Dit is de eerste hybride van Nissan die (een beetje laat) het concept van elektrificatie toepast. Omdat het de auto wil verbeteren, kunnen we dit initiatief alleen maar toejuichen.

De nieuwe hybride aandrijving van de Juke is het resultaat van de samenwerking tussen Renault en Nissan. De Fransen leveren de multimodale versnellingsbak, een elektromotor van 15 kW die dienstdoet als starter-alternator en een watergekoelde batterij van 1,2 kWh. Nissan staat dan weer in voor de atmosferische viercilinder benzinemotor van 94 pk en de elektromotor van 49 pk. Deze serieel/parallelle hybride aandrijving start altijd in de elektrische stand, goed voor 80% van de verplaatsingen in de stad.

Ecologische efficiëntie en rijplezier
Voor alle duidelijkheid: we hebben met dit systeem van Renault/Nissan al eens gereden toen we de e-Tech 145 versie testten van de Clio, de Captur en de Arkana, stuk voor stuk Renault-modellen die lang voor de Juke Hybrid op de markt kwamen. Het originele van dit hybride systeem zit hem niet zozeer in de 1.6-liter benzinemotor, maar in de multimodale bak zonder koppeling (met 4 versnellingen voor de verbrandingsmotor en 2 voor de elektromotor) en in de samenwerking met de generator en de elektromotor. Ondanks de – op papier – weinig verhoudingen (4+2) gebeurt het versnellen en vertragen zonder schokken of slippen. De versnellingsbak is uiterst doeltreffend, zacht, reactief en lineair … Om nog te zwijgen over het gunstige verbruik, dat in de praktijk schommelt tussen de 5 en 6 liter.
Comfort en ruimte aan boord
In vergelijking met het gewone model met verbrandingsmotor is het koetswerk van de hybride versie iets aerodynamischer. Zoals vaak is de keuze voor grote wielen en brede laagprofielbanden onlosmakelijk verbonden met meer rolgeluiden en een steviger contact met de weg. Binnenin zien we nieuwe wijzerplaten met aanduiding van het vermogen, de energie die geregenereerd wordt en het laadniveau van de batterij. De mix van analoge en digitale wijzers is in de praktijk erg nuttig en het geheel is heel goed afleesbaar.
De kofferruimte (354 l) moet 68 liter inboeten in vergelijking met de Juke 1.0 turbobenzine, vanwege het inbouwen van de batterij van 1,2 kWh. Maar Nissan beweert dat de Juke nog altijd koploper is in zijn segment wanneer de achterbank is neergeklapt: 1.237 liter. Bovendien blijft de knieruimte achterin identiek. Toch wel belangrijke details voor deze sympathieke hybride die wil tegemoetkomen aan de exponentiële vraag.
Technische fiche Nissan Juke Hybrid 145
- Motor: viercilinder benzine, hybride, 1.598 cc; 144 pk - 148+205 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: multimodale automaat
- L/b/h (mm): 4.210/1.808/1.593
- Leeggewicht (kg): 1.363
- Kofferruimte (l): 354 - 1.237
- Tankinhoud (l): 46
- 0 tot 100 km/u (sec.): 10,1
- Topsnelheid (km/u): 165
- Gemengd verbruik (l/100 km): 5,1-5,2
- CO2 (g/km): 117-118
- Prijs (€): 31.750
Troeven
- Dynamisch en schokvrij rijden
- Multimodale versnellingsbak
- Laag verbruik
- Goed gekalibreerde e-pedal
Minpunten
- Lawaaierige verbrandingsmotor
- Harde ophanging (19-inch wielen)
- Rolgeluiden (19-inch wielen)
- Matige prestaties
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.