Touring crashtest motorhome verandert kijk op veiligheidsmaatregelen

Brussel, 31 augustus 2020. De zomer is al flink gevorderd, maar de overweldigende belangstelling voor motorhomes neemt voorlopig niet af. Daar heeft het coronavirus natuurlijk veel mee te maken. Een motorhome is immers ideaal om eropuit te trekken terwijl je keurig alle afstandsregels respecteert. Bovendien staat een motorhome voor vrijheid; je reist wanneer je maar wil, naar waar je maar wil.

De uitzonderlijke verkoopcijfers zorgen ervoor dat steeds meer consumenten voor het eerst de weg op gaan met zo’n motorhome. Dat noopt hen tot een aangepast rijgedrag en tot een beter inzicht in de veiligheidsmaatregelen, die helemaal anders zijn dan bij een reguliere personenwagen.

Crashtest motorhome

Om te peilen naar de veiligheid van motorhomes heeft Touring, in samenwerking met zijn Duitse evenknie ADAC, een crashtest uitgevoerd met een motorhome en een personenwagen. Daarbij werd een frontale aanrijding tussen een motorhome en een auto gesimuleerd. Dergelijke aanrijdingen zijn uiterst zeldzaam, maar ze houden wel het hoogste risico op verwondingen in voor de inzittenden.

De crashtest werd uitgevoerd in het technisch centrum van ADAC. Er werd een frontale botsing gesimuleerd aan 56 km/u. In de motorhome zaten vier zogeheten crashtestdummy’s (poppen met sensoren en software): twee volwassenen vooraan, een kind in een kinderzitje achteraan samen met nog een volwassene. In de personenwagen zat een volwassen crashtestdummy aan het stuur.

Belangrijk om te weten: door het verschil in gewicht tussen beide voertuigen is de impactenergie op de personenwagen 50% groter. Deze energie wordt evenwel grotendeels homogeen verspreid, dankzij de zogeheten kreukelzones waarover moderne personenwagens beschikken. Concreet: de inzittenden zitten in een soort veiligheidskooi. Toch kunnen die kreukelzones niet voorkomen dat de bestuurder van de personenauto aan een hoog risico op verwondingen wordt blootgesteld. Vooral de borstkas, het linkerbeen en het hoofd bleken in deze test kwetsbaar.

De schade aan de motorhome, die eenvoudig gesteld op een bestelwagenplatform gemonteerd is, vertelt ons een heel ander verhaal. Hier zijn de kreukelzones kleiner dan bij een gewone auto, omdat de prioriteit voor dit type voertuig het laadvermogen is. Kortom, hoewel de motorhome veel zwaarder is dan een auto wordt de impactenergie door de typische constructie minder goed verspreid. Hierdoor neemt het risico op verwondingen bij de inzittenden merkbaar toe. Uit de crashtest blijkt dat alle inzittenden een aanzienlijk risico lopen op verwondingen en daar zijn verschillende redenen voor, niet in het minst de manier waarop motorhomes gebouwd én geladen worden.

Beeldmateriaal van de crashtest vindt u op https://we.tl/t-k97AOGV1Mk

Naar aanleiding van deze crashtest formuleren Touring en ADAC een aantal aanbevelingen, zowel voor de bestuurders en (nieuwe) eigenaars van motorhomes als voor de constructeurs.

Aanbevelingen voor wie (voor het eerst) met een motorhome de weg op gaat:

  1. Laad je motorhome optimaal: zware stukken onderaan, lichte bovenaan in de opbergruimtes.
  2. Maak zoveel mogelijk gebruik van spanriemen zodat er geen spullen (kunnen) rondslingeren.
  3. Vermijd glas en aardewerk: gebruik plastic of kartonnen vaatwerk. Klap alles dicht (tafels enzovoort).
  4. Draag je gordel! Laat inzittenden nooit rondlopen in de motorhome terwijl je onderweg bent.
  5. Pas je snelheid aan, hou voldoende afstand en anticipeer zodat je niet bruusk hoeft te remmen.
  6. Beknibbel niet op veiligheid: ABS en rijstrookassistentie kunnen ongevallen voorkomen.

Aanbevelingen voor de constructeurs:

Touring en ADAC richten zich ook tot de constructeurs. Ze vragen hen om ook in dit soort voertuigen te streven naar het maximaal toepassen van kreukelzones in de constructie. Op die manier kan de cabine bij een aanrijding meer gevrijwaard worden van schade. Ook dienen de achterste zetels beter verankerd te worden, zodat ze het minder snel begeven onder het gewicht van de inzittenden. Zo voorkom je dat gordels verschuiven van de heup naar de onderbuik en daar ernstige lichamelijke schade veroorzaken. En tenslotte is het belangrijk dat de kasten stabiel blijven zitten en zoveel mogelijk in de structuur van de motorhome verankerd worden.