Kop-staart aanrijdingen met vrachtwagens lopen vaak fataal af en halen om die reden vaak de pers. Nochtans kunnen de recentste noodremsystemen soelaas brengen.
Helaas worden deze nog niet door de wet verplicht. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring die, samen met collega-organisatie ADAC in Duitsland, een aantal tests met vrachtwagens uitvoerde.
“bij 80 km/uur komen vrachtwagens tijdig en compleet tot stilstand”
Touring: Het aantal ongevallen waarbij een voertuig inrijdt op een file stijgt gestaag sinds 2011. “Vooral de zomermaanden blijken nefast. In ruim 90% van de gevallen gaat het om een vrachtwagen die achteraan inrijdt op een file op de autosnelweg”.
Met de recentste noodremsystemen kunnen dergelijke ongevallen nochtans vermeden worden, stelt Touring. De Duitse zusterorganisatie van Touring, ADAC, voerde zopas een aantal testen uit met vrachtwagens van Volvo, MAN en Mercedes.
“Deze waren uitgerust met alle nieuwste rij-assistentiesystemen waaronder het genoemde noodremsysteem. De bevindingen waren unaniem: kop-staart aanrijdingen op zowel stilstaand als langzaam rijdend verkeer kunnen vermeden worden”.
We lieten op een testcircuit vrachtwagens aan een snelheid van 80 km/uur inrijden op zowel stilstaande als traag rijdende voorliggers, zegt Touring. “De noodsystemen brachten telkens de genoemde vrachtwagens veilig tot stilstand”.*
“Daarmee lijkt bewezen dat dergelijke systemen mensenlevens kunnen redden. Doch de wetgeving verplicht deze noodremsystemen vooralsnog niet.
De huidige wetgeving stipuleert enkel dat de voertuigen moeten afgeremd worden met 10 km/uur. Dat betekent concreet, zo zeggen de onderzoekers, dat vrachtwagens die 80 km/uur rijden nog steeds met een snelheid van 70 km/uur achteraan ‘mogen’ inrijden op het voorliggend voertuig”.
De gevolgen van dergelijke ongelukken zijn met andere woorden net zo desastreus, aldus Touring.
Net als de collega’s in Duitsland pleit Touring voor een versnelde aanpassing van de huidige regelgeving. Touring is alvast verheugd dat de Vlaamse overheid in dit verband subsidies tot maximaal 100.000 euro toekent aan transporteurs die in verkeersveilige maatregelen investeren die buiten de huidige wettelijke bepalingen vallen.
“De subsidies zijn met terugwerkende kracht toepasbaar op investeringen die vanaf het begin van dit jaar werden gedaan”.