Hyundai is bij ons best wel succesvol, maar niet in alle segmenten. Bij de stadsauto’s bijvoorbeeld is de i20 zo goed als onzichtbaar. Maar dit keer lijkt hij vastbesloten om indruk te maken.

De essentie
De Hyundai i20 is het beu om in zijn segment een figurantenrol te spelen, en dus pakt hij de koe bij de horens door eerst en vooral iets te doen aan misschien wel zijn grootste handicap: zijn onopvallende verschijning. Een punt van kritiek dat alvast niet meer geldt voor het in het oog springende nieuwe design, dat een grijnslach lijkt te vertonen.
Ook het interieur is verzorgd. Er werd aandacht besteed aan het design en de kwaliteiten van de vorige generatie bleven behouden: een zeer degelijke afwerking en een meer dan gemiddelde binnenruimte.
Dat kan nog altijd niet gezegd worden van de nieuwe koffer, maar daar is een reden voor: de catalogus van de i20 bevat nu ook een “Mild Hybrid”-versie, met een tamelijk bescheiden verbruik. Op de weg toont hij zich efficiënt en secuur, en ook al kunnen we hem niet echt sportief noemen, we voelen dat de basis er is voor de auto die dat wel zal zijn: de toekomstige i20 N.

Het segment
De nieuwe i20 heeft gelijk om in te zetten op een onderscheidende look, want hij moet opvallen in een segment dat bevolkt wordt door zware kanonnen. VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio, Citroën C3, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Toyota Yaris, ... Probeer maar eens een plekje te veroveren tussen deze grote namen onder de kleine auto’s. Er is duidelijk geen plaats voor schuchterheid, en het Koreaanse bedrijf lijkt dat begrepen te hebben.
Wat er verandert
Doordat het om een nieuwe generatie gaat, verandert bijna alles. Afgezien van wat in het oog springt en de keuze voor een (licht) geëlektrificeerde krachtbron, is ook het chassis volledig nieuw. Het is bijzonder goed doordacht, zodat het ook als basis kan dienen voor een supercharged versie, de i20 N, die aangekondigd is met zo'n 200 pk.
Da’s trouwens nog iets dat veranderd is: Hyundai heeft een plek ingenomen die door een paar referenties in het segment was opengelaten. Weg is de 208 GTI, weg is de Clio RS. De i20 mag het opnemen tegen de twee overgebleven bommetjes, de VW Polo GTI en de Ford Fiesta ST.
Maar wat niet verandert, is de filosofie van de i20. Zijn credo is nog altijd een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en een solide, bijna “Duits” gevoel dat vertrouwen inboezemt.

Design
Het valt niet te ontkennen dat de bescheiden i20 uit zijn schulp is gekropen. We hebben eerlijk gezegd zelfs even moeten googelen om te weten hoe de oude i20 er uitzag. Maar iets zegt ons dat we dit model niet snel zullen vergeten. Met zijn assertieve voorkant, zijn arendsblik, zijn originele achterkant die vooral gekenmerkt wordt door de reflecterende strip over de hele breedte, en zijn eerder dynamische proporties is de Hyundai waarschijnlijk de minst “gewone” in zijn klasse.
Binnenin
Hoewel minder extravert dan de buitenkant, is het interieur er toch een verlengstuk van. Ook hier heeft men opgepast niet te gewoontjes te zijn. Er zijn in deze categorie natuurlijk wel meer originele interieurs. Maar het speciale stuurwiel, de decoratieve strepen op het dashboard die de lamellen van de luchtroosters doortrekken, het digitale dashboard, ... je kan niet zeggen dat het allemaal banaal is. Het geheel geeft tegelijk een moderne en luxueuze indruk.
Trouw aan zijn principes biedt de (niet zo) kleine Hyundai meer dan voldoende ruimte, ook achterin. Maar als je voor een bepaalde versie kiest, zal de koffer je misschien wel teleurstellen. Want terwijl de kofferinhoud bij de klasieke motorisaties in het hogere segment ligt (352 liter), wordt ze door de specifieke apparatuur van de Mild Hybrid-versie, die achteraan geplaatst is, gereduceerd tot 262 liter. Wat echt wel lager is dan gemiddeld.
Uitrusting
We weten al een tijdje dat Hyundais niet spotgoedkoop zijn. De prijzen zijn vergelijkbaar met die van de betere concurrenten, maar daarvoor krijg je wel vanaf het begin een volledige uitrusting. Airco, DAB+ radio, cruise control, actieve rijstrookassistent, automatisch noodremsysteem met voetgangersdetectie, ... het zit allemaal standaard op het basismodel.
En naarmate je hoger in het gamma gaat, krijg je nog meer extra’s, zoals een digitaal dashboard, een multimediasysteem met 10,25-inch aanraakscherm, een achteruitrijcamera, led-koplampen, dual-zone klimaatregeling, dodehoekbewaking, noem maar op. Kortom, de Hyundai i20 is een stadsauto van deze tijd: potentieel boordevol elektronica, zowel voor je veiligheid als voor je plezier.

