Touring: 6 op 10 automobilisten rijden verkeerd op rond punt

Brussel, 25 februari 2019. Uit een onderzoek door mobiliteitsorganisatie Touring blijkt dat een meerderheid van  autobestuurders niet weet hoe een rond punt te berijden. 6 op de 10 gebruiken niet alleen geen richtingaanwijzer bij het verlaten van een rotonde, de helft blijft ook pertinent op de buitenste rijstrook rijden, terwijl ze pas aan de derde uitrit de rotonde moeten verlaten.  Touring vraagt al jaren om een duidelijk reglement en de nodige markeringen op het terrein, waarbij voertuigbestuurders letterlijk worden geleid over een rond punt. 

Touring: in het verkeersreglement over het “gedrag” aan en op rotondes staat er heel weinig. “Alleen het gebruiken van de knipperlichten bij het verlaten van een rond punt is wettelijk verplicht sedert 2004. Over wat te doen voor het meest efficiënt en veilig rijden op een rotonde staat er enkel dat men op de rechterrijstrook mag blijven, maar zonder verplichting en dat het rond punt voorrang heeft op het invoegend verkeer”.

“Op ronde punten gebeuren heel wat ongevallen, niet in het minst met fietsers en voetgangers. Onze steekproef toont aan dat de meesten er geen benul van hebben hoe ze het best rijden aan en op een rotonde en dat iedereen maar wat doet naar eigen goeddunken”. Daarom dringt duidelijkheid zich op, zegt Touring.

De organisatie pleit ervoor om grote rotondes waarop telkens wegen met meerdere rijstroken uitgeven ook als zodanig aan te duiden op de rotonde. “Voertuigen die er bijvoorbeeld pas aan de tweede of derde afslag uit willen, worden zo geleid dat ze op de binnenste rijstrook op de rotonde blijven en het verkeer dat er meteen aan de eerste afslag uit moet wordt gedwongen om op de buitenste rijstrook op de rotonde te blijven. Dat moet niet alleen in het verkeersreglement, maar ook met markeringen aangeduid op het terrein. In Nederland, in Maastricht zijn er uitstekende voorbeelden daarvan te vinden. En ook in Engeland is er een duidelijk reglement daarover”.

“Het verkeer verloopt niet alleen een stuk vlotter, het is ook veel veiliger voor de andere weggebruikers als tweewielers en voetgangers. Absolute voorwaarde is dat weggebruikers de richtingaanwijzers gebruiken op een correcte manier”. 

Touring vraagt andermaal dat de aanpassing van het verkeersreglement wordt doorgevoerd “Dat is nodig omdat men dat anders niet kan opleggen en eventueel controleren en omdat dan de wegbeheerder wordt gestimuleerd om de nodige markeringen aan te brengen”. Het gaat ons niet om te beboeten, onderlijnt Touring, maar om te sensibiliseren en het aanleren van een correct en veilig gedrag op een rotonde. 

- Einde persbericht -