Image
Peugeot 2018

Hoewel de eerste 208 over heel wat troeven beschikte, werd de wagen niet het verhoopte succes. Met deze volledig nieuw ontworpen generatie hoopt Peugeot een voltreffer op de markt te zetten die de vergelijking met de 205 en de 206 kan doorstaan. Onze redactie was alvast zeer te spreken over het onderstel, het comfort en de nieuwe elektrische aandrijving.

 

De essentie

De concurrentie is moordend in het segment van de polyvalente compacts. Je moet dan ook over de nodige kwaliteiten beschikken om je rivalen de loef af te steken. De nieuwe 208, die op dezelfde leest geschoeid is als de nieuwe Opel Corsa, heeft op dat vlak twee ijzers in het vuur: comfort van topniveau en een ruim motorenaanbod, waaronder ook een elektrische aandrijving. Het comfortargument is in elk geval niet gelogen. Het model presteert soms zelfs beter dan een berline uit het hogere segment. Aan de ergonomie kan nog wat geschaafd worden en achterin is niet zo veel plaats, maar voor de rest mag het resultaat best gezien worden.

Image
Peugeot 208

Het segment

In het segment van de compacte polyvalente modellen is de tegenstand te duchten. Denk maar aan de VW Polo, de Opel Corsa (zelfde onderstel), de Renault Clio, de Skoda Fabia, de Seat Ibiza, de Citroën C3 en ga zo maar door. Dit is bovendien een categorie die goed standhoudt tegen de overmacht van de SUV's en waarin je voor een redelijk budget je gading kan vinden.

Wat er verandert

Om de leidersplaats in het segment opnieuw te veroveren, maakt Peugeot een paar vrij radicale keuzes. Laten we beginnen met de look. Waar eeuwige rivaal Renault Clio als twee druppels water op zijn voorganger lijkt, is dat voor de 208 allerminst het geval. Zelf vinden we de moderne look bijzonder geslaagd, maar we kunnen ons voorstellen dat deze fraaie en zeer dynamische ogende 208 voor anderen te agressief kan overkomen. Het is dus wellicht vooral een kwestie van smaak.

Image
Peugeot 208

Binnenin

Image
Peugeot 208

Dat geldt trouwens ook voor de dashboardverlichting. Was dit 'eightiesgroen' wel een goede keuze? Ons doet het in elk geval sterk denken aan de kwartshorloges uit onze jeugd! Wat zeker wel een goed idee was, is de 3D-weergave, waardoor belangrijke informatie extra duidelijk wordt aangegeven. Deze technologie is afkomstig uit gevechtsvliegtuigen en zou de tijd om de informatie te lezen met een halve seconde verlagen. Het centrale infotainmentscherm staat iets naar de bestuurder gericht, waardoor het vlotter bruikbaar is tijdens het rijden. Dat is een prima keuze, want Peugeot en Citroën hebben er een patent op om de bediening veel te veel via dat scherm te laten verlopen (en dan denken we in de eerste plaats aan de temperatuurregeling). Het interieur is voor deze categorie van bijzonder hoge kwaliteit. Er zijn veel slimme opbergvakken en hoewel de beloofde ruimte te wensen overlaat voor wie 1,90 m of groter is, biedt de koffer met 310 liter een mooi gemiddeld volume voor dit segment. Het enige praktische minpunt is dat er geen reservewiel is. Reparatiekits zijn immers niet altijd even doeltreffend, zeker als je langs de kant van de weg staat met een groot gat in je band ... Touring is in dat geval echter de ideale oplossing!

Image
Peugeot 208

         

Image
Peugeot 208

Groter motorenaanbod, plus een 100% elektrische versie

Bij de lancering wordt de Peugeot 208 aangeboden met een 1.2 benzine van 75, 100 of 130 pk (met automaat of handbak) of een 1.5 diesel van 100 pk. Al deze motoren voldoen aan de meest recente uitstootnormen. Het grote nieuws is natuurlijk de komst van een elektrische versie, die de naam e-208 kreeg. Die wordt aangedreven door een motor van 136 pk en heeft een lithium-ionbatterij met een reëel rijbereik van 340 kilometer (WLTP-cyclus).

