Image
Octavia

De nieuwe generatie van de Octavia is hoger gepositioneerd in zijn segment. Gelukkig blijven de troeven waarmee het model naam heeft gemaakt, allemaal behouden.


De vierde generatie van de Octavia was een van de toppers op het autosalon begin dit jaar. Door de hele coronasituatie is het daarna echter wat stil geworden rond het model, dat ondertussen – moderner en ruimer dan ooit – op onze wegen te zien is.

Skoda Octavia


De essentie

De Octavia is de wagen die Skoda midden jaren negentig weer helemaal op de kaart zette. De vierde generatie pakt opnieuw uit met de grote troeven van het model: een ruim interieur, een koffervolume dat records breekt en heel wat handige oplossingen waar Skoda wel een patent op lijkt te hebben. Daar voegt de constructeur nu ook een verleidingsfactor aan toe, iets wat de Octavia vroeger toch wel miste.


Zowel de berline als de break beschikt voortaan zowaar over de nodige aantrekkingskracht. De onmiskenbare rijkwaliteiten van het Tsjechische model worden zo extra in de verf gezet. De Octavia deelt zijn techniek immers met de Volkswagen Golf en de Audi A3. Geef toe, qua ‘donoren’ kan je het slechter treffen. Onderweg is het karakter van de Skoda heel neutraal, wat perfect aansluit bij zijn positionering als gezinswagen. Het motorenaanbod is overigens bijzonder uitgebreid en omvat zowel benzines, diesels, hybrides, een plug-inhybride als een uitvoering op aardgas (CNG)!

Skoda Octavia


Het segment

De Octavia heeft eigenlijk altijd van twee walletjes gegeten. Zo deelt de wagen zijn technische basis met de compacte modellen van het C-segment (Volkswagen Golf, Seat Leon en Audi A3), maar zit hij qua afmetingen eigenlijk bij de gezinswagens (het D-segment), zoals de Volkswagen Passat, de Peugeot 508 en de Ford Mondeo, om er maar een paar te noemen. Zowel de berline als de break heeft immers een respectabele lengte van 4,69 meter. Hoewel het succes van het D-segment aan het afkalven is, gooit Skoda met de Octavia hoge ogen. Bovendien heeft de constructeur vorig jaar de Scala aan zijn assortiment toegevoegd, een klassiek compact model dat veel duidelijker in het C-segment valt.

Skoda Octavia
De volledige familie, inclusief sportieve en hybride uitvoeringen (vooraan).


Wat er verandert

De in 1996 weinig aantrekkelijke Tsjech heeft in de loop der jaren een echte gedaanteverwisseling ondergaan, en nooit was dat duidelijker dan met deze vierde generatie. Daarbij is het uiteraard geen verrassing dat de nieuwe Octavia de designelementen overneemt van de rest van de familie, zoals de Superb en de recente Scala.


Design

De lijn van de nieuwe Octavia is strak, kunstig en ook meer geprofileerd (break) dan vroeger, wat zowel op foto als in het echt voor een geslaagd resultaat zorgt. Zelfs de berline straalt vandaag een zekere aantrekkingskracht uit. Misschien snoept die zo zelfs wat marktaandeel af van de Combi, die nog altijd de verkooptopper is.

Skoda Octavia


Interieur

Voorin beschikt de nieuwe Octavia over een interieur dat steeds meer premiumallures krijgt. Zo vallen niet alleen de mooie materialen op die overal gebruikt worden (op enkele details na), maar bijvoorbeeld ook het tweespaaksstuur en het kleine hendeltje van de automatische versnellingsbak. De beeldschermen zijn voortaan 10 inch groot en achter het stuur bevindt zich zelfs een display van 10,25 inch.

De budgetreputatie van de beginjaren is ver te zoeken!


Achterin hebben de inzittenden nog altijd royaal veel beenruimte, zoals het een echt touringmodel betaamt. En met 600 liter kan de berline bogen op een koffervolume dat nauwelijks moet onderdoen voor de Combi (640 liter). Die laatste onderscheidt zich bovendien van de doorsnee break dankzij een reeks praktische elementen, zoals twee USB-C-poorten en een heus stopcontact achteraan en een zeer uitgebreide moduleerbaarheid.

Dé troef van zowel de berline als de break: de ruime koffer!


Uitrusting

Hoewel Skoda het instapmerk blijft van de Volkswagen-groep, kan de Octavia uitgerust worden met alles wat VW te bieden heeft aan comfort- en veiligheidstechnologieën. Automatische noodrem, digitaal instrumentenbord met instelbare weergave, semiautonoom rijden op de snelweg, automatisch parkeren, ... het kan (optioneel) allemaal toegevoegd worden.


Het interessantst blijven echter al die handige kleine snufjes die we kunnen samenvatten onder de noemer ‘Simply Clever’. En dan hebben we het over heel praktische zaken zoals telefoonvakken achterin, hoofdsteunen die omgevormd kunnen worden tot een kussen en zelfs een paraplu in de deur vooraan. Slim gezien!


Onder de motorkap

Doordat de Skoda Octavia zijn technische elementen deelt met andere modellen van de VW-groep, is het motorenaanbod gelijkaardig aan dat van de Golf 8. Zo zijn er niet alleen diesels (van 116 tot 200 pk) en benzines (van 110 tot 190 pk), maar ook mild hybrids (110 of 150 pk) en een plug-inhybride (204 pk). Bovendien lanceert Skoda binnenkort een CNG-uitvoering.


