Image
Toyota Aygo
Mini-stadsauto's op benzine worden alsmaar zeldzamer. Binnenkort zijn ze allemaal vervangen door elektrische versies. Maar de Toyota Aygo X verzet zich ...

Nu steeds meer constructeurs aankondigen dat ze van plan zijn de handdoek in de ring te gooien, komt Toyota met een nieuwe niet-elektrische mini-stadsauto. En dat doet ons enorm veel plezier!



Omdat de Euro 7-emissienorm (2025) het te duur zal maken om conventionele (lees: benzine) stadsautootjes te vernieuwen, kondigen steeds meer constructeurs aan dat hun kleine, betaalbare en zuinige modellen vervangen zullen worden door 100% elektrische versies. En tenzij er een wonder gebeurt, zullen die natuurlijk veel minder betaalbaar zijn. Maar net als het dorpje van Asterix gaat Toyota de strijd aan en brengt het de Aygo X (uitgesproken als “Aygo cross”) op de markt, die zijn kansen op succes maximaliseert door voor een lichte cross-overvorm te kiezen.


Ruimte en volume, behalve op de achterzetels

We blijven herhalen dat we de eindeloze SUV-golf stilaan beu worden. Maar met zijn zelfverzekerde houding, het duikende profiel en de goed gekozen kleurencombinatie heeft dit kleine beestje ons hart gestolen. En als je hem zo bekijkt, zou je niet denken dat hij meer dan 23 cm langer is, voor een totaal van 3,7 m! Dat is nog altijd erg redelijk voor een auto die bedoeld is om in de stad te parkeren.

Het interieur is modern en aangenaam (ondanks het dominante zwart) en van hoge kwaliteit (ondanks de harde kunststoffen). Die zijn in deze categorie wel onvermijdelijk, omdat ze zo licht zijn. Het centrale 9-inchscherm geeft toegang tot een uiteraard geconnecteerd multimediasysteem met Android Auto en Apple CarPlay ... draadloos! En daar houdt de technologie in dit kleine ‘speeltje’ nog niet op, want hij beschikt ook over een uitgebreide reeks rijhulpsystemen. Het enige minpuntje is dat de 9 cm langere wielbasis niet ten goede komt aan de beenruimte achterin, die tot de kleinste in het segment behoort. De Toyota maakt dat echter goed met een fatsoenlijke kofferruimte van 231 liter.


Zoals al vermeld is het meest verrassende dat de Aygo niet elektrisch verkrijgbaar is. Hij neemt genoegen met een conventionele driecilinderbenzinemotor (1.0 l/72 pk). Een blok dat past bij zijn primaire missie en het lichte gewicht van 940 kilo. Met deze motor biedt Toyota een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een CVT-automaat aan, die we allebei mochten testen. Ondanks zijn bescheiden afmetingen is de auto zeer veelzijdig, met name dankzij zijn eerder zeldzame veercomfort en uitstekende geluidsisolatie. En het verbruik? Altijd minder dan 5 l/100 km! Toch is dit het soort auto dat door Europa langzaam weggedrukt wordt.


Technische fiche Toyota Aygo X

  • Motor: driecilinder, benzine, 998 cc; 72 pk – 90 Nm
  • Versnellingsbak: manueel 6 versnellingen
  • L/b/h (mm): 3.700/1.740/1.525
  • Leeggewicht (kg): 940
  • Koffervolume (l): 231 - 829
  • Tank (l): 35
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 14,9
  • Topsnelheid (km/u): 158
  • Gem. verbruik (l/100 km): 4,7
  • CO2 (g/km): 107
  • Prijs (€): 15.840

Troeven

  • Jong en fris design
  • Comfortabel en veelzijdig
  • Enorm zuinig
  • Prijzen betaalbaar voor bijna iedereen

Minpunten

  • Krappe achterbank
  • Harde kunststoffen (maar van goede kwaliteit)
  • CVT niet ideaal op heuvelachtige wegen
  • In het vizier van Europa

Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming

La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.