Image
Suzuki Vitara AllGrip Hybrid

De compacte en klassiek ogende Vitara hoeft niet onder te doen voor zijn concurrenten in het drukbevolkte SUV-segment. Hij kreeg ook een nieuwe, hybride motor.


De Vitara kreeg begin 2019 al een facelift en is nu toe aan een nieuwe motor. Die blijkt trouwens ook … de enige motor! Daar hebben de Europese normen alles mee te maken, maar ons hoor je niet klagen.

Suzuki Vitara Hybrid


Vitara: de essentie

De Vitara rijdt al tientallen jaren op onze wegen en is, om allerlei fiscale en milieuredenen, vanaf nu alleen nog verkrijgbaar met één hybride benzinekrachtbron. De compacte en klassiek ogende Vitara hoeft niet onder te doen voor zijn concurrenten in het drukbevolkte SUV-segment. Zijn mildhybride 1.4-motor blijkt zowel sober als krachtig en vooral in zijn sas op (voor)stadswegen. Hoewel de Vitara misschien een tikje minder modern is dan je zou verwachten, biedt hij een uitstekende verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting. En dat is een onbetwiste verdienste!

Suzuki Vitara Hybrid
De prijs-kwaliteitsverhouding van de Vitara was altijd al uitstekend.


Het segment

Suzuki is al ruim 30 jaar de reddende engel van veel 4x4-fans die niet bereid zijn om handenvol geld neer te tellen voor een krachtpatser uit de topklasse. Zo verwierf de Vitara stilaan een ijzersterke reputatie: klein maar dapper, zowel on- als offroad. Een (bijna) alleskunner zeg maar. Maar toen kwam de opmars van de SUV (Sport Utility Vehicle), voor mensen die een stoere look en gebruikscomfort verkiezen boven terreingedrag. Plots had de Vitara veel concurrenten, in alle vormen en formaten, maar hij bleef altijd een (bijna) “echte” 4x4. Het mag er voor hem gerust wat ruwer aan toegaan, dus ook als er geen weg meer te bespeuren valt. En nu verrast hij ons met een hybride motor.


Afgeslankt gamma

Om de Europese uitstootnormen te halen, zag Suzuki zich al eerder verplicht om pijnlijke keuzes te maken en zijn gamma uit te dunnen. Sinds januari 2020 zoek je in de catalogus van het merk tevergeefs naar het stadswagentje Celerio of de compacte Baleno. Treurnis alom? Niet echt, al waren het in hun respectieve categorieën wel twee uitstekende auto’s. Maar omdat ze niet echt aansloegen bij het publiek, verkocht Suzuki ze maar met mondjesmaat. Meteen is duidelijk waarom er zo weinig ophef ontstond toen ze met stille trom de showrooms verlieten. Suzuki concentreert zijn inspanningen om de uitstoot te verminderen nu op modellen die er echt toe doen, met name op zijn SUV’s Vitara, S-Cross en Ignis en op de nog altijd populaire Swift.

Suzuki Vitara Hybrid
De Vitara is nu het topmodel in het gamma van de Japanse constructeur.


Wat is er nieuw aan de Vitara 2020?

De Vitara kreeg begin 2019 de klassieke facelift van een model dat halfweg in zijn carrière zit. Voor wie dit niet helemaal gevolgd heeft: de snuit kreeg meer chroom, de koplampen een slankere vormgeving en de achterlichten led-technologie. Niet echt wat je revolutionair noemt, maar voldoende om een voornamere, meer gesofisticeerde indruk te maken. Een hele opluchting voor mensen met keuzestress: de Vitara is nu nog maar in één uitvoering verkrijgbaar, de 1.4 Hybrid. Wél met keuze tussen 2- en 4-wielaandrijving, maar een automatische versnellingsbak zit (voorlopig) niet meer in de aanbieding.

Suzuki Vitara Hybrid
Mild hybrid en de mogelijkheid om voor vierwielaandrijving te kiezen (optie).


Interieur

Suzuki deed grote inspanningen om een geslaagd dashboard af te leveren, met kwaliteitsvolle materialen. Dat geldt trouwens ook voor de zetels. De bestuurder wordt verwend met een paar aluminium knoppen en een kleurenschermpje tussen de twee centrale wijzerplaten. Toch staat de afwerking nog niet helemaal op het niveau van veel concurrenten.

Hier hoort echter een kanttekening bij: de assemblage is verzorgd en uit ervaring weten we dat het meubilair bestand is tegen de tand des tijds. Maar de kwaliteit van de kunststoffen en de algemene presentatie zijn wat problematischer. De bovenzijde van het dashboard voelt zacht aan, de rest is gemaakt van hoogglanzend hard plastic dat in het gebruik krasgevoelig zal blijken.

Als je bedenkt dat de Vitara maar 4,18 m lang is (een Peugeot 2008 haalt met gemak 4,30 meter), dan is de ruimte binnenin heel behoorlijk. Achteraan zitten de passagiers comfortabel, met voldoende beenruimte. Op schouderhoogte voelt het wat krapper aan, iets waar vooral grote mensen last van zullen hebben. Met een koffervolume van 375 liter zit de Vitara in de onderste helft van het segment, maar klap de achterbank neer en je wint er dubbel zoveel opbergruimte bij. Laden gaat bovendien heel vlot, met een kofferbodem die verstelbaar is in twee hoogten.


