De Renault Captur is een van de tenoren in zijn segment. Om te blijven bekoren in de erg drukbezette categorie van stads-SUV’s werd de auto volledig vernieuwd. Heeft hij nog altijd genoeg argumenten om je te overtuigen?

De nieuwe Captur in 30 seconden
De Captur is een heuse pionier in het segment van de compacte SUV’s. Bij zijn debuut in 2013 was hij bijna moederziel alleen, maar momenteel wordt hij geconfronteerd met meer dan twintig rechtstreekse concurrenten. Om het hoofd te bieden aan die troepenmacht, had Renault geen andere keuze dan zich iets hoger in het gamma te positioneren. Eerst en vooral door de looks onder handen te nemen – nog altijd een belangrijk aankoopcriterium – en vervolgens door binnenin een gevoel van kwaliteit creëren. Een geslaagde gok, lijkt het. Al valt het nog af te wachten of de gebruikelijke klanten van dit soort auto bereid zijn om hun portefeuille boven te halen, aangezien de prijs van deze nieuwkomer aanzienlijk hoger ligt.

Het segment
De Renault Captur, wie kent hem niet? In zijn segment, dat van de compacte SUV’s, is hij altijd de nummer één geweest. Deze stadsbewoner, die, laten we niet vergeten, gebaseerd is op de Clio, geniet dus een zekere bekendheid. Bovendien wordt de Captur in België, toch hét land van de bedrijfswagen bij uitstek, aan meer dan 6 op de 10 klanten verkocht als privéwagen! Vandaag botst deze quasi-pionier in zijn segment op stevige concurrentie van verschillende merken. Denk maar aan de Peugeot 2008, de Nissan Juke, de Seat Arona, de VW T-Cross en tal van anderen.

Wat is er veranderd?
Deze Captur van de tweede generatie doet het op elk vlak (stukken) beter dan zijn voorganger! Om te beginnen heeft hij zorg besteed aan zijn uiterlijk. Hij is stoerder geworden, zijn voorkant heeft meer charisma en zijn achterkant is atypisch, dankzij de nieuwe C-vormige lichten. In de straten van Athene, waar we de auto getest hebben, deed hij heel wat monden openvallen, vooral bij Captur-eigenaars van de eerste generatie! Hij is gebaseerd op het nieuwe platform van de groep (Renault Nissan Mitsubishi), maar heeft nog altijd dezelfde genen als de Clio en de Juke. Hij is 11 cm langer dan de vorige, waaronder 2 cm voor de wielbasis (de afstand tussen de assen), wat de binnenruimte ten goede komt.
Binnenin

Binnenin is de metamorfose nóg groter. Aan boord van de oude generatie werden vooral harde kunststoffen gebruikt. Die heeft Renault in de nieuwe versie vervangen door geschuimde kunststoffen, wat het interieur van de Captur veel verzorgder maakt. Ook de praktische aspecten werden verbeterd. Zo blijft de "handschoenkastlade" behouden, terwijl het aantal opbergvakken toeneemt. Als je kiest voor de automatische EDC-versnellingsbak met 7 versnellingen beschik je zelfs over een zwevende console waar je heel wat spullen in kwijt kan. Doordat de Captur 11 cm langer geworden is, heeft de koffer nu een capaciteit van 536 liter (+81), waarmee hij de referentie is van het segment. Bovendien kan je de achterbank 18 cm verschuiven om zo nodig nog meer ruimte te creëren. Twee minpuntjes: het handvat om de achterbank vanuit de koffer te verschuiven is ongelukkig geplaatst, waardoor je een paar cm3 verliest. En doordat je de achterbank maar in één stand kan verschuiven, is de moduleerbaarheid eerder beperkt. Maar dit gezegd zijnde, doet niemand in dit segment beter.


Motoren
Wij testten de Captur met de 1.3 benzine van 130 pk onder de motorkap. Deze motor is stil, veelzijdig en, opvallend, hij verbruikt precies wat Renault aangeeft: 6,2 l/100 km. Er komt ook een versie met 155 pk, voor wie op zoek is naar pittige prestaties. Onderaan het gamma, vanaf € 17.975 €, moet je rekenen op een kleine 3-cilinder 1.0 turbo van 100 pk, maar die hebben we niet kunnen testen. Je kan ook kiezen voor een dieselmotor, de 1.5 dCi van 115 pk. En in 2020 mogen we ons verwachten aan een revolutie: een plug-inhybride (benzine + elektriciteit). Renault belooft een elektrisch bereik van 45 km, dankzij de batterij van 9,8 kW.

Onderweg
Ook op dit vlak is de Captur een stuk rijper geworden. De manuele versnellingsbak is beter gekalibreerd, net als de besturing. De demping is eveneens beter, al zal de auto op dit vlak nog altijd geen potten breken. Wat veiligheidsuitrusting betreft, toont de Captur zich voor dit segment echter bijzonder vrijgevig. We gaan ze hier niet opsommen, maar alle bekende accessoires (noodstop, lane assist enzovoort) zijn standaard of als optie verkrijgbaar. Wel is het de moeite om de (optionele) aanwezigheid te vermelden van halfautomatisch rijden voor de files, rijstrookondersteuning en een actieve snelheidsregelaar … Al zal je toch altijd je handen aan het stuur moeten houden, dat is de wet!

Budget
Terwijl de instapprijs, toch een kleine 18.000 €, nog tamelijk redelijk lijkt, weerspiegelt de kwaliteitsverbetering binnenin zich in de eindfactuur. Om je een idee te geven: ons middenklassemodel kostte € 25.275, maar als je gaat voor de Initiale Paris luxeversie met alle beschikbare rijhulpmiddelen kan de rekening oplopen tot € 29.375. Zoals we ook zien in andere gevallen waar de berline en de SUV crossover tegenover elkaar geplaatst worden, maken fabrikanten gebruik van het aantrekkelijke uiterlijk en een paar praktische handigheidjes om de prijs de hoogte in te jagen!
Besluit
Renault heeft uitstekend werk verricht om de Captur aan de top van zijn segment te houden. Hij is klaar om de concurrentie (met name de Peugeot 208) het hoofd te bieden met een paar stevige troeven. Een van die troeven is zijn uiterlijk; de oude versie zag er al goed uit, en deze opvolger treedt in zijn voetsporen. Maar hij is vooral beter uitgerust en praktischer. Aan deze troeven hangt een prijskaartje, dat is logisch. We kunnen niet wachten om de hybride versie uit te proberen, die deze stads-SUV met het ruitlogo een nog grotere aantrekkingskracht kan geven.

Technische fiche
Renault Captur Intens 1.3 TCe 130
Motor: viercilinder benzine met directe en indirecte injectie, 1.333 cm3; 130 pk – 240 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: manuele zesbak
L/b/h (mm): 4.227/1.797/1.576
Leeggewicht (kg): 1.234
Koffervolume (l): 536
Tankinhoud (l): 48
0 tot 100 km/u (sec.): 10,6
Topsnelheid (km/u): 195
Prijs: van € 17.975 tot € 29.375
Pluspunten
Aanzienlijk betere kwaliteit van de materialen
Soberheid van de 1.3 TCe
Veelbelovende plug-inversie
Kofferruimte en verstelbare achterbank
Minpunten
Handgreep verstelbare achterbank (kofferbak)
Zitplaatsen van de Initiale Paris-versie
Hogere prijs
Video:
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.