Image
Neem als basis de nieuwe 1 Reeks. Voeg een koffer en twee deuren toe, en je krijgt de nieuwe BMW 2 Reeks Gran Coupé! Een fraai gelijnde, zuinige en sportieve wagen.

De hernieuwing in het segment van de compacte BMW’s kent een logisch vervolg. Na de 1 Reeks volgt nu de 2 Reeks en die krijgt voor het eerst een paar extra deuren. Tot nu toe waren er in de 2 Reeks alleen een coupé en een cabrio beschikbaar. Voortaan is er ook een vierdeurs coupé, die de naam Gran Coupé meekreeg.

BMW 2 Reeks Gran Coupé
De BMW 2 Reeks Gran Coupé neemt de voorkant van de 1 Reeks over.


De essentie

Neem als basis de 1 Reeks, voeg een koffer en twee deuren toe en je krijgt de nieuwe BMW 2 Reeks Gran Coupé. De auto is bijna even lang als de 3 Reeks – ook zijn prijs benadert die van zijn grotere broer! – maar hij biedt niet zo veel binnenruimte. Dat is natuurlijk het gevolg van de “berline-coupé”-vormgeving. De frameloze ramen en de duikende daklijn zijn wel erg mooi, maar het zijn de inzittenden achteraan die daarvoor de prijs betalen. Idem voor de koffer, die minder praktisch is dan een model met achterklep. Tot daar de belangrijkste minpunten. Voor het overige blijkt deze nieuwe BMW heel aangenaam om mee te rijden en is hij tegelijk sportief en zuinig. Dat kunnen we alleen maar bevestigen, zeker met de hier geteste karaktervolle motoren: de 220d en de 235i.

BMW 2 Reeks Gran Coupé - kofferbak
De auto lijkt een achterklep te hebben, maar het gaat wel degelijk om een aparte (en minder praktische) koffer.


Het segment

Voor de talrijke afgeleiden in zijn modellenreeks kon BMW het niet maken om geen vierdeurs coupé in zijn gamma te hebben. Dat was ook al het geval voor de (grotere) 3, 5 en 7 Reeks. Er is geen reden waarom de 1 Reeks (aangezien de 2 Reeks hetzelfde platform deelt met de 1) daaraan zou ontsnappen. Een belangrijke drijfveer is ongetwijfeld dat grote concurrent Mercedes al enkele jaren furore maakt met de CLA, die rechtstreeks is afgeleid van de A-Klasse.


Wat er verandert

Met de 2 Reeks Gran Coupé start de vernieuwingsoperatie van de 2 Reeks, die twee platformen zal gebruiken. Zo zullen de toekomstige coupés en cabrio’s gebouwd worden op het platform van de 3 Reeks en blijven zij op die manier ook achterwielaangedreven. Deze Gran Coupé van zijn kant is gebaseerd op het onderstel van de 1 Reeks. Tot het midden van het dak zijn ze exacte kopieën van elkaar en worden ze op de voorwielen aangedreven. Merk op dat deze BMW 2 Reeks Gran Coupé een stuk langer is dan de 1 Reeks of de huidige 2 Reeks Coupé. Met een lengte van 4,53 meter is de Gran Coupé zowat even lang als de 3 Reeks.

4 frameloze deuren; vandaar de benaming Gran Coupé
Deze 2 Reeks beschikt over vier frameloze deuren. Vandaar de benaming Gran Coupé.


Design

Het voorste gedeelte van de 2 Reeks Gran Coupé is identiek aan dat van de recente 1 Reeks. De designevolutie bij de nieuwe BMW’s (met name de neusgaten die alsmaar groter worden) is onderwerp van discussie. Hoewel wij het van onze kant graag iets minder agressief hadden gezien, komt de 2 Reeks Gran Coupé toch beschaafd gespierd over. De auto straalt de nodige sportiviteit uit en de achterkant eindigt net op tijd om hem atletisch te houden.

De neusgaten van de BMW 2 Reeks Gran Coupé zijn overgenomen van de 1 Reeks
De neusgaten van de BMW 2 Reeks Gran Coupé zijn overgenomen van de 1 Reeks.


Binnenin

De auto is een klein beetje langer dan de 1 Reeks, maar de wielbasis is identiek gebleven. Dat betekent dat ook de beenruimte achterin hetzelfde is. Volwassenen hebben voldoende ruimte, maar spectaculair kan je dat niet noemen. Personen langer dan 1,75 meter zitten met hun hoofd tot tegen het dak. Van het kofferfront is er beter nieuws. Die groeit qua volume en is nu een familiale berline waardig.

Het interieur is dat van de 1 Reeks: zelfde dashboard, zelfde console, zelfde digitaal instrumentencluster, zelfde ultrageconnecteerd infotainmentsysteem met artificiële intelligentie. Maar bovenal dezelfde weergaloze bouwkwaliteit.


Uitrusting

Al dit fraais komt uiteraard met een fors prijskaartje. Net als bij de andere Duitse premiummerken is het ook bij BMW zo dat de factuur de hoogte in schiet als je in de lange optielijst een aantal zaken aankruist. Al moeten we toegeven dat het essentiële (vooral op het gebied van veiligheid) standaard aanwezig is.

Op het vlak van comfortvoorzieningen zijn alle schermen nu digitaal en prima afleesbaar. Wie echter meer wenst dan de basisfunctionaliteit moet langs de kassa passeren, om bijvoorbeeld over een gps op het centrale scherm te kunnen beschikken.

