Image
De nieuwe Skoda Fabia blijft een praktische auto voor alledag, met tal van handige snufjes. Het model zet een nieuwe stap vooruit en zit zijn neef, de VW Polo, op de hielen.


De nieuwe Skoda Fabia is groter, heeft meer uitstraling en is beter uitgerust. Voldoende om de VW Polo in de schaduw te plaatsen? We zoeken het graag voor je uit!


Skoda Fabia
De Skoda Fabia is sinds 1999 flink gegroeid en mag vandaag een kleine berline genoemd worden.


De essentie

Het meest verkochte model van Skoda rijdt ondertussen al meer dan 20 jaar rond op onze wegen. De Fabia was oorspronkelijk een heel eenvoudige stadswagen, maar dat is verleden tijd. De versie van 2021 is groter, comfortabeler en vooral ook beter uitgerust, en probeert op die manier de VW Polo naar de kroon te steken. Beide modellen staan trouwens op hetzelfde onderstel, net als de Seat Ibiza. Wat er zoal veranderd is aan deze generatie? Naast de toegenomen grootte vallen vooral de prestaties op, die bijna kunnen rivaliseren met berlines uit een hoger segment.

Het design is vrij braaf en ook het interieur ziet er sober uit, ook al wordt er volop gebruikgemaakt van technologie. In de wagen is het aangenaam vertoeven. Alleen zijn de vele harde kunststoffen een minpuntje.

Wat de motoren betreft, zijn de diesels weggevallen. Er komt echter geen hybrideversie voor in de plaats. We moeten het stellen met betrouwbare benzines en die voldoen ruimschoots voor dagelijks gebruik. Deze leuke Tsjech rijdt aangenaam en voelt heel comfortabel aan, maar kan (net als de Polo) niet langer een goedkoop wagentje voor iedereen genoemd worden.

Het klassieke design sluit aan bij dat van recente Skoda-modellen als de Scala en de Octavia.


Het segment

Dit is het segment van de polyvalente middenklassers, het grootste van Europa en ook bij ons goed voor een kwart van de verkoop. Elk merk beschikt hier wel over een model. Denk maar aan de Renault Clio, de Peugeot 208 / Opel Corsa (zelfde onderstel), de Citroën C3, de Hyundai i20 en natuurlijk de VW Polo en de Seat Ibiza, waarmee de Fabia zijn technische basis deelt.

Net als bij de meeste concurrenten zijn ook hier de driedeurs- en de breakversies verdwenen. Alle uitvoeringen zijn met andere woorden vijfdeurs met een lengte van zo'n 4 meter.


Wat er verandert

Oorspronkelijk (in 1999) was de Skoda Fabia net als de meeste concurrenten uit die tijd niet meer dan een stadsauto. Alle wagens zijn de voorbije jaren echter groter en zwaarder geworden en de Fabia is daar geen uitzondering op.

Qua afmetingen komt er 11 cm bij in de lengte (4,11 m), bijna 5 cm in de breedte en wordt ook de wielbasis (de afstand tussen de assen) zo maar eventjes 9 cm groter. Dat levert natuurlijk allemaal meer ruimte op voor de inzittenden. De Fabia groeit hierdoor zelfs uit tot het grootste model in zijn categorie.

Met een lengte van meer dan 4 meter evolueert de Fabia van stads- naar gezinswagen.


Design

Wat de stijl betreft, blijven we netjes binnen de lijnen van de VW-groep en hoeven we dus geen tierlantijntjes of extreme vernieuwingen te verwachten. Toch ontbreekt het de Fabia niet aan uitstraling. Doordat hij wat lager is geworden (8 mm), ziet hij er ook veel gestroomlijnder uit dan zijn voorganger. Achteraan vinden we het design terug dat we eerder al zagen bij grote broers Scala en Octavia, met wat bredere ledlampen.

Zoals op alle recente Skoda's prijkt het embleem van het merk voortaan in het groot centraal op de achterklep. Een leuke mogelijkheid is dat je kan kiezen voor een uitvoering in twee kleuren, met een zwart dak, zwarte velgen en zwarte buitenspiegels.

Skoda heeft trouwens de grille, de flanken en de velgen (16 of 17 inch) aerodynamisch aangepast. Dat levert een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt op van 0,28, wat natuurlijk positief is voor het verbruik.


Binnenin

In de wagen vinden we een klassiek interieur. Het geheel oogt clean en de (top)modellen die we getest hebben, waren goed uitgerust. Het centrale beeldscherm van 6 of 9 inch (afhankelijk van de uitvoering) past mooi in het geheel en sluit aan bij de meters achter het stuur. De instapmodellen krijgen trouwens klassieke analoge meters, terwijl de wat luxueuzere uitvoeringen een virtual cockpit (10,25 inch) hebben, zoals in alle andere hedendaagse modellen van de VW-groep.

Op de assemblage valt niets af te dingen, maar er zijn geen zachte kunststoffen te bespeuren: alles is hard en klinkt hol. Het ziet er dus goed uit, maar voelt minder aangenaam aan. Bovendien moet je al de topuitvoering nemen als je het strookje stof wil dat over de middenconsole loopt. Maar goed, qua slimme oplossingen blinkt de Fabia dan weer wel uit.


Uitrusting

Net als de rest van de Skoda-familie verbergt de Fabia heel wat ingenieuze handigheden. Het ijskrabbertje in de brandstofklep hadden we al gezien, net als de paraplu in het voorportier, de verwijderbare bekerhouders en meer van die leuke details. Nieuw zijn echter de verwijderbare zonnewering voor het panoramisch dak, die opgeborgen wordt in de koffer, of de speciale koffermat om de bumper te beschermen. Superhandig om krassen te vermijden bij het laden en lossen of als de hond in en uit de wagen springt!

