We trappen een open deur in als we zeggen dat diesel zijn beste jaren achter de rug heeft. In een segment als dat van de Clio lijkt de brandstof zelfs volledig achterhaald. Heel wat concurrenten van Renault bieden dan ook al enige tijd geen diesels meer aan. Alleen de groep Stellantis, met in eigen land Peugeot en Citroën als grote concurrenten, heeft de zelfontstekers nog geen vaarwelgezegd.
De kans is dan ook groot dat dit de reden is waarom Renault van de Clio opnieuw een dieseluitvoering (1.5 dCi/100 pk) op de markt brengt. Maar is die ook interessant? Een belangrijke troef van deze Clio is zijn koppel. In vergelijking met de TCe (benzine), die over 142 Nm beschikt, doet de dCi het met 260 Nm een pak beter. Meer koppel betekent vlotter hernemen in het verkeer, wat voor een aangenamere rijervaring zorgt. Bovendien blijkt ook de geluiddemping van een uitstekend niveau.
Voor kilometervreters
Tot slot is er natuurlijk het verbruik, dat bij een normale rijstijl ongeveer 5 liter per 100 km bedraagt. En dat is toch minstens één tot twee liter minder dan bij een benzinemodel. De vraag is natuurlijk of die troeven de investering waard zijn. We doelen daarbij overigens niet op de prijs, die nauwelijks verschilt van de prijs voor een benzine-uitvoering (21.400 euro). Wel moet je er rekening mee houden dat de dieselprijzen wellicht hoog zullen blijven. En bovendien moet je, gezien de milieucontext, vraagtekens plaatsen bij de doorverkoopwaarde. Maar voor wie veel kilometers doet en geen grote wagen nodig heeft, is deze Clio een goed compromis.
Technische fiche Renault Clio dCi 100
- Motor: 4-cilinder benzine, 1.461 cm3; 100 pk - 260 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: manuele zesbak
- L/b/h (mm): 4.050/1.798/1.440
- Leeggewicht (kg): 1.248
- Kofferruimte (l): 366
- Tankinhoud (l): 39
- 0 tot 100 km/u (sec.): 11,4
- Topsnelheid (km/u): 188
- Gemengd verbruik (l/100 km): 4,2 (WLTP)
- CO2 (g/km): 109
- Prijs (€): 21.400
Troeven
- Wegligging/rijervaring
- Combinatie motor en versnellingsbak
- Verbruik
- Algemeen comfort & ruimte
Minpunten
- Zicht naar achteren
- Diesel enkel met handmatige versnellingsbak
- Kleinere tank dan de benzinemodellen
- Imago diesel & doorverkoopwaarde
Meest recente artikelen
8 belangrijke weetjes over je batterij
Met een beetje overdrijving mogen we de batterij gerust het hart van de auto noemen. Wij vertellen je in 8 punten wat je zeker moet weten over je batterij.
Hoe reageren bij een auto-ongeval?
Een auto-ongeval is een traumatiserende ervaring. Nochtans moet je snel en koelbloedig reageren. Weet je niet wat te doen? Geen paniek, wij geven wat meer uitleg.
Pech onderweg, wat nu? Een korte handleiding.
Wie straks met de auto de grens oversteekt om op vakantie te gaan, hoopt maar één ding: veilig en zonder problemen op de eindbestemming geraken. Doch héél af en toe gaat het fout. En wat dan? Een korte handleiding.
Een wiel vervangen in vier stappen
Een kapotte of lekke band doet zich meestal voor op de verkeerde plek en op het verkeerde moment! Hiervoor kun je Touring bellen. Mocht je zin hebben om zelf het klusje te klaren, volg dan onze tips.
Alles over milieuzones en vignetten in Frankrijk
Certaines villes et départements français ont introduit une zone à faibles émissions (ZFE). Où se trouvent-elles et comment éviter les amendes?
Last minutes: de valkuilen en de alternatieven
Last minute een ticketje boeken richting zon betekent niet dat je per definitie goedkoper af bent. Wel integendeel. Gelukkig zijn er andere manieren om op het allerlaatste moment wél goede zaken te doen. En zo pak je dat aan!