Met de e-308 wil Peugeot aantonen dat elektrische auto's net zo aantrekkelijk kunnen zijn als de versies met verbrandingsmotor, geëlektrificeerd of niet.

Tijdens onze testrit enkele weken geleden, tussen Barcelona en Tarragona, waren de omstandigheden perfect om deze 100% elektrische 308 op de proef te stellen. We hoefden het interieur niet te koelen of te verwarmen, dus de airco kon uit, wat goed was voor de batterij ... en voor het rijbereik! Het door de constructeur opgegeven rijbereik van 415 km lijkt in deze omstandigheden perfect haalbaar. En met een rustige rijstijl kom je uit op een verbruik van ongeveer 13 kWh. Dat was twee jaar geleden nog moeilijk denkbaar, met welke elektrische auto je ook reed. Met het weer in België moeten we rekenen op een rijbereik van ongeveer 350 km. En het hangt natuurlijk ook af van hoe snel je rijdt.

Frans comfort
Deze auto heeft de typische kenmerken van een Peugeot. Want ondanks het gewicht van ruim anderhalve ton is het weggedrag dat van een auto van het Franse merk waardig. Hij blijft ook zeer comfortabel, welke rijmodus je ook kiest. Voorin zitten de zetels erg aangenaam en achterin is er voldoende beenruimte.
Aan uitrusting ontbreekt het niet, zou je zeggen. Maar de e-308 is enkel verkrijgbaar in de versies Allure en GT, wat een en ander verklaart. Het verrast dan ook niet dat het interieur een gezellige, bijna premium sfeer uitstraalt. Dat hadden de ontwerpers ook voor ogen, vooral om hem te onderscheiden van de Opel Astra Electric, waarmee hij de technische basis deelt. Een behoorlijk rijbereik, een royale uitrusting, een krachtig technisch compromis en een meer dan bevredigend comfort maken van deze e-308 een aantrekkelijke auto. En al helemaal als bedrijfswagen ...

De Peugeot e-308 in een notendop
- Motor: elektrisch; 156 pk - 270 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: één versnelling
- L/b/h (mm): 4.630/1.850/1.440
- Leeggewicht (kg): 1.785
- Koffervolume (l): 412 - 1.323
- Batterijen (kWh): 54
- 0 tot 100 km/u (sec.): 10,5
- Topsnelheid (km/u): 170
- Rijbereik (km): 415
- Prijs (€): 43.550
Troeven
- Verleidelijke lijnen
- Comfortabele auto
- Royale uitrusting
- Zuinige motor
Minpunten
- Tamelijk zware auto
- Gebrek aan pit bij het vertrekken
- Dashboard verborgen door klein stuur
- Alleen verkrijgbaar in de duurste uitvoeringen
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.