Touring: 1 op 4 auto’s heeft gebrek

Auto’s gemiddeld 1 jaar ouder dan 5 jaar geleden

Touring: de auto’s die op onze wegen rondrijden zijn gemiddeld een jaar ouder dan 5 jaar geleden. Dit betekent dat automobilisten langer met hun wagen rondrijden dan voordien. Vorig jaar werden 657.341 occasievoertuigen ingeschreven. Dat zijn er bijna 100.000 meer dan het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen*. Mobiliteitsorganisatie Touring stelt zich de vraag of er dan meer voertuigen rondrijden die één of ander mankement vertonen. “Daarom hebben wij een check gedaan op ongeveer 1.000 voertuigen. Blijkbaar schort er iets met de uitrusting bij 1 op de 4”.

Touring vreest dat mensen, door geldgebrek of door onzekerheid over de autosector, de aankoop van een nieuwe auto langer uitstellen en hoe langer hoe meer besparen op technisch onderhoud en vervanging van elementen zoals banden of versleten remmen. Gebrek aan middelen is allicht ook een verklaring voor het succes van het aantal inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen:

 

In de helft van de gevallen beschikt het voertuig niet over de nodige en verplichte veiligheidstoestellen, zegt Touring. “Een gebrekkige of afwezige brandblusser is het meest voorkomende probleem. Maar ook meer gevaarlijke mankementen zoals versleten banden komen vaak voor.

De meest voorkomende vaststellingen op de gecontroleerde wagens zijn chronologisch:

  • 47% rijdt met een vervallen of zonder blusapparaat
  • 18% heeft geen fluo veiligheidshesje in de wagen
  • 19% rijdt met versleten ruitenwissers
  • 15% heeft geen of onvolledige EHBO doos

Onrustwekkend zijn de technische mankementen, die een reëel veiligheidsrisico vormen:

  • 16% heeft versleten remschijven
  • 18% heeft versleten banden (te klein profiel – aquaplaning)
  • 20% heeft een of ander defect aan de lichten
  • 26% rijdt met te lage bandendruk.

Touring raadt de automobilisten aan om de wagen regelmatig te laten controleren en repareren. Een grondige check-up alvorens de weg op de gaan loont. Op tijd herstellingen laten uitvoeren of banden vervangen bespaart op termijn meer geld uit dan te wachten met reparaties.

-einde persbericht-

* Cijfers Febiac en FOD Mobiliteit

De check van de voertuigen ging vooral over:

  1. controle van de veiligheid: stabiliteit voertuig, wegligging, stuurgedrag, remvloeistof, testen van batterij, laadstroom en stroomafname startmotor, veiligheidsgordels, banden, remmen,..
  2. nazicht van: olielekken, lekken koelvloeistof, brandstoflekken
  3. Verplichte uitrusting zoals brandblusser, gevarendriehoek, verbanddoos