De Franse autofabrikant breidt zijn SUV-gamma uit. De Arkana, een “mondiale” auto, kiest voor hybridisatie en doet het zonder diesel. Gepositioneerd tussen de minder dure Captur en de formelere Kadjar, vertrouwt hij vooral op zijn uiterlijk ...

De essentie
De markt voor SUV-coupés werd tot nu toe gemonopoliseerd door Duitse luxewagens. Het was BMW's imposante X6 die in 2008 de trend zette. Nu gooit ook Renault zich op deze lucratieve markt, met een in verschillende opzichten originele auto.
De Arkana is gebaseerd op het chassis van zijn kleine broertje Captur, maar is groter en comfortabeler. In die mate zelfs dat hij een serieuze concurrent vormt voor de twee andere SUV’s van het merk, de Kadjar en de Koleos. Het interieur, goed uitgerust en met materialen van prima kwaliteit, heeft veel weg van dat van de Captur. Maar de Arkana is comfortabeler en biedt de kofferruimte van een echte gezinswagen. In deze versie, met een vrij basic benzinemotor van 140 pk, kost hij om en bij de 28.000 euro. Wat niet echt weinig is voor deze verleidelijke verschijning.
Het segment
Het lijkt wel of er alleen nog maar SUV’s gemaakt worden! Klein, compact, middelgroot, groot, premium, ... ze zijn er in tal van vormen en segmenten, en ze prijken in de catalogus van haast elke autofabrikant.
Bij de Arkana zitten we in de familie van de compacte SUV’s. De concurrentie in dit segment is pittig, maar we moeten toegeven dat zijn coupélijn, die hem in de huidige tijdsgeest bovenaan het gamma plaatst, echt wel een eigen karakter geeft aan deze nieuwkomer van Renault.

Wat er verandert
Renault is vastbesloten om het concept van de SUV-coupé, dat tot nu toe gemonopoliseerd werd door Duitse premiummerken, te democratiseren. Deze Arkana werd in 2018 als conceptcar voorgesteld in Moskou en maalde daar ook zijn eerste kilometers af. Maar de “Europese” Arkana heeft de basis van de huidige Clio en Captur, en van de Samsung XM3. De auto wordt overigens gebouwd in Busan, in Zuid-Korea.
Design
Deze SUV houdt zich aan de regels: een naar beneden hellende achterkant voor een verhoogde coupévorm en koplampen die verbonden worden door een band, wat de indruk geeft van een doorlopende lichtlijn. Maar dat is niet het geval. De voorkant van de auto heeft de traditionele bumper van recente Renault-modellen, met C-vormige ledlampen en een grote ruit in het midden van de grille. De gordellijn is vrij hoog, vooral achteraan, waardoor de auto groter lijkt dan hij is.
Al is de Arkana met zijn 4,57 meter effectief behoorlijk lang, wat hem binnen de Renault-familie ergens tussen de Kadjar en de Koleos plaatst. En dus een pak groter dan de Captur waarop hij gebaseerd is.

Interieur
Goeie punten op het vlak van comfort en toegankelijkheid. De Arkana geeft zijn passagiers meer plaats dan de Captur. En maak je geen zorgen over de aflopende daklijn, de achterpassagiers zullen niet tegen de dakhemel schuren, tenzij ze zo groot zijn als basketbalspelers!
Wat bagageruimte betreft, biedt de Arkana meer plaats dan zijn grote broer Kadjar. De koffer heeft een inhoud van een goeie 500 liter, en is moduleerbaar dankzij de dubbele bodem. In de hybride versie (E-Tech) moet je door de batterijen een beetje volume inleveren, maar 485 liter is voor dit segment nog altijd heel netjes.
Uitrusting
Achter het stuur van de Arkana waren we aangenaam verrast door kwaliteit van de gebruikte materialen. Vooral in het bovenste deel, met mooie kunststoffen en een digitaal display van 9,3 inch. Al zal je wel moeten upgraden naar de duurdere versies (Intens en RS) om hiervan te kunnen genieten. De basisversie (Zen) moet het doen met een 7-inchscherm. Maar dit gezegd zijnde, vanaf de middelste versie krijg je een auto die niet onaardig is uitgerust.
Op het vlak van veiligheid zijn er onder meer waarschuwingssystemen om een veilige afstand te bewaren niet af te wijken van je rijstrook, verkeersbordherkenning en detectie van voetgangers en fietsers. En wat comfort betreft, mag je rekenen op parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera, een regen- en lichtsensor, centrale vergrendeling, sleutelvrije ontsteking, automatische klimaatregeling en elektrische spiegels en ramen. Het multimediasysteem ten slotte is compatibel met AppleCarPlay en AndroidAuto.
Onder de motorkap
Wat motoren betreft, biedt deze Arkana enkel benzine- en hybrideversies. Geen diesel te bespeuren. In het gamma zitten momenteel 3 motoren. De motor die wij mochten testen, is een 1.3 Turbo met 140 pk. In de herfst volgt een identieke versie, maar dan met 160 pk. En binnenkort mogen we ook een “full hybrid” 1.6 verwachten (145 pk), die E-Tech Hybrid gedoopt werd. Voorlopig staat er geen plug-inhybride op de planning.
De hier geteste TCe 140 is een microhybride versie, waarbij de batterij (lithium-ion 12 V van 0,13 kWh) de verbrandingsmotor slechts af en toe te hulp schiet om de interventies van het start/stop-systeem te vergemakkelijken. Op onze blog lees je alles over de verschillende hybridisatietechnieken. Merk op dat de Arkana enkel verkrijgbaar is met een automatische versnellingsbak.
Onderweg
Wat de wegligging betreft, is de Arkana “sportiever” afgesteld dan de Captur. Zijn langere wielbasis, zijn aangepaste besturing en zijn specifieke achteras maken hem erg behendig. De RS Line-versie gebruikt 18-inchwielen, waardoor je kleine oneffenheden in het wegdek uiteraard beter zal voelen. Maar globaal gezien is er niks om je zorgen over te maken. De motor rijdt prettig en brengt je in 10 seconden van 0 tot 100 km/u. Geen bliksemschicht, maar dynamisch genoeg om vlot door het verkeer te laveren.
De 12-volt “hybridisatie” zorgt volgens Renault dan wel voor een lager brandstofverbruik, maar in termen van prestaties levert ze niks op. Anderzijds verbetert deze elektromechanische aanvulling wel het comfort van het start/stop-systeem, door soepel tot stilstand te komen en weer te vertrekken.

Verbruik
Volgens Renault verbruikt deze versie 5,8 liter/100 km, tegenover 4,9 liter voor de E-Tech. Al mag je daar voor gemengd gebruik op dagelijkse basis wellicht een dikke liter bij tellen. De “full hybrid” versie zou op dit vlak beter moeten presteren, maar hierover meer van zodra we hem getest hebben.
Budget
Wat prestaties betreft, denken we dat je de Arkana beter kan vergelijken met de Kadjar dan met de Captur. Maar een meerprijs van 4.000 euro, met dezelfde uitrusting, is toch veel. Bij Renault krijgen we te horen dat de Arkana een totaal ander voertuig is, hoewel hij op dezelfde basis rust. Hij bevindt zich in het C-segment, terwijl de Captur in het B-segment zit. Hoe dan ook is deze inflatie ook deels toe te schrijven aan het mode-effect van de SUV-coupé. De meest exclusieve versies - weliswaar fantastisch uitgerust - hebben een prijskaartje van bijna 34.000 euro (RS Line).

Conclusie
Er staat de Arkana een veelbelovende carrière te wachten. Eerst en vooral vanwege zijn originele lijnen, zonder te opzichtig te zijn. Ten tweede omdat dit type carrosserie hoofdzakelijk voorbehouden is aan Duitse luxewagens, waar de budgetten beduidend hoger zijn. En dit alles met een keurige afwerking en uitrusting. We zullen zien wat de (nog niet bevestigde) toekomstige plug-inhybride versie brengt, die in de smaak zou moeten vallen van fleetklanten en -beheerders.
Technische fiche Renault Arkana TCe 140
- Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1.333 cm³; 140 pk ; 260 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 7-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.227/1.797/1.576
- Leeggewicht (kg): 1.411
- Koffervolume (l): 518/1.311
- Tankinhoud (l): 50
- Elektrisch rijbereik (km): 50-65
- 0 tot 100 km/u (sec.): 10,1
- Topsnelheid (km/h): 205
- Gemengd verbruik (l/100 km): 5,8 (WLTP)
- CO2-uitstoot (g/km): 131
- Prijs (€): 28.600
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 867 - 198,4
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 176,36 - 157,93
Troeven
- Fraaie look
- Rijplezier
- Akoestische isolatie
- Binnenruimte/koffer
Minpunten
- Ergonomie infotainment (bediening)
- Mild hybrid heeft weinig impact op het verbruik
- De grote wielen zijn (soms) oncomfortabel
- Prijsverschil met de Captur
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.