Leuke extra's zijn ook Android Auto en Apple Carplay of de vele USB C-aansluitingen. Optioneel is zelfs een usb-aansluiting aan de achteruitkijkspiegel mogelijk om bijvoorbeeld een dashcam aan te sluiten. Eenvoudig, handig en goed doordacht, zoals we van Skoda gewoon zijn.


Onder de motorkap

Wie in de catalogus op zoek is naar een dieselmotor, kan zich de moeite besparen: dieselen is verleden tijd. Er zijn echter evenmin (lichte) hybrides te bespeuren. Skoda gaat met deze Fabia puur voor benzinemotoren die hun betrouwbaarheid al bewezen hebben.

Bij het ter perse gaan wisten we nog niet of de instapmotor (1.0 MPI met 65 pk) in België verkrijgbaar zou zijn. Voor de MPI met 80 pk en de TSi's met 95 en 110 pk is dat wel het geval. Het gaat daarbij telkens om driecilinders. Er is trouwens ook een viercilinder op komst (1.5 met 150 pk), waarvan je tijdelijk cilinders zal kunnen uitschakelen.

Skoda
De benzinemotoren variëren van 80 tot 150 pk. Diesels of hybrides zijn echter niet te bespeuren.


Onderweg

Voor onze test zijn we begonnen met de lichtste motor van 80 pk. Die volstaat zeker in de stad, maar toont zijn limieten op de snelweg, waar het verbruik snel oploopt naarmate er meer van de motor gevraagd wordt. Als je een wat responsievere en vlottere Fabia wil, kies je beter voor de TSi (directe injectie) met 95 of 110 pk. Zo doet de TSi 95 meteen 5 seconden minder lang over de sprint van nul naar honderd dan de MPI 80 (10 in plaats van 15 seconden).

Wat de transmissie betreft, is alleen op de versie met 110 pk optioneel de uitstekende DSG-zeventrapsautomaat verkrijgbaar. Standaard is de TSi 110 uitgerust met een handmatige zesbak. De andere versies van de Fabia krijgen een manuele vijfbak. De 1.5 met 150 pk die er later aankomt, is wel standaard uitgerust met de DSG7.

Onderweg is het codewoord van de Fabia efficiëntie. Deze wagen pretendeert niet om sportief te zijn. Hij stuurt niet razend scherp, maar eerlijk gezegd is dat ook geen probleem.

De vering is vrij hard, wat zelfs bij dynamisch rijden zorgt voor een veilig en zeker gevoel. Qua geluidsisolatie behoort deze Fabia overigens tot het beste wat in deze categorie verkrijgbaar is.

De Fabia voelt onderweg veilig en zeker aan.

Verbruik

Het gewicht van de Fabia is beperkt (minder dan 1.200 kg). Door zijn aerodynamische kwaliteiten zou je met een 1.0-motor dan ook een verbruik verwachten van minder dan 5 liter per 100 km. In de praktijk kan dat ook, maar dan moet je wel heel rustig rijden. Als je het gaspedaal al eens durft induwen, duurt het namelijk niet lang voor je aan 7 of 8 liter zit. Dat geldt trouwens zowel voor de manuele zesbak als voor de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

Budget

De tijd dat Skoda's goedkope wagens waren, ligt definitief achter ons. De Fabia was dan eigenlijk nog het betaalbaarst gebleven. Met deze nieuwe generatie ronden we echter een nieuwe kaap: voor de instappers moet je namelijk meer dan 16.000 euro neertellen. En als je voor een wat beter uitgeruste versie gaat, loopt de factuur al snel op. Je mag rekenen op 25.000 euro voor de 110 pk met automaat en bijna 30.000 euro als je echt alle vakjes aanvinkt. In dit segment is alleen de Polo op dat vlak nog wat hoger gepositioneerd.

Conclusie

Door de toegenomen grootte en moderne uitrusting is het logisch dat de prijzen gestegen zijn. Je krijgt echter ook meer rijplezier en comfort voor je geld in deze ruime stadswagen. De Fabia blijft een praktisch model voor alledag met veel handige snufjes, maar we hadden toch liever wat minder harde plastics gezien, zeker op de topmodellen. Door de scherpe concurrentie in dit segment proberen de constructeurs echter te besparen waar ze kunnen.

De verwachte prijsstijging (de exacte prijzen waren nog niet beschikbaar bij het schrijven van dit artikel) toont echter eens te meer aan dat Skoda de voorbije jaren een flinke klim naar boven heeft gemaakt.


Technische fiche Skoda Fabia DSG7

  • Motor: driecilinder benzine, 999 cm³, 110 pk - 200 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: DSG-automaat, 7 versnellingen
  • L/b/h (mm): 4.108/1.780/1.459
  • Leeggewicht (kg): 1.187
  • Koffervolume (l): 380 - 1.190
  • Tankinhoud (l): 40
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 9,6
  • Topsnelheid (km/u): 205
  • Gem. verbruik (l/100 km): 5,4
  • CO2-uitstoot (g/km): 124
  • Prijs (€): vanaf ± 22.000 (schatting)
  • BIV - Verkeersbelasting (Wallonië/Brussel/€): 123 - 154,04
  • BIV - Verkeersbelasting (Vlaanderen/€): 86,13 - 114,3

Troeven

  • Meer uitstraling dan vroeger
  • Algemeen comfort
  • Uitrusting en handige snufjes
  • Binnenruimte/koffer

Minpunten

  • Niet echt een stadswagen meer (grootte)
  • Overal harde plastics
  • Hogere prijs
  • Geen automaat (behalve de 110 pk)