Bij VW delen de Audi A3, de VW Golf en de Skoda Octavia dezelfde technische basis. Hetzelfde geldt voor de Seat Leon, maar die weet op designvlak het meest te overtuigen.
Seat Leon: de essentie
In het populaire segment van de Leon (dat van de middelgrote gezinswagens) is de concurrentie bikkelhard. Van alle met elkaar verwante modellen uit de Volkswagen-groep is dit duidelijk het model met het meeste karakter. Net als de vier jaar geleden geïntroduceerde Ateca valt de Leon echt op in het straatbeeld. Zeker in vergelijking met pakweg een Golf, die nog altijd even klassiek gelijnd is.
Door de bijzonder goede afwerking en royale uitrusting (als je voor de hogere FR-uitvoering kiest) zijn de koffergrootte (van de hatchback) en de ruimte centraal achterin eigenlijk de enige minpuntjes in een voor de rest zeer positief verhaal.
De door ons geteste diesel is interessant als je jaarlijks meer dan 25 à 30.000 km aflegt. Anders opteer je beter voor de uitstekende benzinemotoren, zoals de 1.0 TSI met 110 pk. Daardoor zakt de prijs bovendien wat in vergelijking met die van ons testmodel.
Het segment
Als we de SUV’s buiten beschouwing laten, is dit het populairste segment op de markt. Het wemelt dan ook van de concurrenten voor de hatchback- en de breakversie van de Leon. De belangrijkste is een groepsgenoot, de VW Golf. En als je weet dat ook de Opel Astra, de Ford Focus, de Renault Megane, de Peugeot 308, de Kia Ceed en de Hyundai i30 in dit segment actief zijn, snap je dat opvallen hier niet evident is.
Wat er verandert
Het is algemeen bekend dat Duitse constructeurs hun stijl maar heel geleidelijk laten evolueren om de consument niet voor het hoofd te stoten. Kijk maar eens naar de nieuwe Audi A3 of de nieuwe VW Golf. De Skoda Octavia wijkt hier enigszins van af en wordt met de jaren alsmaar eleganter. Als rasechte en nog altijd in Barcelona ontworpen Spanjaard trekt deze nieuwe Leon resoluut de kaart van de verleiding! Let wel, binnenin en ook onder de motorkap vind je dezelfde technologie als in de andere compacte modellen van de VW-groep.
Niet toevallig dus dat we soms de indruk krijgen dat recente wagens allemaal heel erg op elkaar lijken. De steeds groter wordende en steeds minder talrijke constructeurs hebben dan ook geen keuze: om te blijven bestaan moeten hun merken wel motoren en platformen delen. Op die manier kunnen immers ook de ontwikkelingskosten gedeeld worden.
Seat Leon, het design
De Leon kreeg binnen de VW-groep bij elke generatie een nieuw kleedje. Deze vierde editie vormt daar geen uitzondering op: de nieuwe stijl springt meteen in het oog.
Vooraan smeken het dynamische rooster en de scherp gelijnde koplampen om kilometers te mogen vreten. Ook achteraan zien we eennieuwe lichtsignatuur, waarbij de lampen met elkaar verbonden zijn door een lichtgevende strook. In het donker zal de Leon met andere woorden heel herkenbaar zijn. Of het nu je ding is of niet, binnen de VW-groep zijn het alvast de Seat-designers die met het gedurfdste ontwerp op de proppen komen!
Binnenin de Leon
Ook het interieur van de Leon is haast onherkenbaar. Op het dashboard is nauwelijks nog een knop te bespeuren. Het enige wat overblijft, zijn de volumeregeling voor de radio en de temperatuurregeling van de airco! Voor al de rest gebruik je het touchscreen, waarachter een nieuw infotainmentsysteem schuilgaat. Daarover zo meteen meer.
De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen zijn minstens even goed als in de recentste Golf. Ja, onder de gordellijn zijn nog wat harde kunststoffen te bespeuren, maar dat is zo voor elk model van de VW-familie.