Positief: de klimaatregeling kan je nog altijd met knoppen bedienen. Dat is toch wat eenvoudiger om de temperatuur of de luchtcirculatie in de auto af te stellen. Veel concurrenten verplichten de chauffeur om via een aanraakscherm in menu’s te scrollen, wat minder praktisch is en de aandacht van de chauffeur kan afleiden.


Onder de motorkap

Bij de lancering voorziet BMW alleen klassieke krachtbronnen: dieselmotoren 1.5 met 116 pk en 2.0 met 136, 150 of 190 pk of benzinemotoren 1.5 met 140 pk en 2.0 met 306 pk (M235i xDrive). Behalve de 218i en de 218d zijn alle motoren standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Wij hebben de 220d (190 pk) en de M235i xDrive getest. Van de eerste krachtbron kunnen we gerust zeggen dat die een van de meest romige en stille viercilinder dieselmotoren van het moment is. Zelfs Mercedes kan hier een puntje aan zuigen.

En dan de motor van de M235i xDrive … wat een pareltje! Een groot vermogen dat bij elk toerental beschikbaar is, in perfecte harmonie met de achttrapsautomaat, 306 pk en 450 Nm die met veel ijver naar de vier wielen gestuurd worden. Het vermogen van deze gulle motor is ook voor een gewone chauffeur behapbaar. De hele cavalerie valt perfect te doseren. BMW geeft hier echt een staaltje van zijn kunnen. Dit is hoe een romige en krachtige motor hoort te zijn.


Op de weg

Misschien wel de bitterste pil om te slikken voor de liefhebbers van BMW: de 2 Reeks Gran Coupé is voorwielaangedreven. Dat is hoe dan ook een stukje van de BMW-ziel die verloren gaat, maar we brengen even in herinnering dat bijvoorbeeld ook Alfa en Ford hetzelfde hebben gedaan, zonder dat dit ten koste ging van het rijplezier.

Niet alles is wellicht perfect, maar de grip van de voortrein en de stuurinrichting zijn voortreffelijk. Misschien zelfs beter dan bij de 1 Reeks. Rijden met de 2 Reeks Gran Coupé bezorgde ons zelfs meer plezier, omdat de auto reactiever was dan de 1. Waarschijnlijk dankzij het extra gewicht achteraan. En dan hebben we het alleen over de 220d.

De M235i xDrive is een ander verhaal. De vierwielaandrijving en het sportievere onderstel staan garant voor een efficiënt en pittig rijgedrag.

Zelfs met voorwielaandrijving biedt de 2 Reeks Gran Coupé het typische BMW-rijplezier
Zelfs met voorwielaandrijving biedt de 2 Reeks Gran Coupé het typische BMW-rijplezier.


Budget

Duitse premiumwagens zijn en blijven een dure zaak, ongeacht het merk of het model. BMW maakt het hier echter wel erg bont. De 2 Reeks Gran Coupé mag dan wel een originele auto zijn en qua grootte vergelijkbaar met de 3 Reeks, toch vinden we niet dat de tarieven daarom vergelijkbaar moeten zijn.

Een voorbeeld: de 220d (aanschafprijs van iets meer dan 38.000 euro) is meer dan 5.000 euro duurder dan een 1 Reeks en komt zo al aardig in de buurt van een 320d, die met zijn legendarische achterwielaandrijving eigenlijk meer de BMW-filosofie volgt.

 De BMW 2 Reeks Gran Coupé, hier in de 235i-uitvoering
De BMW 2 Reeks Gran Coupé, hier in de 235i-uitvoering.


Conclusie

Met een lengte van 4,53 meter hoort de 2 Reeks Gran Coupé thuis in het rijtje van de “grote” BMW’s. De auto is elegant gelijnd, zeker als je opteert voor de “M Sport”-uitvoering. Mensen zullen gegarandeerd omkijken als je voorbijrijdt.

De 2 Reeks Gran Coupé is zo aangenaam om mee te rijden dat je haast zou vergeten dat het hier om een voorwielaangedreven wagen gaat. Qua rijplezier is het een typisch product van het vakmanschap van de Beierse autofabrikant. Ook de gebruikte materialen en de afwerkingsgraad zijn van een hoogstaande kwaliteit. Alleen de ruimte achterin en de krappe kofferopening (geen achterklep) zouden gezinnen kunnen afschrikken.

Tot slot willen we onderstrepen dat de BMW evenveel rijplezier verschaft als zijn grote concurrent, de Mercedes CLA. Maar goed ... wie echt een BMW-fanaat is, koopt geen Mercedes. En omgekeerd.

Technische fiche


BMW 220d Gran Coupé

  • Motor: viercilinder turbodiesel, 1.995 cm3; 190 pk - 400 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: achttrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.526/1.800/1.420
  • Leeggewicht (kg): 1.505
  • Koffervolume (l): 430
  • Tankinhoud (l): 50
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 7,5
  • Topsnelheid (km/u): 235
  • Gem. verbruik (l/100 km): 4,9
  • CO2 (g/km): 129
  • Prijs: van € 30.150 tot € 53.700


Pluspunten

  • Comfortabele (en redelijk praktische) gezinswagen
  • Uitstekende motoren
  • Dynamisch rijgedrag
  • Onberispelijke kwaliteit


Minpunten

  • Mist wat esthetische finesse
  • Minder uitgesproken rijsensaties
  • Talrijke en dure opties
  • Erg beperkt benzinegamma
Deel deze inhoud