Image
Dacia heeft iedereen verrast met de lancering van een gezinsauto met een hybride motor. Een primeur, die ongetwijfeld navolging zal krijgen.

Met deze hybride versie wordt de Jogger in één klap de duurste Dacia. Maar zijn kwaliteiten maken van deze auto toch een bijzonder verleidelijk exemplaar. We verklappen je het recept ...

Dacia Jogger
Dacia verstopt zich niet langer, met een design dat alsmaar assertiever wordt!


De meeste automobilisten vinden dat auto's de voorbije jaren te duur geworden zijn, zoveel is zeker. Dacia speelt daar al enige tijd op in door “rationele en betaalbare” auto's te bouwen, die dan meestal wel niet over de allernieuwste technologie beschikken. Maar de recente Jogger is nu verkrijgbaar met een nagelnieuwe hybride aandrijving … voor veel minder geld dan bij de concurrentie!

Dacia Jogger
Met zijn hybride motor is dit de krachtigste auto in de Dacia-familie.


Een primeur voor Dacia

De troeven van deze fraaie nieuwe wagen (naast de nieuwe Dacia-identiteit) zijn de royale binnenruimte en de mogelijkheid om te kiezen voor een derde stoelenrij. Tot nu toe was het aanbod beperkt tot twee benzinemotoren van 999 cm³, waarvan er een ook op LPG rijdt. Nu komt daar dus een full-hybridversie bij.

Om de kosten te beperken, maakt de Jogger gebruik van het E-Tech-systeem dat we al zagen op de recente Clio, Captur en Arkana. Dat betekent dat de atmosferische 1.6 benzine (94 pk) gekoppeld wordt aan twee elektromotoren. De eerste (48 pk) bevindt zich in de automatische versnellingsbak, terwijl de andere (20 pk) fungeert als starter-generator. Alles samen levert dat een vermogen op van 142 pk, waardoor dit model meteen ook de krachtigste Dacia op de markt is!

Een andere primeur voor Dacia is de automatische versnellingsbak, die erg prettig is in het dagelijks gebruik.


Comfortabel

Een hybride beschikt natuurlijk ook over een batterij. In dit geval gaat het om een lithium-ionmodel met een capaciteit van 1,2 kWh. Tijdens onze testrit viel op hoe vlot alle componenten van het systeem samenwerken. Starten gebeurt altijd elektrisch, en als de batterij voldoende opgeladen is, worden de wielen er volledig door aangedreven. Hierdoor kan de wagen in de stad en op gewestwegen – minder op de snelweg – vaak gebruikmaken van deze stille functie. Alleen de wind- en rolgeluiden verraden dat we in een low-costmodel zitten.

Het comfort is dankzij de grote veerhoogte en ‘hoge’ banden (205/60/16) echter vaak beter dan in duurdere wagens. Een pluim op de hoed van de Dacia-ingenieurs!

Een grote koffer en 5 zitplaatsen of een kleinere koffer en 7 zitplaatsen ... aan jou de keuze.


En het verbruik?

Tijdens ons gemengd traject (stad/gewestwegen/snelwegen) tikten we minimaal 3,9 en maximaal 7 liter/100 km aan, met een gemiddelde van ongeveer 5 liter. Minstens twee liter lager dan bij de andere motoren dus. Uiteraard haal je de meerprijs van 5.000 euro er niet uit, tenzij je echt heel veel rijdt. Maar je gebruiksgemak gaat er wel fors op vooruit. Voor Dacia zelf is het door de steeds strengere Europese uitstootnormen natuurlijk een kwestie van moeten. Ook de Duster en de toekomstige Bigster zullen dus wellicht snel in deze nieuwe uitvoering beschikbaar zijn. Vanaf 24.790 euro.

Dacia Jogger


Technische fiche: Dacia Jogger 7 plaatsen

  • Benzinemotor: 4-cilinder; 1.598 cm3; 95 pk
  • Elektrische motoren: 48 pk + 20 pk
  • Batterij (kWh): 1,2
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: 6-trapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.547/1.784/1.691
  • Leeggewicht (kg): 1.481 (7 plaatsen)
  • Kofferruimte (l): van 212 tot 2.085 (7 plaatsen)
  • Tankinhoud (l): 50
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 11,2
  • Topsnelheid (km/u): 183
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 4,8
  • CO2 (g/km): 108
  • Prijs (€): vanaf 24.790


Troeven

  • Prijs (voor een hybride)
  • Rijplezier van een hybride
  • Beperkt gewicht
  • 7 echte plaatsen en/of grote koffer


Minpunten

  • Prijs (voor een Dacia)
  • Windgeluiden
  • Precisie van de stuurinrichting
  • Verbruik bij dynamisch rijgedrag


Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.