Op aardgas is een 25% lagere CO2-uitstoot mogelijk dan met een benzinemodel. De CNG-versie van de Octavia (berline en break) is uitgerust met een 1.5 G-Tec (benzine/CNG) van 130 pk en een tank van 17,3 kg die een rijbereik oplevert van 470 km. De kleine benzinetank (9 liter) is vooral bedoeld als reserve voor wanneer je nog even naar het volgende CNG-station moet rijden (België telt er ondertussen meer dan 110).

Octavia
Motormogelijkheden bij de vleet.


Onderweg

Omdat de Octavia gegeerd blijft bij kilometervreters (vooral als Combi), kozen we als testmodel de TDI-uitvoering met 150 pk en DSG-automaat. Er is overigens enkel een 2 liter verkrijgbaar. De 1.6 is afgevoerd om te kunnen voldoen aan de uitstootvereisten. Dat is ongetwijfeld goed voor het milieu, maar iets minder fijn voor onze portemonnee, aangezien de 2.0 zwaarder belast wordt.


De prestaties en het rijgedrag van de Octavia gaan er met deze motor verder op vooruit. De combinatie van de zeventrapsautomaat en het koppel van 360 Nm leveren zelfs de perfecte snelwegcruiser op! Het onderstel is dan ook volledig afgestemd op comfort en soepelheid. Het kwijt zich van zijn taak zonder sportief te zijn, maar houdt niet van vinnigheid, zeker niet als de wagen geladen is.

Skoda Octavia


Het enige minpuntje dat we op comfortvlak kunnen aanhalen, is dat de diesel bij het accelereren wat te aanwezig is. Dat is iets wat echt opvalt in vergelijking met de TSI-uitvoeringen (benzine). Bij de benzines kijken we overigens reikhalzend uit naar de komst van de kleine 1.0 TSI met 110 pk. Die motor wist ons namelijk al te bekoren op de vorige generatie en bezorgde de Octavia bovendien een eerder voordelig prijskaartje.


Verbruik

Het verbruik is een van de belangrijkste verkoopargumenten van de diesel. Officieel haalt de Octavia 4,4 l/100 km volgens de gemengde WLTP-cyclus, en daar komt in werkelijkheid vrij weinig bovenop. Na een test van meerdere dagen, waarin we om een normaal gebruik te simuleren verschillende trajecttypes met verschillende rijstijlen aflegden, klokten wij af op een gemiddelde van 4,6 l/100 km. En zelfs bij een sportief rijgedrag bedroeg het verbruik zelden meer dan 7 liter! Deze 2.0 TDI met 150 pk is dan ook zonder enige twijfel de beste keuze voor wie veel kilometers doet of dag in dag uit op de snelweg vertoeft.


Budget

Het grootste minpunt van deze vierde generatie Octavia is wellicht de prijs. Wie dacht dat Skoda vandaag nog altijd een lowcostmerk is, zou weleens grote ogen kunnen opzetten. Er is in de loop der jaren immers nogal wat veranderd:

  • het succes van de voorgaande generaties
  • een hogere positionering van het nieuwe model
  • een duidelijk betere afwerkingskwaliteit
  • de uitrusting


Het valt dan ook te begrijpen dat een Octavia vandaag flink wat duurder is dan vroeger. Reken op € 24.890 voor de berline in basisuitvoering (Active) met een kleine 1.0 TSI (116 pk) en € 26.460 voor hetzelfde model in Combi-versie. Voor de 2.0 TDI (150 pk) in Ambition-uitvoering (er is geen Active-diesel) betaal je minstens € 30.685 (€ 31.550 voor de break). Hou bovendien rekening met de onvermijdelijke opties, want ook op dat vlak heeft Skoda de gewoonten van Volkswagen overgenomen. De optielijst is dan ook bijzonder uitgebreid.

octavia
Ook de berline mag er best wezen.


Conclusie

De Octavia behoudt het succesrecept van de vorige generaties en biedt dus veel ruimte, praktische elementen en een weggedrag dat niet moet onderdoen voor de concurrentie. Het model is echter duurder dan vroeger, al wordt dit wel gecompenseerd doordat de wagen er een pak beter uitziet, wat een argument kan zijn voor een eventuele latere doorverkoop. De Octavia heeft geen uitgesproken karakter onderweg, maar weet te verrassen met zijn zuinigheid (de 2.0 TDI 150 in elk geval), waardoor de gebruikskosten alvast meevallen.


Technische fiche

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI

  • Motor: viercilinder diesel, 1.968 cm³, 150 pk - 360 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: DSG 7-automaat met dubbele koppeling
  • L/b/h (mm): 4.689/1.829/1.470
  • Leeggewicht (kg): 1.465
  • Koffervolume (l): 640 - 1.700
  • Tankinhoud (l): 45
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,7
  • Topsnelheid (km/u): 227
  • Gem. verbruik (l/100 km): 4,3 (WLTP)
  • CO2-uitstoot (g/km): 112 (WLTP)
  • Prijs: vanaf € 34.665


Troeven

  • Duidelijke kwaliteitsboost
  • Binnenruimte en enorme koffer
  • Look en praktische elementen
  • Combinatie motor/DSG-automaat


Minpunten

  • Duurder geprijsd
  • Enkele harde kunststoffen (voor deze prijs)
  • Te aanwezige diesel bij het accelereren
  • Enkel een 2.0 diesel (geen 1.6 meer)

Fout getankt, wat nu gedaan?

Jaarlijks tanken zo’n 18.000 Belgen de verkeerde brandstof, zeg dus niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Ben je even verstrooid en gebeurt het bij jou, houd dan vooral het hoofd koel. Panikeer niet en start zeker je auto niet.