Het is al zo lang geleden dat we een compacte gezinsbreak van Suzuki zagen, dat je haast zou denken dat er nooit één geweest is. Er is nochtans een precedent, al was dat wel in de vorige eeuw. Vandaag vult de Swace die leegte op, met achter zijn grille een product dat voor ruim 90 procent uit Toyota bestaat!
De essentie
Met de Swace maakt Suzuki zijn rentree in een segment waarin we het merk sinds de late jaren 90 niet meer gezien hebben. Herinnert iemand zich de Baleno nog? Suzuki slaat hiermee twee vliegen in een klap. Ze dichten niet alleen een gat in hun gamma, maar introduceren ook hun allereerste volledig hybride model.
Oké, laten we niet doen alsof. Je hebt de Swace inderdaad al eerder gezien, want het is eigenlijk gewoon een Toyota Corolla met een lichtjes herontworpen neus. Het is de eerste zichtbare vrucht van de samenwerking tussen de twee merken, die nu toch al een paar jaar bezig is. Kortom, dit “nieuwe model” is eigenlijk een oude bekende, waarvan we weten dat het hybride systeem goed werkt. En we weten ook dat het nog jarenlang te vertrouwen valt. Swace of Corolla? Dat is lood om oud ijzer.
Het segment
Onder druk van de (saaie) SUV-golf is de compacte gezinsbreak niet meer wat hij geweest is. Al kunnen we zeker niet spreken van een verlaten segment. VW Golf, Ford Focus, Renault Mégane, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed, Fiat Tipo, Seat Leon en Skoda Octavia: aan grote namen geen gebrek. Maar welke rol speelt de Suzuyota in dit alles? Wel, het is de enige (oké, ze zijn met twee) die een elektrische oplossing biedt die niet alleen simpel en uiterst efficiënt is, maar ook nog eens veel goedkoper in aanschaf dan de plug-inversies.
Aangezien het om een break gaat, is er nog een ander voordeel: een eenvoudige hybridisatie is minder ingrijpend voor de koffer dan een plug-inhybridisatie. Het lijkt misschien een detail, maar het kan toch al snel 100 à 200 liter schelen. En nu we toch in het hoofdstukje “Segment” zitten, vertellen we er graag bij dat Suzuki’s terugkeer in dit segment best wel belangrijk was. Het merk heeft nu immers ook een aanbod voor eigenaars van een S-Cross of Vitara die op zoek zijn naar iets groters, omdat hun gezin gaat uitbreiden bijvoorbeeld.
Er was zelfs nog meer belangrijk nieuws, want er staat al een ander “Suzukified” Toyota-model in de startblokken: de SUV Across, in wezen niets minder dan ... de Rav4. We vertellen je er binnenkort alles over.
Wat er verandert
Aangezien we de Swace niet kunnen vergelijken met een voorganger van Suzuki, gaan we hem vergelijken met de Toyota. Wat er verandert, we zeiden het al, is vooral de voorkant en het logo op het stuur. Op esthetisch vlak is dat eigenlijk alles. Een andere wijziging zien we in het gamma, want Suzuki biedt slechts één van de twee hybride motoren van Toyota aan, de 1.8.
Er zijn ook minder uitvoeringen, aangezien Suzuki geen modellen aanbiedt die even eenvoudig, even luxueus of qua uiterlijk even sportief zijn als bij Toyota. Maar bij hetzelfde uitrustingsniveau en dezelfde motor liggen de prijzen van beide merken heel dicht bij elkaar.
Design
Oké, hier gaan we. Het grote verschil met de Corolla is de voorkant. Die is bij de Swace een pak eenvoudiger en strakker, en het is duidelijk dat heel wat mensen dit mooier zullen vinden. Al de rest is precies hetzelfde. De Swace heeft hetzelfde gespierde en dynamische silhouet als de Corolla. Lijnen die de auto niet alleen aantrekkelijk maken, maar binnenin ook echt voor gebruiksgemak zorgen.
Binnenin
Uiteraard komt ook het interieur ons bekend voor. Afgezien van het logo op het stuur is er niets veranderd. En dat is eigenlijk geen slecht nieuws, als je rationeel aangelegd bent tenminste. Want hoewel je het design binnenin bezwaarlijk origineel of opvallend kan noemen, valt er ook absoluut niks op aan te merken. Noch op het vlak van ergonomie, noch op het vlak van kwaliteit, en al helemaal niet op het vlak van binnenruimte.
Want ondanks zijn relatief bescheiden lengte van 4,65 m is de Swace bijzonder ruim. Hij biedt plek aan vijf volwassenen die zich nooit opeengepakt zullen voelen, en in de koffer is plaats voor 596 liter bagage. Of zelfs 1.600 liter, als je de achterbank neerklapt. Zeg eens eerlijk, welke familie zou hier zijn gading niet in vinden?
Uitrusting
Nogmaals, het instapmodel van de Swace is minder basic dan de eerste Corolla Touring Sports. Al vanaf het basismodel blijkt de Suzuki behoorlijk goed uitgerust te zijn. Automatische klimaatregeling, 7" multimediasysteem met navigatie en achteruitrijcamera, verwarmde zetels, draadloze smartphone-oplader, verwarmde buitenspiegels, 16" lichtmetalen velgen, getinte achterruiten enzovoort.
En natuurlijk is er een heel scala aan rijhulpmiddelen: van een intelligente cruise control en een actieve rijstrookassistent tot dodehoekbewaking en waarschuwing voor kruisend verkeer achteraan. Je krijgt met andere woorden meer dan je nodig hebt, en dat alles voor 28.250 euro.
