In 2016 gebeurden in ons land in totaal 356.618 ongevallen of zo’n 980 ongevallen per dag. Dat zijn er 2.000 meer dan het jaar voordien. Bij 9 % of afgerond 32.000 van deze ongevallen (SWOV.nl en Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen) is er sprake van regenweer. Volgens onderzoek is regen de enige weerfactor die een rol speelt in de stijging van het aantal ongevallen met blikschade.
Nochtans regent het volgens het KMI slechts 6 % procent van de tijd. De schadekost voor deze ongevallen loopt op tot 200 miljoen euro per jaar (omnium en burgerlijke aansprakelijkheid) op een totaal van 2,21 miljard euro (bijna 100 miljoen meer dan het jaar voordien).
Er is duidelijk verhoogd risico op een ongeluk als het regent, aldus Touring. De organisatie wijst onaangepast rijgedrag en slecht zichtbare infrastructuur als oorzaken aan. “Studies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (NL) tonen aan dat het risico op een ongeval bij regen verdubbelt, afhankelijk van het tijdstip en de plaats”.
Er is niet altijd een duidelijk verband te leggen en daarom is verder doorgedreven en gedetailleerd onderzoek nodig, aldus Touring. “Onder meer om de invloed te evalueren van het verplichte gebruik van mistlichten of het verbod voor vrachtwagens om voorbij te steken en de voertuigen die daarachter plots moeten vertragen, of nog het effect van plots afremmen bij regenbuien.
Het is duidelijk dat de veranderingen die mensen doorvoeren in hun rijgedrag wanneer het regent niet groot genoeg zijn om het verhoogde risico te compenseren. De vele ongevallen zonder slachtoffers veroorzaken vaak enorm veel files en dus economisch verlies”.
Daarom is het volgens Touring van belang de mensen te overtuigen om voorzichtiger te rijden tijdens slechte weersomstandigheden. “Bij regen kan het zicht immers verminderen tot 50 meter niet alleen door de neerslag, maar ook door opspattend water van vrachtverkeer, beslagen ruiten of lichten van tegenliggers op het natte wegdek.
En natuurlijk is de kans op aquaplanning zeer groot. Tal van automobilisten besparen immers op het vernieuwen van de banden, waardoor ze blijven rondrijden met versleten banden.
De remafstand op een nat wegdek is al groter, maar met versleten banden wordt dat er alleen maar slechter op.
Al te vaak denken chauffeurs ook hun voertuig goed te beheersen. Niets is minder waar. Daarom moet er ook tijdens de rijopleiding geoefend worden in rijden en manoeuvreren bij slecht weer. De elektronische veiligheidssystemen in de auto kunnen helpen daarbij maar zijn zeker geen vrijgeleide op roekeloos te rijden”.
“Niet alleen sensibiliseren op verkeersgedrag is belangrijk”. Volgens Touring moeten er ook enkele maatregelen genomen worden die de automobilist helpen als het regent. “De weersvoorspellingen via de media zijn uiteraard nuttig, maar er moet ook worden geïnvesteerd in duidelijker wegmarkeringen, water afvoerende wegdekken en overzichtelijke op- en afrittencomplexen”.