Uitrusting

Een Suzuki staat al jaren bekend als een auto met een prima uitrusting voor zijn prijs. Deze Vitara Hybrid vormt daar geen uitzondering op. Zelfs het basismodel beschikt bijvoorbeeld standaard over automatische airco. Vooral bij de rijhulpsystemen heeft de Vitara het meest vooruitgang geboekt, met dodehoekdetectie, een actieve rijstrookassistent (“lane keeping”), het lezen van verkeersborden en een automatische noodstop met voetgangersdetectie. Deze hybride versie onderscheidt zich bovendien met een discreet blauw sierteken aan de koplampen, want blauw is de “officiële” kleur van elektrische auto’s. Vierwielaandrijving (AllGrip) ten slotte is verkrijgbaar voor 1.500 euro.


Onder de motorkap

De nieuwe Vitara is een zogeheten milde of light hybride, en ondertussen weten we wat dat betekent: een kleine 48 V-batterij van 0,4 kWh levert de energie voor een lichte elektrische motor van 13,6 pk die aan de alternator gekoppeld is. Onvoldoende om volledig elektrisch te rijden, maar wel interessant om de benzinemotor in bepaalde omstandigheden te ondersteunen, zodat het verbruik en de uitstoot dalen. Officieel stoot de Vitara in 4x2-uitvoering 128 g/km CO2uit en 140 g/km als 4x4 (WLTP). De constructeur doet trouwens een mooie inspanning: bij een identiek afwerkingsniveau kost een Vitara Hybrid evenveel als de “oude” Vitara 1.4 turbo. In hybride-opstelling daalt het motorvermogen van de 1.4 Turbo van 140 naar 129 pk, maar dat wordt in Boost-stand ruimschoots gecompenseerd door de kleine elektromotor. Die laat zich vooral voelen bij acceleraties, want het koppel stijgt van 220 naar 235 Nm.

Hybride technologie
De elektromotor ondersteunt de benzinekrachtbron.


Op de weg

Dat extra koppel is het eerste wat je opmerkt als je wegrijdt: bij een laag toerental levert zelfs het voorzichtigste snuifje gas meteen een veel meer uitgesproken reactie op dan in het verleden. Dat maakt elke rit in het stadsverkeer aangenamer en draagt bij tot een meer “dynamische” rijstijl. Die laatste eigenschap was trouwens altijd al typisch voor een Vitara, onder andere dankzij het goed gedoseerde gewicht voor een auto in deze categorie. Suzuki heeft daar nu ook op gelet, want het hybridesysteem maakt de wagen nauwelijks 15 kg zwaarder.

En het verbruik? Daar valt alleen maar goeds over te melden! Wij hebben van onze proefrit absoluut geen zuinigheidswedstrijdje gemaakt, en toch bedroeg het gemiddelde verbruik van onze 4x4-testversie maar 7,5 l/100 km. Dat is ruwweg een liter minder dan de klassieke 1.4 turboversie op hetzelfde gemengde traject en een ronduit prima resultaat voor een voertuig in deze categorie.

Wegligging
De wegligging levert best een leuke ervaring op als je bereid bent om alles uit de auto te halen.


Budget

Aan het einde van de test wachtte ons de mooiste verrassing: Suzuki hanteert een bescheiden tarief. Deze Vitara kost niet meer dan 23.000 euro in een al goed uitgeruste basisversie. Voor de “luxeversie” (met talrijke accessoires zoals gps, sleutelloze startknop, achteruitrijcamera enzovoort) betaal je niet meer dan 25.000 euro. Aangezien de CO2-uitstoot maar iets hoger ligt dan 100 g/km, blijft ook de verkeersbelasting binnen de perken: 244,20 euro in Wallonië/Brussel en 195,33 euro in Vlaanderen.

Suzuki Vitara Hybrid
Het budget: een aangename verrassing!


Conclusie

Suzuki houdt zich bewust ver van de luxe en de glamour van de huidige generatie SUV’s. Voor een afwerking en geluiddemping van topklasse moet je elders zijn. Maar dat belet niet dat er flink wat argumenten te bedenken zijn voor deze hybride Vitara. Om te beginnen zijn kwaliteit-prijs-prestatieverhouding. Als praktisch, gebruiksvriendelijk voertuig is hij onovertroffen. Hij stelt zich niet aan, maar doet zijn werk. En ook de reputatie van Suzuki inzake betrouwbaarheid stelt gerust.


Technische gegevens

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid AllGrip

  • Motor: viercilinder hybride turbobenzine, 1.373 cm3; 129 pk – 235 Nm
  • Vierwielaandrijving
  • Manuele 6-versnellingsbak
  • L/b/h (mm): 4.175/1.775/1.610
  • Leeggewicht (kg): 1.245
  • Kofferinhoud (l): 375 - 1.120
  • Tankinhoud (l): 47
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 10,2
  • Topsnelheid (km/u): 190
  • Gem. verbruik (l/100 km): 5,7
  • CO2 (g/km): 140
  • Prijs: van € 22.999 tot € 27.299


Troeven

  • Kwaliteitsverbetering
  • Betere acceleraties
  • Lager verbruik
  • Geen prijsverhoging


Minpunten

  • Design komt wat oubollig over
  • Concurrenten ogen moderner
  • Geen automaat
  • Voor wanneer een echte hybride?
Deel deze inhoud