Image
De diesel is niet echt meer populair. En in een segment als dat van de Renault Clio, lijkt het zelfs een stap terug. Toch is dit aanbod best interessant.


Renault Clio
De Clio pakt opnieuw uit met een diesel: het gaat nog altijd om de 1.5 dCi, dit keer met 100 pk.

We trappen een open deur in als we zeggen dat diesel zijn beste jaren achter de rug heeft. In een segment als dat van de Clio lijkt de brandstof zelfs volledig achterhaald. Heel wat concurrenten van Renault bieden dan ook al enige tijd geen diesels meer aan. Alleen de groep Stellantis, met in eigen land Peugeot en Citroën als grote concurrenten, heeft de zelfontstekers nog geen vaarwelgezegd.

De kans is dan ook groot dat dit de reden is waarom Renault van de Clio opnieuw een dieseluitvoering (1.5 dCi/100 pk) op de markt brengt. Maar is die ook interessant? Een belangrijke troef van deze Clio is zijn koppel. In vergelijking met de TCe (benzine), die over 142 Nm beschikt, doet de dCi het met 260 Nm een pak beter. Meer koppel betekent vlotter hernemen in het verkeer, wat voor een aangenamere rijervaring zorgt. Bovendien blijkt ook de geluiddemping van een uitstekend niveau.

Renault Clio
Het enige minpuntje is dat het “geronk” van de dCi iets beter hoorbaar is boven 120-130 km/u op de autosnelweg.


Voor kilometervreters

Tot slot is er natuurlijk het verbruik, dat bij een normale rijstijl ongeveer 5 liter per 100 km bedraagt. En dat is toch minstens één tot twee liter minder dan bij een benzinemodel. De vraag is natuurlijk of die troeven de investering waard zijn. We doelen daarbij overigens niet op de prijs, die nauwelijks verschilt van de prijs voor een benzine-uitvoering (21.400 euro). Wel moet je er rekening mee houden dat de dieselprijzen wellicht hoog zullen blijven. En bovendien moet je, gezien de milieucontext, vraagtekens plaatsen bij de doorverkoopwaarde. Maar voor wie veel kilometers doet en geen grote wagen nodig heeft, is deze Clio een goed compromis.


Technische fiche Renault Clio dCi 100

  • Motor: 4-cilinder benzine, 1.461 cm3; 100 pk - 260 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: manuele zesbak
  • L/b/h (mm): 4.050/1.798/1.440
  • Leeggewicht (kg): 1.248
  • Kofferruimte (l): 366
  • Tankinhoud (l): 39
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 11,4
  • Topsnelheid (km/u): 188
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 4,2 (WLTP)
  • CO2 (g/km): 109
  • Prijs (€): 21.400


Troeven

  • Wegligging/rijervaring
  • Combinatie motor en versnellingsbak
  • Verbruik
  • Algemeen comfort & ruimte


Minpunten

  • Zicht naar achteren
  • Diesel enkel met handmatige versnellingsbak
  • Kleinere tank dan de benzinemodellen
  • Imago diesel & doorverkoopwaarde