Image
Lenteboost
Na de winter snakt je fiets, scooter of motor naar een goed onderhoud. Met de volgende tips geef je je tweewieler een echte lenteboost, zodat je weer zorgeloos de weg op kan.

Fiets

Schoonmaken

Schoonmaken is de eerste prioriteit en zeker niet alleen omdat het zoveel leuker is rond te rijden op een blinkend schone fiets. Het zorgt er ook voor dat je makkelijker eventuele problemen en sporen van slijtage opmerkt. Met een schoonmaakdoek en een tweede speciaal voor de ketting, een spons en wat zeepwater kom je al een heel eind. Natuurlijk vind je ook gespecialiseerd materiaal in de handel.

Wees voorzichtig als je een hogedrukreiniger gebruikt: de lagers en andere fijne mechanische onderdelen zien deze behandeling niet echt zitten. En dan zwijgen we nog over de gevoelige elektronische onderdelen van elektrische fietsen! Kortom: leg enige zachtheid aan de dag.

Image
fiets schoonmaken

Drogen

Na een goede poetsbeurt trek je beter ook wat tijd uit om je fiets te drogen. Deze stap is essentieel om te vermijden dat de metalen onderdelen gaan roesten. Doordat er heel wat hoekjes en kantjes zijn, vergt het wel wat geduld. Het is echter een ideaal moment om de verschillende onderdelen aandachtig te checken.

Smeren

Voor je aan het nieuwe seizoen begint, moet je schoongemaakte en droge fiets gesmeerd worden. Zoals je ook op onze pagina over fietsonderhoud kan lezen, bestaan er drie soorten smeermiddelen. Lichte olie (synthetisch) om te verstuiven, kettingolie (bij voorkeur waterafstotend) en waterafstotend vet voor de draaiende onderdelen en lagers. Hoe meer je rijdt, hoe meer je moet smeren!

Image
lenteboot fiets

De ketting

Nu volgt een wat technischer onderdeel. Besteed bij de visuele inspectie van de verschillende onderdelen van je fiets extra aandacht aan de ketting. Ga als volgt tewerk:

  • Hef de ketting bij het voorste tandwiel op met een schroevendraaier of met je hand.
  • Meet de afstand tussen de ketting en het tandwiel.
  • Is er meer dan 8 mm speling of is de tand van het tandwiel helemaal vrij, dan is de ketting versleten en moet hij vervangen worden.
  • Heeft je fiets een versnellingsapparaat, dan vergt het enige vaardigheid om alles goed af te stellen. Schoonmaken en smeren is meestal geen probleem. Zijn er echter problemen met de versnellingen en weet je niet echt goed hoe je te werk moet gaan, ga dan langs bij een professional!

Banden en remmen

  • Een snelle blik leert je vaak al veel over de slijtage van de banden. Het meest opvallende teken van ouder wordende banden zijn kleine scheurtjes en barstjes. Ga ook na of je geen doorboringen ziet. Die wijzen er vaak op dat een lekke band niet veraf is.
Image
banden en remmen
  • De bandenspanning is een van de belangrijkste factoren voor je volgende uitstapjes. De juiste spanning voor je banden? Heel eenvoudig: het staat op de zijkant. Je kunt het natuurlijk ook testen met je duim, maar echt nauwkeurig is dat niet. Een pomp met manometer is ideaal. Houd ook rekening met je gewicht en je wensen. Ben je wat zwaarder? Kies dan voor een hogere bandenspanning. Voor meer comfort en een 'lichtere' fiets kies je een lagere bandenspanning. Hoe je het zelf ervaart, is dus even belangrijk als de aanwijzingen van de bandenfabrikant!


Image
bandenspanning fiets

  • De remmen van je fiets kun je vrij makkelijk controleren. De algemene staat van de remblokjes (of remschijven als je fiets die heeft) is het belangrijkst. Zijn ze echt versleten, dan moeten ze vervangen worden. Zo niet, dan kunnen ze makkelijk bijgesteld worden aan het stuur (vergeet ook niet om de kabels te smeren). Twijfel je? Ga dan langs bij een specialist.

Image
remmen fiets

Het zadel, de verlichting en de accessoires.

  • Is je zadel nog in goede staat en correct afgesteld? Ter herinnering: je been moet licht gebogen zijn wanneer het pedaal zich in de laagste positie bevindt. Je zadelhoogte kun je makkelijk aanpassen met behulp van de bout ter hoogte van het frame. Draai de bout achteraf steeds weer goed vast!

Image
zadel fiets

  • Je verlichting zal je tijdens de lente- en zomermaanden wellicht minder hard nodig hebben, maar het is toch een goed idee om na te gaan of alles werkt voor je er 's avonds op uit trekt.
  • Accessoires: De kans is groot dat je over een bagagedrager en een drinkbushouder beschikt of zelfs over een houder voor je gps of hartslagmeter. Controleer even de bevestigingen, de staat van de kunststof enz. Het zou jammer zijn om onderweg iets te verliezen!

