoffeerd. Dit type voertuig valt vooral in de smaak van zakelijke weggebruikers. Dat verklaart meteen waarom de dieseluitvoering ook nu nog het vlotst van de hand gaat. Maar het marktaandeel van de hybrides en plug-inhybrides stijgt, onder andere door de evolutie in de milieunormen.

VW Passat
We zien vrij “hoekige” vormen, want deze auto moet vooral praktisch zijn


Wat verandert er?

Van de Passat rolden al meer dan 30 miljoen stuks van de band, zowel berlines als breaks. Bij bedrijven heeft het model zowaar sterallures gekregen, als onvermoeibare kilometervreter. Deze “nieuwe” generatie slaat dan ook geen radicaal andere wegen in, maar stelt zich tevreden met een facelift. Alleen een specialist zal er trouwens in slagen om in één oogopslag de verschillen met de vorige jaargang aan te duiden! De update van de plug-inversie (benzine+elektrisch) leek ons daarom meer het bespreken waard.


Design

Vooraan werden er wijzigingen aangebracht aan de koplampen (matrix leds), het radiatorrooster en de bumper, met een aangepaste inplanting van de mistlampen. De achterlichten evolueren eerder in de richting van die van de grote SUV Touareg. Een tip om gemakkelijk het nieuwe van het oude model te onderscheiden: de naam “Passat”, die nu breed uitgemeten onder het VW-logo prijkt, stond vroeger bescheiden in de linkerhoek. Ondanks zijn afmetingen oogt de wagen vloeiend en elegant. Gebruikers in dit segment houden niet van radicale veranderingen en dat heeft VW goed begrepen.

VW Passat


Interieur

De sfeer aan boord van de Passat is makkelijk samen te vatten met de termen praktisch en functioneel. Zeker voor de breakversie is dat een must. De afwerking is degelijker dan je in dit segment zou verwachten, hoewel er van generatie op generatie toch hier en daar wat harde kunststoffen zijn binnengeslopen. De positie aan het stuur is perfect en gemakkelijk instelbaar, het stuur zelf ligt ideaal in de hand en de algemene ergonomie laat niets te wensen over.


Het voornaamste verkoopargument van dit voertuig blijft zijn enorme ruimte, in het interieur en de koffer. Bij de aankondiging van de grotere batterijcapaciteit van deze Passat viel te vrezen dat de koffer volume zou moeten prijsgeven. Maar niets is minder waar! Deze Variant blijft een van de ruimste breaks op de markt, al moet de GTE het met 67 liter minder stellen dan de benzine- of dieselversie. Toch blijft 583 liter een zeer interessant volume, zeker in combinatie met de volledig vlakke laadvloer! VW is er zelfs in geslaagd om de laadkabel netjes weg te bergen zonder de kofferruimte aan te tasten. Een oplossing die bijna perfect is. We schrijven “bijna”, omdat het reservewiel gesneuveld is (en zelfs niet als optie verkrijgbaar blijkt).


Binnenin wacht de bestuurder een weelde aan nieuwe technologieën! Omdat de Passat steeds meer de hete adem van menige SUV in zijn nek voelt, neemt VW zijn toevlucht tot geavanceerde technologieën om het verschil te maken. Zo is het dashboard nu volledig digitaal (de nieuwe norm bij VW). Bovendien zet de Passat flinke stappen naar een zelfrijdende toekomst. Een goed voorbeeld is de rijhulp “Travel Assist”: de Passat wordt hiermee de eerste VW die over vrijwel het hele snelheidsbereik (0 tot 210 km/u) gedeeltelijk zelfstandig kan rijden.


Via de in de auto ingebouwde simkaart zullen een hele reeks nieuwe diensten ter beschikking gesteld worden. Denk aan de mogelijkheid om de auto op afstand te openen of te connecteren met een bedrijf. Voor vlootbeheerders onmiskenbaar een pluspunt, al voelen bestuurders zich waarschijnlijk bespied. De overvloed aan digitale schermen vraagt een beetje gewenning, maar ze zijn over het algemeen wel functioneel en goed uitgekiend. VW heeft de klassieke USB-aansluitingen ook vervangen door de snellere “USB C”-versie. Veel toestellen kunnen hier nog niet mee overweg, dus een adapter is geen luxe!

VW Passat


Onder de motorkap

Deze plug-inversie blijft trouw aan de algemene GTE-filosofie van het gamma, die voor het eerst werd toegepast op de Golf GTE. De benzinemotor (1.4 TSI) levert 156 pk en kan eventueel bijstand krijgen van de 85 kW sterke elektrische synchroonmotor. De batterij van deze Passat GTE kreeg een flinke upgrade. De capaciteit werd opgedreven van 9,9 tot 13 kWh. In theorie is dat voldoende voor 59 km met de berline en 57 km met de Variant-break die we hier bespreken.

Nieuwe motoren op een vertrouwd chassis.