Onder de motorkap
Moeten we het hybride systeem van Toyota nog voorstellen? Wacht, men zegt in mijn oortje van wel, want dit hoofdstuk moet gevuld worden. Dus hier gaan we: Alors voilà: de Suzuki Swace gebruikt de “kleine” motor van de Corolla. Het betreft de 4-cilinder 1.8 benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor en kleine batterijen waar je een paar kilometer 100% elektrisch mee kan rijden. Alles samen zorgt dit voor een vermogen van 142 pk.
Je mag ook niet vergeten dat de autonomie van de Swace weliswaar zeer bescheiden is, mar dat dit wel een hybride is die zichzelf oplaadt, tijdens het rijden. Je hoeft hem dus niet in het stopcontact te steken. Het energierecuperatiesysteem is zeer efficiënt, en als je dit allemaal bij elkaar telt, zal je merken dat je bijna de helft van de tijd zonder benzinemotor kan rijden. Althans in de stad.
Onderweg
Logischerwijs heeft de Swace alle kwaliteiten en gebreken van de Corolla. Wat die gebreken betreft, zijn we snel uitgepraat. Om te beginnen is er de beruchte CVT-automaat, die nog altijd niet verlost is van het “elastische” effect. Wanneer je snel optrekt, lijkt het een beetje alsof er niks gebeurt. Het is maar een indruk, maar “enthousiaste” chauffeurs zullen dit maar matig waarderen.
Het andere minpunt is dat het hybride systeem op de snelweg geen enkel nut heeft, zodat het brandstofverbruik de hoogte in schiet. Alles is natuurlijk relatief, maar toch kan het best frustrerend zijn als je merkt dat het uitstekende stadsverbruik op de snelweg totaal om zeep geholpen wordt. Voor het overige heeft de auto eigenlijk niks dan pluspunten: gebruiksgemak, geluidsisolatie, wegligging, stevigheid, ... Nogmaals, er valt nauwelijks iets aan te merken op de Swace.
Verbruik
Dit is overduidelijk hét sterke punt van de Swace. Suzuki claimt een WLTP-gemiddelde van 4,4 l/100 km. Wetende dat de auto niet ultra-efficiënt is op de snelweg, lijkt dit aan de optimistische kant. Maar met een beetje anticiperend rijden haalden wij in de stad toch een gemiddelde van ... 5 l/100 km, zonder te forceren.
En uit ervaring weten we dat het nog beter kan. Zodat het mogelijk moet zijn om in de stad in de buurt te komen van het officiële gemiddelde. Voor ons is dit het bewijs dat een goed “oud” recept zoals dit zijn laatste woord nog lang niet heeft gezegd. Natuurlijk zal een plug-in met volle batterijen het beter doen, maar als je die vergeet op te laden, zal je nooit de score van de Swace halen.
Budget
Zoals we al zeiden, bedraagt de basisprijs van de Swace 28.250 euro. En dat is sowieso minstens 5.000 euro goedkoper dan de concurrerende plug-inhybrides. Er is echter één probleem: door zijn officiële CO2-uitstoot (99 g/km) is de Swace in Vlaanderen fiscaal minder interessant voor Jan met de pet, en voor bedrijven en zelfstandigen geldt dit zelfs voor heel België. Wij vinden dit flauwekul.
Conclusie
Kortom, de Suzuki Swace is net zo'n aanrader als de auto waarop hij gebaseerd is, en dat is een mooi compliment. Waarom zou je de ene verkiezen boven de andere? Aangezien de prijs niet echt een bepalende factor is, zal het eerder een kwestie van merkentrouw zijn, of de nabijheid van een dealer.
Technische fiche Suzuki Swace
- Motor: hybride 4-cilinder benzine, 1.798 cm³; 122 pk - 142 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: CVT-automaat
- L/b/h (mm): 4.655/1.790/1.460
- Leegewicht (kg): 1.400
- Koffervolume (l): 596 - 1.600
- Tankinhoud (l): 43
- 0 tot 100 km/u (sec.): 11,1
- Topsnelheid (km/u): 180
- Gemengd verbruik (l/100 km): 4,4
- CO2-uitstoot (g/km): 99
- Prijs (€): 28.250
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 495 - 338,71
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 58,75 - 241,07
Troeven
- Functionele en rationele wagen
- Algemeen comfort, stilte
- Beproefd hybridesysteem
- Geslaagd design ...
Minpunten
- … maar het komt ons bekend voor
- Verbruik op de snelweg kan beter
- Vervelende CVT-bak bij dynamisch rijgedrag
- Niet goedkoper dan de Toyota
Meest recente artikelen
Hoe kies je een longtailfiets?
Cargofietsen zijn al langer een bekend gezicht in de stad. Maar we zien ook steeds meer longtailfietsen. Wat zijn de voordelen van deze tweewieler? En met welke criteria moet je rekening houden als je er een koopt?
Hoe kies je een plooifiets?
Chaque type de vélo pliant vise un public spécifique. Voici comment trouver le modèle qui vous convient. Que ce soit pour vos vacances ou vos trajets domicile-travail.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
KGM Torres EVX: eclectische elektrische wagen
En bon SUV familial, le KGM Torres EVX mise plus sur le confort que sur le dynamisme sur la route. Son atout ? Un excellent rapport qualité/prix.
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Sur cette page, vous trouverez un guide pratique pour commander l'écovignette française.