Image
Peugeot 208

Geef range anxiety geen kans

Aan een openbare laadpaal van 100 kW kan je de batterij bovendien in een half uurtje voor 80% opladen. Laden kan natuurlijk ook thuis via een gewoon stopcontact of – en dat is interessanter – via een wallbox, om de laadtijd te beperken tot 5 uur en 15 minuten. Om de consument te overtuigen biedt Peugeot bovendien een compleet dienstenpakket aan, met onder meer een Trip Planner om lange ritten makkelijk te plannen via de ingebouwde navigatie, of de Mobility Pass, waarmee je voordelig een andere wagen kan huren als dat nodig is. Slim gezien!

Image
Peugeot 208

Ongelooflijk comfortabel onderweg

Voor onze tests van de versies met verbrandingsmotor zijn we begonnen met de motor die vandaag niemand nog wil (ten onrechte eigenlijk): de 1.5 diesel van 100 pk, die echt bijzonder aangenaam is. De manuele zesbak werkt perfect en de akoestische isolatie is prima. Ook op de wegligging valt weinig aan te merken. Dat geldt met name op de snelweg en eigenlijk voor alle 208-modellen. Het ESP-systeem grijpt niet te vroeg en niet te hard in, de wagen stuurt heel precies en de remmen zijn heel doeltreffend en makkelijk te doseren. De volgende versie die we aan de tand voelen, is de 1.2 turbo met 130 pk, waarvan de achtertrein ons extra dynamisch overkomt. Deze 208 krijgt standaard een vrij aangename achttrapsautomaat met dubbele koppeling ingebouwd (een primeur in dit segment, volgens Peugeot), hoewel hij niet zo snel schakelt als de DSG van Volkswagen. Het laatste en misschien wel indrukwekkendste pluspunt is het comfort van de stoelen en de ophanging. Die halen het niveau dat je een klasse hoger zou verwachten, of zelfs bij een grote Duitse luxewagen.

Image
Peugeot 208

Besluit

Peugeot geeft hier blijk van een enorme knowhow op het vlak van comfort onderweg. Voor ons is dat dan ook dé troef van de nieuwe 208. Een polyvalente compacte auto die net zo comfortabel is als een grote berline? Reken maar dat heel wat potentiële kopers interesse zullen tonen. We waren ook oprecht te spreken over de diesel, maar laten we eerlijk blijven: als je geen 25 à 30.000 km/jaar doet (buiten de stad!), valt die motor niet meer te verdedigen, zeker in deze categorie. En de elektrische versie? Die is heel interessant voor dagelijks gebruik in de stad, zij het met de gebruikelijke nadelen: de prijs en de problemen om hem op te laden als je zelf die mogelijkheid niet hebt. De 208 beschikt echter over zo veel troeven dat het ons niet zou verbazen als hij aanknoopt met de successen van zijn legendarische voorganger, de 205.

Technische fiche

Peugeot 208 1.2 Puretech 100

Motor: viercilinder turbobenzine, 1.199 cm3; 110 pk – 205 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manuele vijfbak

L/b/h (mm): 4.055/1.765/1.430

Leeggewicht (kg): 1.090

Koffervolume (l): 309 - 1.004

Tankinhoud (l): 44

0 tot 100 km/u (sec.): 9,9

Topsnelheid (km/u): 188

Verbruik (l/100 km): 5,6

CO2-uitstoot (g/km): 126

Modelreeks: van € 14.378 tot € 34.602

Foto 11

Pluspunten

Comfort

Goede wegligging

Dynamisch design en hoogwaardig interieur

Moderne techniek

Minpunten

Ergonomie kan beter

Weinig ruimte achterin

Te brave wegligging

Video