Suzuki schakelt met zijn elektrificatie een versnelling hoger. Amper een paar maanden na de lancering van de Swace, zijn eerste volledig hybride stationwagen, wordt er nu een plug-inhybride familie-SUV aan de catalogus toegevoegd. Zijn naam: de Across.
De essentie
Na de Swace, die afgeleid is van de Corolla, is de Across het tweede zichtbare resultaat van de samenwerking tussen Suzuki en Toyota. Dit keer dient de beroemde Rav4 als basis. Niet om het even welke versie van de Rav4 trouwens, maar de zeer recente plug-inhybride. Enkel zijn gezicht kreeg een facelift. Wat betekent dat je in de Suzuki ook het comfort, de wegligging en de afwerking van de Toyota terugvindt, net als het systeem van 306 pk met de combinatie van een benzinemotor, een elektromotor en grote batterijen. De Suzuki Across belooft zo een gemiddeld elektrisch rijbereik van 75 km, voor een voertuig dat gehomologeerd is voor een verbruik van 1,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 22 g/km. Een geweldige aanbieding, maar ligt de prijs niet een beetje ver van wat Suzuki-klanten gewend zijn?
Het segment
De Suzuki Across komt terecht in misschien wel het meest competitieve segment van het moment. Er is geen enkele constructeur die de plug-in SUV in dit segment links laat liggen, en de Japanse constructeur zal het dan ook moeten opnemen tegen een paar “zwaargewichten”: de Peugeot 3008, de Citroën C5 Aircross, de Hyundai Tucson, de Ford Kuga en … de Toyota Rav4 natuurlijk. Om maar te zeggen dat Suzuki, dat tot nu toe niet aanwezig was in dit segment en dus niet kan rekenen op de loyaliteit van een vorig model, het bepaald niet onder de markt zal hebben.
Wat er verandert
De belangrijkste verandering zien we in de catalogus van het merk. Suzuki heeft sinds de Grand Vitara XL7 geen SUV van dit formaat meer in zijn gamma gehad, en da’s al een hele poos geleden. De constructeur wil hiermee voorkomen dat klanten andere oorden opzoeken, omdat ze om welke reden dan ook (gezinsuitbreiding bijvoorbeeld) een grotere auto nodig hebben dan wat Suzuki tot nu in de aanbieding had. Dankzij de Across kunnen deze klanten “thuis” blijven, in plaats van een merk te verlaten waar ze tevreden over waren. Het is duidelijk dat de auto eerder bestaande klanten aan boord wil houden dan nieuwe klanten wil werven.
Design
Net zoals bij de Swace en de Corolla heeft Suzuki ook hier enkel de voorkant veranderd. Dit keer zijn de wijzigingen echter een pak opvallender, want je kan de Across onmogelijk verwarren met zijn Toyota-neef. Tenminste, als je hem van voren bekijkt. Voor de rest is er niets veranderd. Hetzelfde atletische silhouet, dezelfde afmetingen en dezelfde gespierde achterkant.
Interieur
Ook binnenin is er niets veranderd, behalve natuurlijk het logo in het midden van het stuur. En dat is zeker geen slecht nieuws, want op het interieur valt niet veel aan te merken. Op het vlak van creativiteit gaat het wellicht geen prijzen winnen, maar alles zit op zijn plaats, de ergonomie is uitgekiend en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit.
Gezien zijn afmetingen (4,63 m lang) valt er ook over de binnenruimte niet te klagen. De achterzetels bieden een meer dan gemiddelde hoofd-, schouder- en beenruimte. En ook de koffer verdient een speciale vermelding. 520 liter is immers behoorlijk ruim voor een plug-in, waar de batterijen doorgaans met een groot stuk van de laadruimte gaan lopen.
De Suzuki Across heeft duidelijk alles wat nodig is om een veeleisend gezin tevreden te stellen.
Uitrusting
Het is een nieuwe trend in de auto-industrie: constructeurs proberen de bittere pil van de dure hybridisering te vergulden met een relatief royale uitrusting. De Suzuki Across vormt daar geen uitzondering op, temeer omdat de fabrikant enkel de topversie van de Rav4 verkoopt, die ook in een meer “basic” uitvoering verkrijgbaar is.
Er is dus maar één versie van de Across, de GLX, die standaard geleverd wordt met een automatische bizonale klimaatregeling, verwarmde voor- en achterzetels, een DAB+ multimediasysteem met 9-inch aanraakscherm, lichtmetalen 19-inchvelgen en nog veel meer. En uiteraard is ook de lijst met rijhulpmiddelen meer dan compleet, met intelligente cruise control, achteruitkijkcamera, parkeersensoren voor en achter, dodehoekbewaking, actieve rijstrookassistent, noem maar op.
Kortom, de Suzuki Across mag dan niet goedkoop zijn, maar hij weet dit wel goed te maken.
