We trappen een open deur in als we zeggen dat diesel zijn beste jaren achter de rug heeft. In een segment als dat van de Clio lijkt de brandstof zelfs volledig achterhaald. Heel wat concurrenten van Renault bieden dan ook al enige tijd geen diesels meer aan. Alleen de groep Stellantis, met in eigen land Peugeot en Citroën als grote concurrenten, heeft de zelfontstekers nog geen vaarwelgezegd.
De kans is dan ook groot dat dit de reden is waarom Renault van de Clio opnieuw een dieseluitvoering (1.5 dCi/100 pk) op de markt brengt. Maar is die ook interessant? Een belangrijke troef van deze Clio is zijn koppel. In vergelijking met de TCe (benzine), die over 142 Nm beschikt, doet de dCi het met 260 Nm een pak beter. Meer koppel betekent vlotter hernemen in het verkeer, wat voor een aangenamere rijervaring zorgt. Bovendien blijkt ook de geluiddemping van een uitstekend niveau.
Voor kilometervreters
Tot slot is er natuurlijk het verbruik, dat bij een normale rijstijl ongeveer 5 liter per 100 km bedraagt. En dat is toch minstens één tot twee liter minder dan bij een benzinemodel. De vraag is natuurlijk of die troeven de investering waard zijn. We doelen daarbij overigens niet op de prijs, die nauwelijks verschilt van de prijs voor een benzine-uitvoering (21.400 euro). Wel moet je er rekening mee houden dat de dieselprijzen wellicht hoog zullen blijven. En bovendien moet je, gezien de milieucontext, vraagtekens plaatsen bij de doorverkoopwaarde. Maar voor wie veel kilometers doet en geen grote wagen nodig heeft, is deze Clio een goed compromis.
Technische fiche Renault Clio dCi 100
- Motor: 4-cilinder benzine, 1.461 cm3; 100 pk - 260 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: manuele zesbak
- L/b/h (mm): 4.050/1.798/1.440
- Leeggewicht (kg): 1.248
- Kofferruimte (l): 366
- Tankinhoud (l): 39
- 0 tot 100 km/u (sec.): 11,4
- Topsnelheid (km/u): 188
- Gemengd verbruik (l/100 km): 4,2 (WLTP)
- CO2 (g/km): 109
- Prijs (€): 21.400
Troeven
- Wegligging/rijervaring
- Combinatie motor en versnellingsbak
- Verbruik
- Algemeen comfort & ruimte
Minpunten
- Zicht naar achteren
- Diesel enkel met handmatige versnellingsbak
- Kleinere tank dan de benzinemodellen
- Imago diesel & doorverkoopwaarde
Meest recente artikelen
Verkeersdrukte Europa zomer 2024
Bereid je goed voor. Hou rekening met de zwarte en rode dagen bij het plannen van je autotrip door Europa. Vermijd eindeloze files en verkeersdrukte onderweg.
De Touring Campinggids 2024 is uit!
De nieuwe Touring Europese Campinggids is uit, de bron bij uitstek voor de meest recente campinginfo.
Paasweekend 2024: verkeersdrukte in België en naar het buitenland
Veel Belgen trekken op reis tijdens het Paasweekend. Resulteert dat ook in verkeersdrukte op Europese wegen?
Šibenik, parel aan de Kroatische kust
Ben je op zoek naar een citytripbestemming met een indrukwekkend erfgoed en prachtige bezienswaardigheden in de omgeving? Ontdek Šibenik.
Kleine deukjes in je carrosserie? Laat ze repareren in 20 minuten!
Volvo en Toyota, nieuwe B2B-partners voor Touring
Volvo en Toyota Lexus sluiten zich aan bij het klantenbestand van Touring.