Image
Veel concurrenten hebben geprobeerd om hem te evenaren of zelfs te overtreffen. Dit is de nieuwe Range Rover, en hij zet de puntjes op de i!

Meer dan 50 jaar na zijn eerste verschijning is hier de vijfde generatie van ‘de’ Range, en die ligt in lijn met zijn illustere voorgangers. Zijn stijlvolle verschijning, geavanceerde technologieën en een vorstelijk comfort voorspellen een mooie toekomst, zelfs in deze woelige tijden ...

Range Rover 2022
Bij Range maken ze er geen geheim van dat ze de strijd aangaan met prestigieuze concurrenten als Bentley, Maserati en zelfs Rolls-Royce!


De structuur is helemaal vernieuwd, want het onderstel is grotendeels van aluminium en dus een pak steviger dan bij de oudere modellen. Het comfortniveau is nog altijd erg hoog, zowel wat de geluiddemping als de ophanging betreft. Aan het stuur zit de bestuurder hoog en droog en heeft hij een prima kijk op de weg of de offroadpaden. Verder is het luxe alom: de kwaliteit van de gebruikte materialen, het dikke leder, de juiste zitpositie, … Het instrumentenbord is helemaal mee met zijn tijd, met digitale tellers, fraaie knoppen en natuurlijk een groot centraal scherm.


Elektrificatie in het verschiet

Ook achteraan is het luxueus toeven, net als in sommige limousines. Zelfs in de ‘korte’ versie (505 cm) ontbreekt het niet aan beenruimte. In de lange versie (+ 20 cm) komt daar nog wat extra plaats bij! De koffer van zijn kant kan 700 liter slikken in de configuratie met vier of vijf plaatsen. Merk op dat voor het eerst in een Range Rover gekozen kan worden voor een versie met zeven plaatsen.

Je kan kiezen voor een zescilinder benzinemotor (P400) of een diesel (D250/300 en 350) van eigen makelij, allemaal voorzien van een mildhybridsysteem van 48V. In het hogere gamma is er een V8-benzinemotor met 530 pk van BMW-origine. En tot slot zijn er nog twee plug-ins (P440e en P510e), met zescilindermotoren gecombineerd met een batterij van 38,2 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van pakweg 100 km. In 2024 is de Range ook beschikbaar in een 100% elektrische versie.


Stratosferische prijzen

We hebben de auto getest, hoofzakelijk de dieselversie van 350 pk. Ondanks zijn afmetingen en zijn gewicht (meer dan 2,5 ton), heeft de nieuwe Range een perfecte wegligging. Bovendien geven de meesturende achterwielen deze grote jongen een nog preciezer weggevoel. Op onverharde wegen en steile hellingen trok de Range zich trouwens altijd prima uit de slag. De andere kant van de medaille is natuurlijk het prijskaartje, dat voor de basis dieselversie begint bij iets meer dan 128.000 euro. Dat is een hoop geld, maar bij Range beweren ze dat ze concurrenten viseren als Bentley, Maserati en zelfs Rolls. Duidelijk een ander universum dus …


Technische fiche Range Rover D350

  • Motor: 6-cilinder turbodiesel, 2.997 cm3; 350 pk - 700 Nm
  • Aandrijving: op de vier wielen
  • Versnellingsbak: achttrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 5.052/2.209 /1.870
  • Leeggewicht (kg): 2.505
  • Kofferruimte (l): 725-1.841
  • Tankinhoud (l): 70
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 3,6
  • Topsnelheid (km/u): 234
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 8,3
  • CO2 (g/km): 208
  • Prijs (€): gamma van 128.581 tot 220.841

Troeven

  • Nog altijd erg majestueus
  • Voorkomen/afwerking interieur
  • Performant motorenaanbod, inclusief topdiesels
  • Wegligging / doeltreffende 4x4

Minpunten

  • Steeds zwaardere wagens
  • Verbruik
  • Erg veel ‘gadgets’
  • Buitensporige prijzen