De Bentley Bentayga, bij zijn lancering een van de pioniers in het segment van de luxe SUV's, heeft vandaag af te rekenen met geduchte concurrentie. Daarom krijgt hij een ingrijpende esthetische make-over en een technologische update. Zodat we hem niet uit het oog verliezen.

De essentie
Bij zijn lancering in 2016 kreeg de Bentley Bentayga bakken kritiek over zich heen. Kritiek op Bentleys filosofie om een grote SUV te bouwen. En ook kritiek op zijn uiterlijk, dat als zeer massief ervaren werd. Maar dat heeft zijn succes niet in de weg gestaan. Integendeel zelfs, want vandaag is de Bentayga goed voor 45% van de verkoopcijfers bij de constructeur. De auto is dan ook niet van plan om zich te laten inhalen door jongere concurrenten!
Zijn recente facelift is bedoeld om hem een tweede jeugd te geven. In de eerste plaats op esthetisch vlak, met geactualiseerde kenmerken. Maar ook in termen van finesse en uitrusting, met name met een sportieve Black Specification-afwerking en een verbeterde smartphoneconnectiviteit.

Het segment
Ondertussen zijn SUV’s in Europa goed voor één verkoop op drie, en het luxesegment vormt daar geen uitzondering op. Porsche rook 15 jaar geleden zijn kans met de Cayenne. De auto bood een alternatief voor de Range Rover, die het rijk van de krachtige en luxueuze SUV’s zo goed als voor zich alleen had. Het zorgde ook voor een financiële gemoedsrust die Porsche tot dan nooit had gekend.
Cayenne en Range Rover waren de enige twee concurrenten toen deze Bentayga vijf jaar geleden ten tonele verscheen. Maar de concurrentie heeft sindsdien niet stilgezeten. Zoals Maserati met zijn Levante, Audi met zijn S en RS Q8, BMW met zijn X6M en Mercedes met zijn GLS AMG. Recenter betrad ook Aston Martin de arena met zijn DBX, Rolls-Royce heeft de Cullinan en het embleem van Maybach leeft voort op de Mercedes GLS. Je kan dus gerust stellen dat er voor de rijken van deze wereld geen gebrek is aan keuze!
Wat er verandert
Je zou het op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar de voor- en achterkant van de auto werden met zorg opnieuw ontworpen. Als je de oude Bentayga en het nieuwe model naast elkaar zet, merk je de veranderingen: het design is gespierder en minder geforceerd dan vroeger, waardoor de auto meer uitstraling krijgt. Binnenin werd het dashboard voorzien van een personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel dat perfect past bij het nieuwe aanraakscherm in het midden van de console. En de passagiers op de achterbank hebben een tablet om alle functies van de wagen te bedienen.

Design
De ontwerpers lijken geluisterd te hebben naar de critici en hebben alles uit de kast gehaald om de styling van hun creatie te verfijnen. Ze namen geen genoegen met een paar potloodstrepen, maar ontwierpen de achterklep volledig from scratch. Die werd verbreed tot aan de schouderpartij en kreeg splinternieuwe ovaalvormige lichten, geïnspireerd op de nieuwe Continental GT. De nummerplaat is verzonken in de bumper, en enkel de gevleugelde “B” staat nu nog op de achterklep.
Hoewel de veranderingen aan de voorkant iets minder in het oog springen, is ook die fors geëvolueerd, met een meer rechtopstaande grille en grotere koplampen, opnieuw in een streven naar harmonie met de coupé- en cabriomodellen van het merk. Het Black Specification pack op ons testmodel voegt daar nog grote 22-inchwielen, bumperlippen, een achterdiffusor en heel wat chroom en zwart aan toe, maar ook rockerpanelen en een imposante spoiler van koolstofvezel.

Binnenin
Binnenin kijkt het Breitling-horloge boven op de middenconsole uit over een nieuw 10,9-inch touchscreen. Dit scherm stuurt het multimediasysteem aan, dat van de gelegenheid gebruik maakt om de connectiviteit te verbeteren (Android Auto). En de bestuurder beschikt voortaan over een “virtuele cockpit”, met wijzerplaten die getoond worden op een aanpasbaar scherm.
De voorpassagiers worden verwend met multi-instelbare stoelen, bekleed met prachtig handgestikt leder. De binnenruimte is weliswaar royaal, maar niet echt uitzonderlijk voor een auto van deze afmetingen. Eigenlijk kan je zo met vier passagiers rondrijden in een soort cocon, ver weg van de drukte van de buitenwereld ...
Uitrusting
Uiteraard bood de Bentley Bentayga, als het summum van de automobiel, al het allerbeste op het vlak van comfortuitrusting en materiaalkeuze. Naast de eerder genoemde nieuwe schermen beschikken de achterste passagiers nu ook over een kleine afneembare tablet waarmee ze de airco (vier zones), de zonwering, de navigatie en verschillende auto-instellingen kunnen bedienen. Of gewoon de rijgegevens in de gaten kunnen houden.
Passagiers in de versie met 5 zitplaatsen (dus met achterbank) zullen blij zijn met de verwarmde en geventileerde zetels die tot nu toe voorbehouden waren voor de configuratie met 4 zitplaatsen en afzonderlijke achterzetels. Maar in deze laatste heb je wel 10 cm extra beenruimte. Onder de uitzonderlijke uitrusting treffen we ook een Naim for Bentley audiosysteem aan, dat evenveel kost als een kleine auto.
Onder de motorkap
De Bentayga die wij mochten testen, werd aangedreven door een V8-motor. Net als voorheen levert deze 4-liter twin-turbo 550 pk en 770 Nm koppel. Bovenaan het gamma vinden we de Speed-versie, met als krachtbron een grote 6-liter W12-motor. Goed voor een “schamele” 635 pk en 900 Nm. En sinds een paar maanden is de grote SUV ook verkrijgbaar met een splinternieuwe oplaadbare hybride motor. Die combineert een 3.0-liter twin-turbo V6-motor van 340 pk met een 126 pk sterke elektromotor, voor een totaal vermogen van 449 pk. Dankzij de batterij van 17,3 kWh kan deze Bentayga 39 km lang uitsluitend op elektriciteit rijden, waardoor de CO2-uitstoot (volgens WLTP-normen) daalt tot 79 g/km.

