Touring: record: 12.810 snelheidsovertredingen per dag in 2021

Brussel, 25 april 2022. Vorig jaar werden in ons land tijdens de eerste zes maanden (recentste cijfers) 2.331.449* boetes uitgeschreven voor snelheidsovertredingen. Dat is een nieuw record, zegt mobiliteitsorganisatie Touring die de cijfers onderzocht. “Zelfs tijdens coronajaar 2020 met de lockdowns, de sluiting van de horeca en het vele thuiswerk werd een recordaantal boetes uitgeschreven (4.060.468) over het hele jaar. Op vijf jaar tijd is het aantal gestegen met 23%”. Volgens de organisatie wil dat niet zeggen dat we elk jaar met z’n allen meer overtredingen begaan, maar heeft de stijging vooral te maken met het feit dat er meer controles zijn. “De bijkomende trajectcontroles spelen hierin zeker een rol”.

Image
Aantal boetes

Volgens Touring doet de stijging zich voor in alle snelheidsregimes, maar het grootste aantal (2.261.449; volledig jaar 2020) van de overtredingen bevindt zich in de klasse 0 tot 10 km/u te veel, gevolgd door 11 tot 20km/u te veel (1.325.023). “Dat de stijging zich voortzette tijdens het coronajaar 2020 toont aan dat velen de rustige wegen als een uitnodiging zagen om sneller te rijden.  Verontrustend is het stijgend aantal zware snelheidsovertredingen van meer dan 40km/u te veel. Niet minder dan 35.052 bestuurders werden hierop betrapt”. Volgens Touring zijn dat chauffeurs die echt geen rekening houden met de geldende verkeersregels, ook niet op andere vlakken, buiten de snelheidslimieten. “

Touring vindt dat controles aanvaardbaar en logisch moeten zijn. “Daarom vinden wij trajectcontroles een beter systeem dan mobiele of vaste flitspalen en moet er op de juiste plaatsen worden gecontroleerd. Het is een eerlijker systeem en het laat toe om te sensibiliseren, zodat mensen hun snelheid ook aanpassen waar er geen controlesystemen zijn. Gewestwegen en lokale wegen zijn aangewezen, want deze cumuleren het grootste aantal verkeersslachtoffers en er is zeer veel gemengd verkeer met actieve weggebruikers als fietsers en voetgangers. Er zijn dus meer potentiele conflictsituaties dan bijvoorbeeld op een autosnelweg”.

Touring zegt wel dat het belangrijk blijft om te werken met logische en geloofwaardige snelheidslimieten en dit is zeker niet overal het geval: de snelheidslimiet is vaak niet aangepast aan de functie en het beeld van de weg. Dat is noodzakelijk om respect af te dwingen voor de maatregel en om te vermijden dat er veel overtredingen worden begaan. Een chauffeur moet het gevoel hebben dat de toegelaten snelheidslimiet geen pestmaatregel is. Dan krijgt men vanzelf een draagvlak en meer onderlinge sociale controle. Zo niet riskeert men frustratie te kweken en dan gaan chauffeurs zich ook niet aan de limiet houden waar deze wel terecht laag wordt gehouden zoals in de buurt van scholen.”

*cijfers: geïntegreerde politiediensten, statistieken verkeersinbreuken