Onder de motorkap
Hyundai biedt voor de i20 drie motorisaties aan, uiteraard stuk voor stuk benzinemotoren. De instapmotor, een 1.2-liter viercilinder zonder turbo met 82 pk en een handgeschakelde 5-versnellingsbak, is er eigenlijk meer voor het principe, en voor die paar kopers die voor het basismodel gaan. Het kloppend hart van het gamma is de 1.0-liter 3-cilinder turbomotor met een vermogen van 100 pk, die bestaat in twee versies.
De klassieke versie heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak. De andere versie wordt zoals hierboven vermeld bijgestaan door een 48V microhybride systeem, en is ofwel gekoppeld aan een een intelligente handgeschakelde zesbak ofwel aan een 6-traps dual-clutch automaat. Het verschil tussen de klassieke en de microhybride versie? Ongeveer 700 euro (met een iets betere afwerking als bonus) en een brandstofverbruik dat volgens de officiële cijfers 0,1 l/100 km minder bedraagt. Dat lijkt misschien onbeduidend, maar bekeken over de totale levensduur van een auto ...

Onderweg
Er is nog een ander klein verschil. Want zonder de motorkarakteristieken echt te wijzigen, verbetert de micro-hybridisering merkbaar de beschikbaarheid bij lage toerentallen, en dus ook de acceleratie. Verder onthouden we dat de i20 duidelijk de vruchten plukt van zijn nieuwe chassis. Wat de wegligging betreft, komt hij heel dicht in de buurt van de referenties in dit segment (Ford en Peugeot), en dankzij de precieze, dynamische besturing worden de rijsensaties nog versterkt.
De Hyundai heeft ook een Germaans kantje, in die zin dat het weggedrag tamelijk hard is, maar niet te hard, waardoor de auto echt wel zijn mannetje staat in de bochten. Sportief? Of zelfs gewoon dynamisch? Nog niet. We zeiden het al: dat zal voor de i20 N zijn. En als die ook maar een beetje lijkt op zijn grote broer, de i30 N, dan mag je je verwachten aan een zalige dosis rijplezier.

Verbruik
De Hyundai i20 is geen echte hybride maar een micro-hybride, dus je mag geen wonderen verwachten. Het officiële WLTP-gemiddelde bedraagt 5,1 l/100 km (115 g CO2/km), en tijdens onze testrit haalden we zonder al te veel moeite 5,7 l/100 km. Dat is al lang niet slecht, en we zijn er zeker van dat we met iets meer aandacht voor anticiperend rijden nog dichter in de buurt hadden kunnen komen van het cijfer op de technische fiche. Met name door gebruik te maken van een interessante technische innovatie: de intelligente handgeschakelde versnellingsbak, die als het nodig is naar vrijloop kan switchen zonder de ontkoppeling in te drukken. Die ingenieurs zijn echt niet te stoppen!
Budget
De nieuwe Hyundai i20 begint bij 16.499 euro, met een reeds erg degelijke uitrusting, maar met een motor die enkel weggelegd is voor zeer gezapige chauffeurs. Voor ons zou de minimumprijs daarom 18.999 euro bedragen, voor het tweede uitrustingsniveau en met de klassieke 100-pk motor. Voor de eerste microhybride versie mag je 21.599 euro rekenen, of 22.889 euro met de automatische versnellingsbak. Knalprijzen kan je dit zeker niet noemen, maar ze zijn wel competitief.
Conclusie
De Hyundai i20 heeft begrepen dat je moet opvallen om te kunnen overleven. Maar om dat vol te houden, heb je inhoud nodig. Zijn karaktervolle design is dan ook niet zomaar een lege huls. De auto is tegelijk mee met zijn tijd, nog altijd even schrander als vroeger, en vooral nog fijner om mee te rijden dan voorheen. Nu kan hij echt de strijd aangaan met de eerder genoemde toppers. Het is tijd om uit de schaduw te treden.

Technische fiche Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V
- Motor: 3-cilinder benzine, 998 cm³; 100 pk - 172 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak
- L/b/h (mm): 4.040/1.775/1.450
- Leeggewicht (kg): 1.090
- Koffervolume (l): 262
- Tankinhoud (l): 40
- 0 tot 100 km/u (sec.): 10,4
- Topsnelheid (km/h): 188
- Gemengd verbruik (l/100 km): 5,1
- CO2-uitstoot (g/km): 115
- Prijs (€): 21.499
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 123 - 151,93
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 92,84 - 113,54
Troeven
- Heel herkenbaar design
- Modern en goed geassembleerd interieur
- Geslaagde motor (1.0 l, 48V)
- Zeer complete uitrusting op de topuitvoeringen
Minpunten
- Kofferruimte in de 48V-versie
- Dure topuitvoeringen
- Beleid op vlak van uitrusting/motoren
- Details in de materialen/afwerking
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.