Uit een nieuw terreinonderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring blijkt dat 1 op de 10 bestuurders niet in orde is met de verlichting van hun voertuig. “Dat is minder dan enkele jaren geleden maar nog altijd te veel. Zo’n toestanden op de weg brengen ook directe gevaren mee voor de andere weggebruikers en dat is zeer verontrustend als men weet dat meer dan 60% van de ongevallen gebeurt bij duisternis”.
Touring heeft in totaal 1.000 voertuigen gecheckt op verschillende plaatsen. “Deze controle gebeurde op basis van visuele waarnemingen op voor- achter- en stoplichten”. De organisatie krijgt regelmatig meldingen binnen van de leden over de gebrekkige verlichting op andere voertuigen. Toch blijkt uit de steekproef dat de situatie tijdens de laatste jaren erop is verbeterd. Enkele jaren geleden was nog 20% van de voertuigen niet in orde. De daling is allicht te danken aan de waarschuwingssystemen in nieuwe auto’s die de bestuurder erop wijzen wanneer een van de lichten niet functioneert”.
“Desondanks stellen we vast dat er toch nog heel wat problemen zijn”. Dat heeft volgens Touring te maken met het feit dat het voertuigenpark veroudert en mensen langer met dezelfde auto blijven rijden. “De gemiddelde leeftijd van een voertuig bedroeg in 2018 9 jaar en 2 maanden, hetgeen al enkele jaren in stijgende lijn zit. In 2012 was dat nog 8 jaar en 1 maand. Bovendien werden er vorig jaar niet minder dan 657.341 tweedhandsvoertuigen ingeschreven, of 100.000 meer dan nieuwe*”.
Touring: Jaarlijks worden zowat 400.000 voertuigen afgekeurd (rode kaart met vijftien dagen hersteltijd of onmiddellijke afkeuring) alleen al omwille van een gebrek aan de dimlichten. Een gebrek aan de dimlichten voert al jaren de top vijf aan van de mankementen, ondanks de boetes** die men daardoor riskeert, aldus Touring.
De organisatie wijst erop dat het nochtans levensnoodzakelijk is om te zien en om gezien te worden. Nog al te veel mensen denken dat hun lichten alleen maar dienen om zelf goed te kunnen zien. Natuurlijk is dat ook belangrijk, want vanaf 45 jaar heeft men tweemaal meer licht nodig dan iemand van 20 jaar. Misschien is het met de huidige automodellen moeilijker om zelf een licht te vervangen, maar dat mag geen reden zijn, zegt Touring.
Tips van Touring voor de automobilist
- voor de juiste werking van de koplampen kan u kijken naar de weerspiegeling van uw auto in het voertuig voor u of op een muur of nog in een winkelruit.
- vraag iemand achter de auto te gaan staan terwijl u het rempedaal induwt en de achteruitversnelling activeert
- wanneer een van de knipperlichten erg snel knippert (bij het aanzetten van de richtingaanwijzer) dan kan u er van op aan dat er wat scheelt met een van de lichten.
- de lichten altijd aan te steken bij valavond en ‘s morgens voordat het volledig klaar is
- de lichten altijd aan te steken bij donker weer, regen-of sneeuwweer en nevel of mist
- ook bij twijfel doet men de lichten best aan. Baat het niet dan schaadt het zeker niet en in tegenstelling tot vroegere jaren is er nagenoeg geen supplementair brandstofverbruik door de verlichting
- Einde persbericht -
*cijfers Febiac
**De verkeerscode
De wet verplicht het gebruik van dim- of grootlichten vooraan en van de rode lichten achteraan, tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en ook wanneer het niet meer mogelijk is om duidelijk te zien tot op een afstand van 200 meter.
Rijden met één defect of fout afgesteld licht behoort tot een overtreding van de eerste graad en wordt gesanctioneerd met 58€ onmiddellijke inning. Rijden zonder lichten vooraan of achteraan behoort tot een overtreding van de derde graad en wordt met minimum 174€ beboet.
Het activeren van de mistlichten achteraan is verplicht wanneer bij mist of sneeuw het zicht beperkt is tot minder dan 100 m, evenals bij felle regen. Buiten die omstandigheden is het gebruik van de achter mistlichten verboden.
Rijden zonder mistlicht is een tweedegraads overtreding met een boete van 116€. Maar let op: rijden met mistlicht wanneer dit niet mag is ook een overtreding (eerste graad 58 €).