 

En de elektrische fiets?

De tips hierboven gelden ook voor elektrische fietsen. Deze beschikken echter over geavanceerde technologie: de batterij, de motor, de bekabeling en de bediening zijn anders dan bij een klassieke fiets. Extra aandacht is in dit geval noodzakelijk. Het is geen overbodige luxe een beroep te doen op een specialist voor het onderhoud van die specifieke systemen. De kosten van een dergelijk onderhoud zijn alleszins goed besteed, als je rekening houdt met de investering die een elektrische fiets vertegenwoordigt.


9 noodzakelijke items met de moto op reis >>

Veiligheidsuitrusting voor motorrijders >>

Scooters en motoren

Heel wat van de tips voor fietsen gelden ook voor scooters en motoren. Er zijn natuurlijk ook grote verschillen en specifieke aandachtspunten.

Image
scooters en motoren

De batterij opladen

Toen je je motor op stal hebt gezet voor de wintermaanden, heb je wellicht de batterij losgekoppeld. Heb je dat niet gedaan of is de batterij toch leeg, dan moet ze opnieuw opgeladen worden. Een speciale lader voor motoren is niet zo duur en vaak bijzonder nuttig. Houd je wel aan de handleiding, vooral wat de polariteit betreft.

Image
batterij opladen

Controle van de vloeistofniveaus

  • Motorolie: Net als bij een wagen moet ook het oliepeil van een viertaktmotor regelmatig worden gecontroleerd. Kijk in de onderhoudshandleiding om te weten of je dit doet aan de hand van een oliepeilglas of een peilstok. Controleer tegelijkertijd ook de kwaliteit van de olie. Een witachtige kleur wijst vaak op een emulsie veroorzaakt door condensatie en houdt verband met een weinig gebruikte motor. Is dat het geval of is het lang geleden dat de olie ververst is? Dan kies je beter voor nieuwe olie en een nieuwe filter.

Image
vloeistofniveau

  • Versnellingsbakolie: Meestal zakt het niveau niet of nauwelijks, behalve als er een lek is natuurlijk. Controleer dit wel af en toe (lees ook de onderhoudshandleiding), zeker wanneer je de motor in de lente voor het eerst weer buiten haalt.
  • Remolie: Het niveau kan zakken naarmate de remmen slijten. Een goed idee dus om dit geregeld eens te checken! Maak ook van de gelegenheid gebruik om de remkabels te smeren. Als je wat handig bent, kun je zeker zelf je remblokken vervangen, maar voor het vervangen van de remolie van een motor en het leegmaken van de leidingen, doe je beter een beroep op een specialist.
  • Koelvloeistof: Heb je een motor met waterkoeling, dan moet je nu en dan het niveau controleren. Normaal zakt het niet en bovendien voorkomt het antivriesmiddel ijsvorming. Is er toch een probleem? Controleer het motorblok dan goed op spleetjes en scheurtjes veroorzaakt door ijsvorming.

 

Bandenspanning en staat van de banden

De banden van een motorfiets verdienen de nodige aandacht. Je veiligheid hangt er immers van af. In de handleiding vind je meer informatie over de correcte spanning (voor één of twee personen). Denk erom dat de spanning steeds koud wordt gemeten. Controleer ondertussen ook de diepte van de groeven, die minimaal één millimeter moet bedragen.

Image
bandenspanning scooter

Ketting en bediening

  • De ketting is een cruciaal onderdeel van een motorfiets (behalve bij een exemplaar met cardanaandrijving) en zorgt voor een soepele en vlotte rijervaring. Controleer in het voorjaar steeds de spanning en regel de ketting indien nodig bij (+- 3 cm speling). Reinig en smeer de ketting ook zorgvuldig als dat voor de wintermaanden niet is gebeurd.

  • Bedieningselementen: Controleer alle kabels en smeer ze indien nodig, zeker als de motor tijdens de winter in een vochtige omgeving heeft gestaan. Controleer ook de verlichting (inclusief knipperlichten).

 

Zachtjes aan hernemen

Als de motor enige tijd heeft stilgestaan, is het zowel voor je motor als voor jezelf aangeraden om het eerst rustig aan te doen. Luister bij het starten naar eventuele verdachte geluiden. Ga na of de ontkoppeling goed werkt, of je vlot kunt schakelen tussen de verschillende versnellingen en of de vering niet verslapt is. Leg de eerste kilometers tot slot in alle rust af en rijd de motor weer even in. Let ook nu op trillingen en verdachte geluiden vooraleer je weer het volledige vermogen van je motorfiets aanspreekt.

Veel rijplezier!

Deel deze inhoud