Binnenruimte
Dankzij een iets grotere wielbasis (de afstand tussen voor- en achteras) beschikken de achterste passagiers in de nieuwe Leon over extra beenruimte. Ook voor het hoofd is er achteraan voldoende plaats. Alleen centraal achterin is het – zoals vaak – niet comfortabel zitten tijdens lange ritten. Door die vrij harde en smalle zitplaats is het een beter idee om achterin met niet meer dan twee personen te reizen.
Wat de koffer betreft, zien we geen vooruitgang in vergelijking met de vorige versie. Het laadvolume bedraagt 380 liter en daarmee doet de Leon het even goed als de huidige Golf. Niet slecht met andere woorden, maar als je een 'echte' koffer nodig hebt, overweeg je misschien beter groepsgenoot Octavia, die over 600 (berline) of 640 (break) liter laadvolume beschikt. Over breaks gesproken: ook de Leon haalt in breakversie een meer dan respectabel laadvolume van 620 liter!
Seat Leon: de uitrusting
Zoals het een modern model betaamt (of zoals de marketing het wil), neemt de Leon de digitale beeldschermen over van de recente VW-modellen. Centraal voorin gaat het om een soort tablet die heel aangenaam in de hand ligt. Dat je het touchscreen nodig hebt om de ventilatie of de rijmodus in te stellen, is echter niet erg ergonomisch. Vooral omdat je je ogen van de weg moet halen om twee of drie acties uit te voeren die eigenlijk mogelijk zijn met één knop. Dat is nog eens extra jammer als je weet dat er in de Audi A3 bijvoorbeeld wel voor is gekozen om een paar handige knoppen te behouden. Het klopt natuurlijk dat je verschillende zaken ook kan bedienen met het multifunctionele stuur (dat wel over flink wat knopjes beschikt) via de zogenaamde 'Digital Cockpit'. Dat verloopt overigens allemaal vrij intuïtief.
Goed nieuws ook voor de rijhulpsystemen in de Leon. Zowat alle systemen die bijvoorbeeld ook op een Audi A3 zitten, worden namelijk overgenomen! Met de adaptieve snelheidsregeling kan de wagen nu zelfs autonoom inhalen. Het enige wat je zelf nog moet doen, is je richtingaanwijzer gebruiken! Al moeten we eerlijk zeggen dat we dit meer een gadget vinden dan een onontbeerlijke hulp.
Onder de motorkap van de Seat Leon
Zoals alle modellen van de VW-groep, is de Leon verkrijgbaar met een ruim palet benzine- (al dan niet als mild hybrid) en dieselmotoren. Er komt eind dit jaar bovendien een plug-inhybride bij en tegen het volgende autosalon in Brussel zelfs een versie op gecomprimeerd aardgas (CNG).
Door de lockdownmaatregelen konden we enkel de 2.0 TDI van 150 pk testen. Deze zuinige motor (onze boordcomputer gaf een verbruik aan van 4,6 l/100 km) heeft zijn sporen al ruimschoots verdiend en biedt bij alle toerentallen voldoende vermogen. Natuurlijk is hij wat luidruchtiger dan de uitstekende benzinemotoren, zoals de 150 pk sterke TSI. Aan de pomp voel je echter duidelijk het verschil, zeker als je rijgedrag eerder dynamisch is.
Nieuw is overigens de DSG-automaat, die we sterk kunnen aanbevelen. Die doet het zonder mechanische koppeling. Zonder al te technisch te worden, kunnen we zeggen dat het schakelen gebeurt door middel van elektronische impulsen. Dit systeem is allerminst een gadget en het schakelen verloopt heel zacht en schokvrij.
Onderweg
In de FR-uitvoering, die momenteel het best uitgerust, maar ook het sportiefst is, toont de Leon zich in alle omstandigheden doeltreffend en dynamisch. Merk op dat deze uitvoering over een specifiek afgestelde ophanging beschikt. Nog een tip voor wie van comfort houdt: vermijd de optionele velgen van 18 inch! Samen met de redelijk harde ophanging zijn de oneffenheden in het wegdek dan namelijk voelbaar tot in de stoelen. Voor de rest hebben we op die stoelen trouwens niets aan te merken. Ze bieden voldoende ondersteuning, zijn niet te hard of te zacht en hebben een leuk ogend patroon.