Onderweg
Met zijn V8-motor jaagt de geteste Bentayga zijn passagiers in amper 4,4 seconden naar 100 km/u. Een hele prestatie, als je bedenkt dat de auto een slordige 2,5 ton weegt! Dit gewicht is waar de Bentayga op de weg het meeste last van heeft, omdat het zijn wendbaarheid sterk vermindert. We hadden op dit vlak sowieso geen al te grote verwachtingen van dit 5,12 meter lange gevaarte. Toch hadden we op iets meer dynamiek gehoopt als we de schuifregelaars op “Sport” zetten, aangezien het om hetzelfde chassis gaat als bij de Audi Q8, dePorsche Cayenne en de Lamborghini Urus.
Maar dan vergeet je dat je met een Bentley te maken hebt, wat betekent dat het sportieve aspect tot een minimum beperkt moet blijven. Met de mogelijke uitzondering van de achtversnellingsbak (geleverd door ZF), die echt brutaal wordt in zijn overbrenging als hij een beetje gepusht wordt, reageert de auto nooit echt buitensporig. En zelfs het geluid van de uitlaat klinkt meer als een beschaafd geronk dan een woest gebrul.
De Bentayga beschikt ook over een aantal offroad-instellingen die volgens ons slechts heel sporadisch gebruikt zullen worden. Logischerwijs is het vooral in de Comfort-stand dat je ten volle zal kunnen genieten van de grootste Britse SUV. In deze stand haal je immers het maximale uit het vermogen van de V8 en het comfort van de luchtvering.

Verbruik
Je kan je voorstellen dat deze Bentley Bentayga niet bepaald een toonbeeld is van milieuvriendelijkheid. En de technische fiche bevestigt dit: het gemiddelde WLTP-brandstofverbruik bedraagt 13 l/100 km, of 294 g CO2/km. Maar in realiteit lijkt een verbruik van 15 l/100 km dichter bij de waarheid te liggen, ondanks de deactivering van vier van de acht cilinders wanneer je die niet nodig hebt. Daar mag je in sportmodus nog eens 10 liter aan toevoegen. Met dank aan zijn profiel van een ijsblok en zijn gewicht van een sumoworstelaar!
Budget
Deze uitzonderlijke Bentayga heeft een basisprijs van 156.900 euro. Maar de eindeloze optielijst en alle mogelijke manieren om de auto te personaliseren zorgen er natuurlijk voor dat de eindfactuur een pak hoger zal liggen. Zo was onze testauto uitgerust met bijna 75.000 euro aan opties, wat de totaalprijs op maar liefst 231.100 euro bracht! En dan hebben we het nog niet gehad over de torenhoge taksen ...
Voor één keer is het in Vlaanderen dat die het meest pijn zullen doen, met een BIV van meer dan 11.000 euro. Maar kom, in dit universum van luxe is dat, net als het verbruik trouwens, waarschijnlijk het laatste waar de eigenaars van wakker liggen.

Conclusie
De Bentley Bentayga kreeg een mooi nieuw design en is klaar om de concurrentie aan te gaan met zijn uitdagers. Hij is niet de sportiefste en sinds de komst van de Rolls-Royce Cullinan ook niet langer de meest luxueuze, maar voor mensen die niet kunnen kiezen is het een mooie balans tussen deze twee werelden. De auto ademt in ieder geval een heel bijzondere sfeer uit. Erin rijden blijft een exclusieve en onvergetelijke ervaring, voorbehouden aan de happy few.
Technische fiche Bentley Bentayga
- Motor: V8, benzine, turbo, 3.996 cm³, 550 pk - 770 Nm
- Aandrijving: op de vier wielen
- Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 5.125/1.998/1.742
- Leeggewicht (kg): 2.416
- Koffervolume (l): 484
- Tankinhoud (l): 85
- 0 tot 100 km/u (sec.): 4,4
- Topsnelheid (km/u): 290
- Gemengd verbruik (l/100 km): 13,3
- CO2-uitstoot (g/km): 302
- Prijs (€): 156.900
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 4.957 - 2.148
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 11.391 - 2.985,77
Troeven
- Verfijnde, geactualiseerde stijl
- Veel aandacht voor het interieur
- Comfortabele ophanging
- Uitzonderlijk gevoel binnenin
Minpunten
- Zeer zware wagen
- Heel hoog verbruik
- Brutale versnellingsbak bij sportief rijgedrag
- Prijzen en opties
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.