Brussel, 8 februari 2020. Tijdens de wintermaanden (nov-feb) ontvangt pechverhelper Touring gemiddeld 200.000 oproepen voor pannes. Met de koude periode in het vooruitzicht vraagt Touring de Belgen om enige goede raad op te volgen om problemen te voorkomen of te verhelpen.
Met deze koude periode wordt er door Touring meer personeel ingeschakeld, zowel in de alarmcentrale als op de weg. “De komende dagen verwachten we een massa oproepen, aangezien veel mensen door de coronacrisis slechts korte afstanden doen met de auto, of hem zelfs gedurende een paar dagen niet gebruiken. Dat zorgt voor veel problemen met de batterij. Zowat 80% van de oproepen gaat daarover. Bij iets oudere voertuigen kan de batterij dezer dagen een genadeslag krijgen. Onze wegenwachters hebben dan ook steeds een tiental standaardbatterijen mee om te kunnen vervangen”.
“Andere problemen hebben vooral te maken met lekke banden, brandstofleidingen of een probleem met de olie of de starter”. Touring wijst erop dat men er goed aan doet om een dikke jas of een dik deken in de auto te bewaren, want als men in panne staat dan is er meestal ook geen verwarming in het voertuig en koelt het snel af in de cabine.
Tips voor de auto
De komende dagen en nachten zal het continu vriezen en dan doet men er goed aan om enkele tips in acht te nemen om het risico van pech tot een minimum te beperken en dure reparaties te vermijden
Middel tegen aan-wasemen: shampoo of huishoudproduct
Om het aanwasemen aan de binnenkant van het voertuig te vertragen, breng je met een doek een zéér weinig huishoudproduct of shampoo aan de ruiten. Je kan ook preventief werken door vocht absorberende zakjes in de auto te plaatsen.
Middel tegen vastgevroren sloten: vuilafstotende smering
Voor de weerspannige sloten spuit je best preventief een vuilafstotende smering in het mechanisme (vervolgens steek je de sleutel herhaaldelijk in het slot).
Wanneer je de wagen parkeert, gebruik je beter geen handrem.
Parkeer de auto best in versnelling.
De wagen voorbereiden
Volgende elementen moet men absoluut checken (en liefst vooraleer de echte winterkoude begint): batterij, koelvloeistof van de motor en antivriesvermogen, antivries voor de voorruit, ruitenwissers, lampjes voor en achteraan, banden. Is de motorolie vloeibaar genoeg? Zijn olie- en benzinefilter in orde?
Vlot starten
- zet de auto ‘s nachts binnen: dus ruim die garage op en maak plaats voor de wagen
- als dit niet kan, bedek dan zoveel mogelijk de motor met een deken
- opletten met startkabels want die kunnen de technologie in wagens beschadigen (de wegenwachters hebben startkabels bij die dat probleem uit de weg gaan)
- zet de auto met de snuit uit de koude wind
- giet geen warm water op de ruiten maar maak ze vrij met een krabber en een ontdooiende spray
- plaats een dik karton op de voorruit
- het is nutteloos om de motor eerst een tijd te laten draaien. Het is niet alleen slecht voor de motor, maar hij warmt nauwelijks op en je vervuilt nodeloos de lucht en je longen
- als de auto moeilijk start: schakel de koplampen even aan en uit om de accu te laten opwarmen, probeer terug te starten in één of meerdere korte pogingen (niet aandringen) terwijl je het koppelingspedaal indrukt. Bij het starten schakelt men best de energievreters uit (gps, cd, airco, verwarming en andere). Men doet er goed aan om eerst enkele minuten te rijden zonder de verwarming op volle kracht te activeren.
- Om de batterij op te laden, na een moeilijke start of na tussenkomst van de wegenwachter, moet je minstens 20 minuten of 30 kilometer rijden.
Winterbanden zijn voor de winter
Winterbanden hebben bijzondere kwaliteiten en zijn doeltreffend bij lage temperaturen (onder de 7° Celsius). De belangrijkste eigenschap van winterbanden is dat ze soepel blijven. Ze zijn ook zeer efficiënt op een nat wegdek of op modderige wegen. Door het gebruik van winterbanden:
- bij 0° vermindert de remafstand met 6%
- bij –5° is dat –12%
- bij –10° is dat –20%