Budget
Met een vanafprijs van € 21.210 is de Leon niet meer de Seat van het begin van de jaren 2000, die toen een vrij goedkoop model was. Voor de instapprijs krijg je een benzine met 90 pk, vijf versnellingen (manueel) en een vrij rudimentaire uitrusting. Wel zijn de verplichte veiligheidssystemen en een manuele airco inbegrepen. Maar veel meer ook niet.
Trek je je portefeuille iets verder open, dan zijn er ook veel beter uitgeruste versies verkrijgbaar, en bovendien zijn de opties heel wat minder duur dan bij VW of Audi, om maar twee merken te noemen. Vaak gaat het bovendien om exact dezelfde items!
Kortom, tussen de basisversie en ons maximaal uitgeruste en gemotoriseerde testmodel van € 31.325 vind je vast een gulden middenweg voor pakweg € 25.000. Niet slecht voor een (leuke) auto met al deze kwaliteiten.
Conclusie
Sinds de lancering van de SUV Ateca (die het merk echt weer op de kaart heeft gezet) bouwt Seat wagens met een zorgvuldig uitgekiende vormgeving. Het design is origineel, maar zonder te overdrijven. Doordat hij de meeste troeven (en zowat alle onderdelen) overneemt van de Golf, zou deze Leon weleens potten kunnen breken. Niet alleen omdat hij even goed rijdt en zowat dezelfde uitrusting biedt, maar vooral ook omdat hij een stuk interessanter geprijsd is.
Technische fiche
Seat Leon 2.0 TDI
- Motor: viercilinder turbodiesel, 1.999 cm³, 150 pk – 360 Nm
- Aandrijving: voorwielen
- Versnellingsbak: zeventrapsautomaat (DSG)
- L/b/h (mm): 4.368/1.800/1.456
- Leeggewicht (kg): 1.371
- Koffervolume (l): 380
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): 8,6
- Topsnelheid (km/u): 218
- Gem. verbruik (l/100 km): 4,3 l/100 km
- CO2-uitstoot (g/km): 114 g/km
- Prijs: € 31.325
Troeven
- Gedurfde verandering van stijl
- Ruimte achterin
- Aangenaam en modern interieur
- Grote stap voorwaarts op alle vlakken (multimedia, displays, rijhulpsystemen enzovoort)
Minpunten
- Te veel functies via het touchscreen
- Koffervolume onveranderd (berline)
- Harde ophanging (FR-versie met 18’’ velgen)
- Automaat en start-stopknop nemen veel plaats in
Meest recente artikelen
Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE
De Kawasaki Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt rijsensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten.
Eerste test Harley-Davidson Street Glide
Maak kennis met de Harley-Davidson Street Glide, die zowel op het vlak van prestaties, comfort, technologie als infotainment een flinke stap voorwaarts maakt.
Eerste test Ducati DesertX Discovery
De Ducati DesertX Discovery combineert een klassieke stijl met moderne technologie en biedt voldoende vermogen en gebruiksgemak voor uitdagende trajecten.
Reistest Honda CRF1100L Africa Twin
De Honda CRF1100L Africa Twin is de ultieme metgezel voor avontuurlijke reizen. Tijdens een trip door de Bardenas Reales excelleerde hij zowel op de weg als offroad .
Alles over milieuzones en vignetten in Frankrijk
Certaines villes et départements français ont introduit une zone à faibles émissions (ZFE). Où se trouvent-elles et comment éviter les amendes?
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
8 belangrijke weetjes over je batterij
Met een beetje overdrijving mogen we de batterij gerust het hart van de auto noemen. Wij vertellen je in 8 punten wat je zeker moet weten over je batterij.