Verbruik

Wij kregen de kans om de batterij in allerlei situaties aan de tand te voelen op Belgische wegen. Het resultaat is een beetje ontgoochelend. We zijn er nooit in geslaagd om met één volle batterij meer dan 40 km af te leggen, zelfs niet in optimale elektrische rijomstandigheden (binnen de bebouwde kom en met een stroombesparende rijstijl bijvoorbeeld . Daarbij gebruikten we steevast de B-stand van de automatische versnellingsbak (energierecuperatie bij het vertragen). Dit bewijst nogmaals hoe complex het is om een plug-inhybride of volledig elektrische auto te ontwikkelen. Om het maximale aantal kilometers uit een batterij te puren, is het beter om de auto vanaf nul te ontwikkelen rond het elektrisch systeem. Hier gaat het echter om een upgrade van een model dat al enkele jaren bestaat: de technische basis van de Passat dateert immers van 2015.

VW Passat
De elektrische aansluiting bevindt zich in het radiatorrooster.


Dit neemt niet weg dat de balans voor de Passat GTE positief is: het totale gemiddelde verbruik tijdens onze 350 km lange test (inclusief vier ritten met autosnelwegtrajecten) bedroeg slechts 3,6 l/100 km. Zo’n resultaat is natuurlijk alleen maar haalbaar als je de batterij op tijd en stond bijlaadt (een laadbeurt aan een gewoon stopcontact duurt vijf en een half uur). Als je investeert in een specifiek laadsysteem (onder andere verkrijgbaar bij EDI - Electric D’Ieteren Solutions), dan beschik je al na drie en een half uur weer over een volle batterij. Korter kan niet, want de Passat GTE heeft geen DC-aansluiting voor snelladen. De reden hiervoor is simpelweg plaatsgebrek: VW ondervindt ook hier de beperkingen van het platform uit 2015.


Onderweg

Wie enige VW-ervaring heeft, zal beslist niet verbaasd opkijken van de wegligging van deze herwerkte Passat: de vertrouwde comfortabele en uiterst efficiënte ophanging levert schitterend werk. Een echte kilometervreter, we zeiden het al. De extra kilo’s van de batterij staan het dynamische rijgedrag niet in de weg. Ook de remprestaties zijn uitstekend. Deze GTE vertrekt altijd elektrisch en als de batterij voldoende is opgeladen, rij je de eerste 40 tot 50 kilometer fluisterstil. Zodra de benzinemotor wakker wordt, stijgt het geluidsniveau, maar storend wordt het nooit. De combinatie “benzine+elektrisch” zorgt voor extra rijgenot, met flitsende acceleraties en een meer dynamische ervaring. Maar als je regelmatig de aangekondigde acht seconden wil halen om te versnellen van 0 tot 100 km/u, zal je niet ver komen met één batterijlading!

VW Passat
Het weggedrag van de Passat GTE is evenwichtig en voorspelbaar.


Budget

Hoewel de wagen al vanaf de basisuitvoering goed is uitgerust, moet je toch diep in de buidel tasten: ruim 49.000 euro. De overeenstemmende benzine- en dieselversies zijn bij een identiek afwerkings- en uitrustingsniveau veel voordeliger. Deze Passat GTE is voor 100% aftrekbaar, een leuk voordeel voor bedrijven. Particulieren hoeven in Vlaanderen geen rijbelasting te betalen, maar in Brussel en Wallonië wel! Die laatste twee gewesten zweren nog altijd bij een voorbijgestreefde parameter: het vermogen. Je betaalt er 1.239 euro aan BIV en 244,20 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In elk geval doe je er goed aan om de batterij zo vaak mogelijk op te laden, want dat levert je flinke besparingen op.

VW Passat GTE
Je bespaart maximaal als je (zoveel mogelijk) elektrisch rijdt.


Conclusie

Als je de VW Passat Variant GTE slim gebruikt, gaat je brandstofverbruik flink naar beneden. Wellicht legt de (interne) concurrentie exact de vinger op de plek waar het pijn doet bij dit model: de prijs. De nieuwe Superb iV van Skoda is vrijwel identiek aan deze GTE, maar kost 6.000 euro minder! Daar staat natuurlijk wel tegenover dat de standaarduitrusting beperkter is en dat Skoda een aantal geavanceerde VW-technologieën moet missen.

VW Passat GTE

Technische gegevens


VW Passat Variant GTE

  • Motor: viercilinder turbobenzine + elektromotor; 1.395 cm³; 218 pk (totaalvermogen van het hybride systeem); 400 Nm
  • Overbrenging: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: DSG-automaat met 6 versnellingen
  • L/b/h (mm): 4.773/1.832/1.516
  • Leeggewicht (kg): 1.760
  • Kofferinhoud (l): 583 – 1.613
  • Elektrisch rijbereik volgens WLTP (km): 57
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 7,6
  • Topsnelheid (km/u): 222
  • Laadtijd: 3u30 (laadpaal) – 5u30 (gewoon stopcontact)
  • Gem. verbruik (l/100 km): 1,6
  • CO2 (g/km): 36
  • Prijs (€): vanaf 49.210


Troeven

  • Reëel verbruik
  • Dubbele aandrijftechnologie voor minder dan € 50.000
  • Praktisch opbergvak voor de laadkabel
  • Voordelige fiscaliteit (100% aftrekbaar)


Minpunten

  • Snelladen niet mogelijk
  • Reëel elektrisch rijbereik ontgoochelt wat
  • Krachtoverbrenging op de weg in (sportieve) GTE-stand
  • (Iets) kleinere koffer