Image
Doctor Line by Touring

Vorig jaar werd Doctor Line toegevoegd aan de diensten die inbegrepen zijn in de reisverzekeringen van Touring. Wat houdt de service precies in?


Met het in 2021 gelanceerde Doctor Line by Touring werd de medische bijstand van jouw mobiliteitsorganisatie nog gebruiksvriendelijker. Wat houdt de service juist in, en hoe werkt het?


Onze jaarlijkse vakantiebarometer laat er geen twijfel over bestaan: meer dan 1 op 3 landgenoten is bezorgd om ziek te worden tijdens zijn vakantie. En bijna 2 op 10 heeft schrik voor onvoldoende of ongeschikte medische hulp op de vakantiebestemming.

Met Doctor Line komt Touring hieraan tegemoet. De nieuwe dienstverlening maakt voortaan deel uit van alle Touring-reisverzekeringsproducten (Move on Wereld, Traveller/Family, Global/Comfort, Explore, Snowcard en een selectie producten die via een reiskantoor onderschreven kunnen worden). En het is geen bijkomende optie: wie al bijstand heeft, kan voortaan ook een beroep doen op Doctor Line.

Doctor Line by Touring


Rechtstreeks contact met een arts of verpleger

De service laat je toe om rechtstreeks via video in contact te treden met een arts/verpleger/medisch deskundige. Ongerust, ergens pijn, een ongemak dat je niet kan plaatsen, een blessure waarvan je niet meteen weet wat je eraan moet doen? Bel de Touring-centrale, en er wordt voor jou een sessie met Doctor Line georganiseerd. In jouw moedertaal uiteraard.

Opgelet: Doctor Line heeft niet de ambitie om medische diagnoses te stellen en zal dus de klassieke medische raadpleging niet vervangen. Maar de dienst zal jou wel helpen naar de volgende stap, en dat kan best een geruststellend dan wel eenvoudig advies zijn.

Doctor Line by Touring
Je vertrouwde medicijn uitgeput? Doctor Line by Touring adviseert welk lokaal alternatief je kan gebruiken.


Doctor Line in de praktijk


1. Je belt de Touring-centrale

  • Een ervaren dossierbeheerder stelt enkele vragen:

- Indien levensbedreigend/zeer ernstig: doorverwijzing naar de beste, dichtstbijzijnde spoeddienst of dringend advies om een ambulance te bellen.

- Indien administratief: overlopen van alle stappen om het dossier zo snel mogelijk af te ronden.

- Een openstaand medisch dossier? De procedure is net zoals hierboven.

  • Na bijkomende vragen of bij onzekerheid/onduidelijkheid:

- Doctor Line start op

  • Bij een blessure, ongemak of pijn waarover je je onzeker voelt en professioneel advies wenst in het Nederlands of Frans:

- Doctor Line start op

  • Er is ter plaatse al een diagnose gesteld, maar je hebt niet alles goed begrepen:

- Via Doctor Line kan je overlopen wat er aan de hand is en wat de volgende stappen zijn


2. Doctor Line wordt opgestart

Je krijgt via e-mail een bevestiging van jouw afspraak, met een toegangscode voor het Doctena-platform dat Touring gebruikt.

Doctena platform voor medisch advies
Voor een optimale dienstverlening heb je een videoverbinding nodig.

Op het afgesproken/ingeplande moment kan je inloggen via een pc, tablet of smartphone met camera. Zorg wel dat je een internetverbinding hebt. Een videoverbinding is een must om de meest optimale en efficiënte dienstverlening te kunnen garanderen.


3. Je komt via de link in contact met een verpleger/dokter

Je overloopt je persoonlijke situatie en krijgt het nodige advies. Wat er nadien gebeurt, hangt af van de situatie. Dat kan een doorverwijzing naar een dokter of specialist zijn. Dankzij de jarenlange ervaring van Touring word je per definitie doorverwezen naar de meest geschikte dokter of het meest geschikte ziekenhuis. Jouw symptomen worden in medisch jargon toegelicht bij de lokale arts.

Andere soorten advies kunnen betrekking hebben op behandelingen, geneesmiddelen of producten die je in eerste instantie bij de lokale apotheker kan kopen. Uiteraard krijg je dat advies enkel als het ziektebeeld duidelijk aantoont dat een fysiek doktersbezoek niet nodig is.

Natuurlijk is het ook best mogelijk dat je simpelweg gerustgesteld wordt. Dat het bijvoorbeeld volstaat om te rusten, bepaalde activiteiten te staken, even naar de apotheker te gaan dan wel bepaalde voeding te mijden. Vooral dit soort advies betekent in de praktijk dat vakanties zonder verdere kopzorgen verdergezet kunnen worden.

Tot slot nog dit: Doctor Line is er ook in het geval je tijdens je vakantie in het buitenland toch geveld zou worden door corona. Maar zelfs als je dat hoestje en die plotse koorts niet meteen kan plaatsen, is Doctor Line het best geplaatst om jou te begeleiden in jouw volgende stappen. Kortom, als je deze zomer op vakantie trekt naar het buitenland, weet dan dat je er een nieuwe hulplijn bij hebt. Aarzel dus niet langer en ga gerust op reis met een van onze reisverzekeringsproducten.


Medisch jargon vertaald door Doctor Line

Uiteraard zijn er ook gevallen waarbij we jou zullen doorverwijzen naar een plaatselijke dokter. In dergelijke gevallen adviseert Doctor Line niet alleen; Doctor Line zal de plaatselijke arts ook in medisch jargon uitleggen wat het probleem is, zodat die snel en efficiënt een oplossing kan zoeken. Dat je jezelf niet in een vreemde taal moet uitdrukken, scheelt alvast een hoop stress voor jezelf en je medereizigers.

Blessure ernst twijfel
Bij twijfel over de ernst van een blessure kan advies op afstand uitsluitsel brengen.

Daarnaast zijn er nog een resem andere (minder ernstige) ongemakken waarbij Doctor Line soelaas biedt. Dankzij de videoverbinding weet je bijvoorbeeld meteen hoe je een kleine snijwonde moet ontsmetten en verbinden. Problemen met het stappen door een verstuiking? Doctor Line toont jou hoe je moet intapen of spalken.


Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!