Image
Tweedehands mortorfiets kopen
Starten met motorrijden kan perfect met een tweedehands motorfiets. Kijk echter uit voor enkele valkuilen bij de aanschaf en neem een pechbijstand.


Zoek je een tweedehands motorfiets om je eerste stappen in de motorwereld te zetten? Als betaalbaar alternatief voor een nieuwe motor, of omdat je je oog hebt laten vallen op een klassieker? De keuze is in elk geval groot, maar er zijn ook valkuilen. We geven je een overzicht van de do’s and don’ts bij het aankopen van een occasiemotor.


Hoe ziet de motor er op het eerste gezicht uit? Flink doorleefd en nooit schoongemaakt? Dan is de kans groot dat onderhoud niet hoog op het lijstje stond bij de verkoper. Is de prijs navenant, dan kan je hier nog doorheen kijken. Maar is het geen koopje, bekijk de motor dan extra kritisch.


Open de tankdop en kijk even in de tank. Is de tank aan de binnenkant verroest, dan wil dat zeggen dat die tweedehands motorfiets lang heeft stilgestaan met geen of weinig benzine in de tank. Roest komt na verloop van tijd los en zal het benzinefilter verstoppen of zelfs in de carburateur/injectie terechtkomen, met alle problemen van dien.


Controleer de banden van de tweedehands motorfiets

Bekijk goed het loopvlak en de wangen van de banden. Een scheef afgesleten profiel kan duiden op een slechte uitlijning van het frame, de voorvork of de achterbrug. Check de leeftijd van de band door de DOT-code op te zoeken. Dat is een viercijferige code met het weeknummer en het jaartal van productie. Is de band vier tot vijf jaar oud, dan raden wij aan om hem te vervangen door een nieuw exemplaar.

klassieker als tweedehands motorfiets
Een klassieker biedt niet enkel rijplezier maar ook veel bekijks. Controleer echter de staat van de banden en het productiejaartal.


De staat van de remblokken is niet in één oogopslag te zien. Vaak moet je hiervoor de remblokjes verwijderen. Nu zijn dat niet de grote kosten; voor veertig euro heb je al nieuwe remblokken voor het voorwiel. Waar je wel goed op moet letten, zijn de remschijven. Zijn die vlak afgesleten (ga met je vingers over het remvlak van de schijf), dan zijn ze in prima staat. Is het remvlak hobbelig, dan betekent dit ingesleten remblokken.Je hoeft de remschijven niet meteen te vernieuwen, maar helemaal gerust ga je met zo’n tweedehands motorfiets niet op stap.


Koppeling en ketting controleren

De koppeling valt bij stilstand niet te testen, dus dit moet je meenemen in de proefrit. Sta je stil bij het stoplicht met de koppeling ingetrokken, maar wil jouw motor toch langzaam naar voren kruipen? Dit zijn indicaties van problemen met de koppeling. Nieuwe koppelingsplaten betekenen een kostbare reparatie.

ketting motorfiets
Een goed onderhouden ketting is alvast één zorg minder.


Hoe staat het met de tandjes van de ketting van de tweedehands motorfiets? Check de tandwielen op scherpte. Zijn de tanden scherp afgepunt of krom, dan is het tijd voor een verse kettingset. Ook als je de ketting aan de achterzijde van het tandwiel kan trekken, is de ketting versleten.


Proefrit met de tweedehands motorfiets

Is de kilometerstand van de tweedehands motorfiets laag, maar het zadel flink versleten en ook de handvaten aan vervanging toe? Dan kan er wel eens gesjoemeld zijn met de kilometerstand.


De ultieme beoordeling komt er tijdens een testrit. Werken de remmen goed? Zijn er geen rare geluiden? Start de motor vlot? Zijn de wielen goed uitgebalanceerd? Dit en nog veel meer word je pas gewaar als je met de motor op pad gaat.


Ga gerust op weg met motorfiets pechverhelping

Pech kan iedereen overkomen, ook met de motorfiets. Voor slechts 5 euro per maand maak je daar komaf mee. Touring GO België pechverhelping staat voor pechbijstand de klok rond, overal in België en zélfs bij jou thuis. Zo ga je gerust op weg, ook met een tweedehands motorfiets.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …