Renault Scenic E-Tech Electric: de vlag blijft, maar de lading is nieuw

Image
Image

Renault Scenic E-Tech Electric: de vlag blijft, maar de lading is nieuw

Ja, de nieuwe Renault Scenic vertrekt van een Megane om meer ruimte te kunnen bieden. Maar afgezien daarvan kan je dit model beter niet beoordelen met verwijzingen naar het verleden ...


Waarschijnlijk is dit het enige wat deze nieuwe Scenic gemeen heeft met zijn voorgangers: hij is technisch gebaseerd op de Renault Megane, maar hij is groter. De bodemvrijheid is met 10 mm toegenomen, maar nog belangrijker is dat de wielbasis nu 10 cm langer is. En natuurlijk vertaalt dit ‘uitrekken’ zich in een interieur dat een een pak ruimer is, en in een kofferinhoud van 545 liter.

Maar terwijl de Scenic ontworpen was om comfortabel plaats te bieden aan drie achterpassagiers, lijkt de middelste zitplaats nu alleen nog maar een noodoplossing. Anderzijds krijgen de twee passagiers op de achterbank nu slimme houders voor tablets of smartphones, verborgen in de armsteun. Ziehier het gezin van de 21ste eeuw: kleiner, maar geconnecteerd.

Renault
De centrale tablet en de versnellingshendel aan het stuur zijn inmiddels handelsmerken van de elektrische auto's van Renault.


Onder de motorkap

Technisch biedt de Scenic twee configuraties: een batterij van 60 kWh in combinatie met een motor van 170 pk voor de Comfort Range en een ruimere batterij van 87 kWh met een motor van 220 pk voor de Long Range. Bij de eerste twee uitrustingsniveaus kan je kiezen tussen beide, maar enkel de Long Range is verkrijgbaar voor de topmodellen Esprit Alpine en Iconic. Renault claimt 420 km voor de Comfort Range en tot 620 km voor de Long Range in optimale omstandigheden. Al geeft Renault voor alle duidelijkheid ook aan dat je op de snelweg eerder zal moeten rekenen op 370 km.

De Scenic kan snelladen tot 150 kW. En ook hier stelt Renault de zaken heel begrijpelijk voor door te zeggen dat 30 minuten opladen goed is voor twee uur rijden op de snelweg.

De 60 kWh-versie begint bij minder dan € 40.000 en komt in aanmerking voor de premie van € 5.000 ...
weliswaar enkel in Vlaanderen en in 2024.


Onderweg

Op de weg streeft de Scenic naar een perfect evenwicht tussen comfort en rijplezier, wat de constructeur trots benadrukt. De doordachte wielophanging vangt het extra gewicht ten opzichte van de Megane zeer aangenaam op, ook al zitten we nog niet op het comfortniveau van de ‘vroegere’ Scenic. Renault heeft duidelijk niet gelogen: de ingenieurs hebben een subtiel compromis gevonden.

De prijs is op zijn zachtst gezegd competitief, met name voor de instapversie van € 39.950. Daarmee komt hij uiteraard in aanmerking voor de Vlaamse premie (€ 5.000 tot 22/11/2024). Voor een Long Range-versie moet je € 46.950 rekenen.

Renault Scenic

De Renault Scenic Comfort Range in een notendop

  • Motor: elektrisch; 170 pk - 280 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: 1 versnelling
  • L/b/h (mm): 4.470/1.864/1.571
  • Leeggewicht (kg): 1.730
  • Koffervolume (l): 545 - 1.670
  • Batterijen (kWh): 60
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 9,3
  • Topsnelheid (km/u): 150
  • Gemiddeld verbruik (kWh/100 km): 16,3
  • Rijbereik (km WLTP): 420
  • Prijs: gamma van € 39.950 tot € 51.450

Troeven

  • Modern maar ‘normaal’ design
  • Ergonomie werd behouden
  • Interieurruimte/koffer
  • Zeer aangenaam in het gebruik

Minpunten

  • Geen echte keuze tussen comfort en rijplezier
  • Vrij merkbaar gewicht bij een actieve rijstijl
  • Toch nog tamelijk duur
  • Verbruik in het oog te houden

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.