Image
De nieuwe hybride aandrijflijn in deze Juke is een gezamenlijke ontwikkeling van Renault en Nissan. En de resultaten zijn overwegend positief!

Dit is de eerste hybride van Nissan die (een beetje laat) het concept van elektrificatie toepast. Omdat het de auto wil verbeteren, kunnen we dit initiatief alleen maar toejuichen.

Nissan Juke Hybrid
De Juke Hybrid deelt zijn aandrijving onder meer met de Renault Captur.


De nieuwe hybride aandrijving van de Juke is het resultaat van de samenwerking tussen Renault en Nissan. De Fransen leveren de multimodale versnellingsbak, een elektromotor van 15 kW die dienstdoet als starter-alternator en een watergekoelde batterij van 1,2 kWh. Nissan staat dan weer in voor de atmosferische viercilinder benzinemotor van 94 pk en de elektromotor van 49 pk. Deze serieel/parallelle hybride aandrijving start altijd in de elektrische stand, goed voor 80% van de verplaatsingen in de stad.

Nissan Juke Hybrid
In de praktijk mag je rekenen op een gemiddelde van 5 tot 6 liter per 100 km.


Ecologische efficiëntie en rijplezier

Voor alle duidelijkheid: we hebben met dit systeem van Renault/Nissan al eens gereden toen we de e-Tech 145 versie testten van de Clio, de Captur en de Arkana, stuk voor stuk Renault-modellen die lang voor de Juke Hybrid op de markt kwamen. Het originele van dit hybride systeem zit hem niet zozeer in de 1.6-liter benzinemotor, maar in de multimodale bak zonder koppeling (met 4 versnellingen voor de verbrandingsmotor en 2 voor de elektromotor) en in de samenwerking met de generator en de elektromotor. Ondanks de – op papier – weinig verhoudingen (4+2) gebeurt het versnellen en vertragen zonder schokken of slippen. De versnellingsbak is uiterst doeltreffend, zacht, reactief en lineair … Om nog te zwijgen over het gunstige verbruik, dat in de praktijk schommelt tussen de 5 en 6 liter.


Comfort en ruimte aan boord

In vergelijking met het gewone model met verbrandingsmotor is het koetswerk van de hybride versie iets aerodynamischer. Zoals vaak is de keuze voor grote wielen en brede laagprofielbanden onlosmakelijk verbonden met meer rolgeluiden en een steviger contact met de weg. Binnenin zien we nieuwe wijzerplaten met aanduiding van het vermogen, de energie die geregenereerd wordt en het laadniveau van de batterij. De mix van analoge en digitale wijzers is in de praktijk erg nuttig en het geheel is heel goed afleesbaar.

De kofferruimte (354 l) moet 68 liter inboeten in vergelijking met de Juke 1.0 turbobenzine, vanwege het inbouwen van de batterij van 1,2 kWh. Maar Nissan beweert dat de Juke nog altijd koploper is in zijn segment wanneer de achterbank is neergeklapt: 1.237 liter. Bovendien blijft de knieruimte achterin identiek. Toch wel belangrijke details voor deze sympathieke hybride die wil tegemoetkomen aan de exponentiële vraag.


Technische fiche Nissan Juke Hybrid 145

  • Motor: viercilinder benzine, hybride, 1.598 cc; 144 pk - 148+205 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: multimodale automaat
  • L/b/h (mm): 4.210/1.808/1.593
  • Leeggewicht (kg): 1.363
  • Kofferruimte (l): 354 - 1.237
  • Tankinhoud (l): 46
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 10,1
  • Topsnelheid (km/u): 165
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 5,1-5,2
  • CO2 (g/km): 117-118
  • Prijs (€): 31.750

Troeven

  • Dynamisch en schokvrij rijden
  • Multimodale versnellingsbak
  • Laag verbruik
  • Goed gekalibreerde e-pedal

Minpunten

  • Lawaaierige verbrandingsmotor
  • Harde ophanging (19-inch wielen)
  • Rolgeluiden (19-inch wielen)
  • Matige prestaties