Onder de motorkap
Uiteraard zit er in de Suzuki Across een Toyota-motor. En om deze plug-in te ontwikkelen, zijn de ingenieurs vertrokken van de uitstekende klassieke hybride motor van de Rav4. Dus dan hebben we het over de 2.5-liter 4-cilinder benzinemotor die op zijn eentje 185 pk levert en over de e-CVT automatische versnellingsbak.
De verschillen komen van de krachtigere elektromotoren (één per as voor de vierwielaandrijving) en vooral van de batterijen. Het systeem ontwikkelt in totaal 306 pk, en dankzij een reserve van 18 kWh claimt Suzuki een elektrische actieradius (WLTP-norm) van 75 km, of zelfs 98 km als het puur om stadsverkeer gaat. Deze cijfers doen de concurrentie verbleken, althans in theorie. Want zoals je weet moet je het elektrisch rijbereik van een plug-in soms met een serieuze korrel zout nemen.
Onderweg
Met zijn 306 pk is de Across, samen met de Rav4 uiteraard, de krachtigste plug-in SUV in zijn categorie. En die 306 pk voel je wel degelijk, vooral in Sport-modus! Maar je krijgt tegelijk het gevoel dat dit niet echt Suzuki is, een merk dat bekendstaat om zijn lichtheid en zijn goed afgestelde chassis, die autorijden gewoon heel prettig maken.
Ten eerste weegt de auto om en bij de 2 ton, wat al een zekere traagheid met zich meebrengt. Maar je voelt vooral duidelijk de ziel van “donormerk” Toyota. Net als zijn neef positioneert de Suzuki Across zich eerder als een comfortabele gezinswagen. En met zijn zachte demping en uitstekende geluidsisolatie is hij dat ook effectief.
Verbruik
Tijdens onze testrit legden we met de Suzuki Across emissievrij meer dan 75 km af. Als je uitsluitend op de snelweg rijdt - tot 135 km/u in 100% elektrische modus - zal dat iets minder zijn. Maar als je enkel in de stad rijdt, wordt het meer. Volgens ons kom je dan zelfs in de buurt van 100 km.
Eenmaal de batterijen leeg waren, hebben we onze test voortgezet zonder ze op te laden, om te kijken hoe de hybride modus zich gedraagt. En ook hier bewees de knowhow zijn nut: een gemiddelde van 6,2 l/100 km voor dit deel van de test, dat meer uit snelwegen bestond dan wat anders. Want eigenlijk is het in de stad dat het brandstofverbruik naar beneden gaat, aangezien het voertuig daar veel meer gebruikmaakt van de elektromotoren. In de boordcomputer zit trouwens een scherm dat bijhoudt hoe lang je in de nulemissiestand rijdt, en tijdens onze stadsritten gaf dit scherm altijd tussen de 60 en 70% aan. Opmerkelijk.
Budget
Hier zou het schoentje weleens kunnen knellen. De Suzuki Across kost 59.990 euro, wat op zich perfect normaal is voor een goed uitgeruste plug-in SUV in deze categorie. Maar het is ook een bedrag dat Suzuki-klanten niet gewend zijn. En ze zijn nog veel minder gewend aan de belastingen die in Brussel en Wallonië voor deze wagen geheven worden. Inderdaad, de helft van het land is nog altijd geen voorstander van elektrificatie: de BIV en de jaarlijkse taks bedragen er respectievelijk 641 en 2.478 euro, tegenover slechts 258 en 45 euro in Vlaanderen. Dat is bijzonder ontmoedigend. Tenzij ze kunnen profiteren van de 100% aftrekbaarheid waarvoor de Across in aanmerking komt.
Conclusie
De Suzuki Across bewijst ... dat Toyota nog altijd een meester is in de kunst van het hybridiseren. Het is een heel goede, erg zuinige auto, die zijn carrière in de helft van het land helaas al meteen gehypothekeerd ziet. Waarom je de Suzuki zou verkiezen boven zijn neef? Daar moeten we het antwoord op schuldig blijven, want met dezelfde uitrusting zijn de beide modellen aan elkaar gewaagd. Het zal er dus eerder op neerkomen of je gehecht bent aan een merk, aan een dealer of aan een garage in de buurt.
Technische fiche Suzuki Across
- Motor: 4-cilinder benzine, hybride plug-in, 2.487 cm³; 306 pk - 497 Nm
- Aandrijving: op de vier wielen
- Versnellingsbak: CVT-automaat
- L/b/h (mm): 4.635/1.855/1.690
- Leeggewicht (kg): 1.910
- Koffervolume (l): 520 - 1.604
- Tankinhoud (l): 55
- 0 tot 100 km/h (sec.): 6,0
- Topsnelheid (km/u): 180
- Elektrisch rijbereik (km): 75
- Gemengd verbruik (l/100 km): 1,0
- CO2-uitstoot (g/km): 22
- Prijs (€): 55.990
Troeven
- Zuinigheid
- Overtuigend elektrisch rijbereik
- Mooie prestaties
- Aangename gezinswagen
Minpunten
- Anonieme voorkant
- Luidruchtige banden
- Iets kleinere koffer
- Prijs (en belastingen in Wallonië en Brussel)
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels