Image
benzine

Sinds een paar jaar is benzine de populairste brandstof in ons land. Waar diesel zeven jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2021 een heel ander beeld, met 52% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 23% voor diesels. De stijgende populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne, ook al blijven geëlektrificeerde modellen maand na maand terrein winnen.

Vanwaar deze voorliefde voor benzinemotoren? Om verschillende redenen:

  • Door de verhoging van de accijnzen op diesel door de politieke wereld
  • De autofabrikanten bouwen tegenwoordig benzinemotoren die (bijna) zo aangenaam zijn als een dieselmotor. Daar slaagden ze eerder al in qua lawaai en trillingen, maar de nieuwe motoren doen het dankzij turbo's en elektronische verbeteringen ook heel wat beter op het vlak van vermogen en koppel.
  • Een benzinemotor is goedkoper in productie en onderhoud en weegt bovendien minder.
  • Bijtanken kan zowat overal, of je nu korte of (zeer) lange ritten doet.
Image
immatriculations de voitures neuves par carburant-NL

 

Milieu, CO2 en fijn stof

Als je met een benzineauto rijdt zoals met een diesel (optrekken door het gaspedaal diep in te drukken) of er een dynamische of sportieve rijstijl op nahoudt, dan zal je verbruik wellicht spectaculair stijgen. En dan praten we nog niet over de populaire SUV's, die altijd meer zullen verbruiken dan hun dieseltegenhangers. Voorzichtigheid geboden, dus.

Op milieuvlak stoot een benzinemotor meer CO2 uit dan een diesel. De uitstoot van giftige gassen en fijn stof ligt wel lager. Studies tonen echter aan dat de (recente) motoren met directe benzine-injectie veel meer fijn stof uitstoten (evenveel als een diesel of zelfs meer). Dat vraagt dus om een filter, waarmee alle benzinemotoren die voldoen aan de Euro 6-norm reeds zijn uitgerust.

Tip: volg een cursus brandstofbesparend rijden om je wagen optimaal te gebruiken en minder te betalen aan de pomp.

 

Benzinemotor en fiscaliteit

In Vlaanderen: de BIV (belasting op de inverkeerstelling) hangt af van de emissienorm, de CO2-uitstoot, de brandstof, het fiscale vermogen en de ouderdom van het voertuig. Voor de jaarlijkse verkeersbelasting worden dezelfde criteria gehanteerd.

In Wallonië en Brussel: de BIV wordt berekend op basis van het fiscale vermogen en de motor.

Met dit systeem is het veel interessanter om te kiezen voor een benzinemotor met een grote cilinderinhoud in Vlaanderen dan in Wallonië.

 

Benzine: de goedkoopste keuze?

Zowel in aankoop als in gebruik is een benzine interessanter dan een diesel als je jaarlijks niet meer rijdt dan 25.000 à 30.000 kilometer rijdt. Hoewel het verbruik wat hoger ligt (1 tot 1,5 l/100 km voor een gemiddelde wagen), is een benzine 1.500 tot 2.000 euro goedkoper en speelt het toenemende verschil aan de pomp steeds meer in het voordeel van benzine.

Image
Evolutie benzineprijs

 

Type auto: doorslaggevend

Een belangrijk aspect is het type wagen. Voor grote gezinswagens, SUV's en terreinwagens blijft diesel interessant, net omdat deze modellen door hun omvang en gewicht het verbruik van een benzinemotor de hoogte injagen (tot 9-10 liter of zelfs meer). In dat geval kan het een betere keuze zijn om te opteren voor een plug-inhybride.

 

Voordelen van een benzine:

  • Duidelijke verbeteringen op het vlak van verbruik
  • Worden steeds aangenamer (turbo, stop-start, …)
  • Stille en zacht draaiende motoren
  • Goedkoper in aankoop en onderhoud dan een diesel

Nadelen van een benzine:

  • Verbruiken nog altijd meer dan een diesel
  • Hogere CO2-uitstoot dan een diesel
  • Kleiner rijbereik (vergeleken met diesel)
  • Te weinig gegevens om de betrouwbaarheid te beoordelen van kleine benzinemotoren met turbo

Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect