Naast de benzine- en dieselmotoren is de Opel Corsa nu ook leverbaar met een 100% elektrische aandrijflijn. Hij heet dus logischerwijs Corsa-e.
Voor het eerst in zijn 38-jarige carrière is de Opel Corsa nu ook als "Corsa-e" verkrijgbaar, een elektrisch alternatief voor de versies met verbrandingsmotor. Deze technische omwenteling werd mogelijk nadat het Duitse merk was opgenomen in de Franse PSA-groep, die al over een kant-en-klare elektrische basis beschikte.
De essentie
De Opel Corsa-e is een 100% elektrisch aangedreven auto. Als naaste neef van de Peugeot 208 delen ze hun platform sinds Opel tot de PSA-groep behoort. Deze Corsa krijgt dan ook de elektrische aandrijving van de familie. Hij wordt aangedreven door een motor van 100 kW (136 pk) die wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 50 kWh voor een beloofd maximaal rijbereik van 337 km. Een realistisch rijbereik, want op één lading konden we 300 km afleggen. Een rijbereik dat zelfs nog beter had gekund met een doorgedreven recuperatie van de remenergie.
Op de weg onderscheidt de Corsa zich van zijn Franse neef door zijn stuggere ophanging en snedigere rijdynamiek.
Het segment
Het segment van elektrische stadsauto’s, tot nu toe vrijwel uitsluitend ingenomen door de Renault ZOE, zal de komende maanden snel uitbreiden. Terwijl de concurrentie in dit segment vooralsnog beperkt blijft, concurreert de Corsa-e door zijn prijs (31.495 euro) de facto ook met veel andere elektrische modellen. En dan denken we onder meer aan de kleinere Mini Cooper SE en Honda e, maar ook aan de grotere MG ZS EV SUV.
Wat er verandert
Niets. Behalve de elektromotor onderscheidt niets deze Corsa-e van de versies met verbrandingsmotor. Tenzij dan een paar discrete logo’s op de achterklep en op de B-stijlen, die alleen kenners zullen opmerken. De afmetingen, de interieurruimte, de uitvoeringen en de uitrusting blijven dus identiek. Daarmee wil Opel klanten “geruststellen” voor wie de overstap naar elektrische energie nog niet vanzelfsprekend is.
Design
Dat hij zijn platform deelt met zijn Franse neef, is net zomin merkbaar als bij de versies met verbrandingsmotor, waarvan de Corsa-e op het eerste gezicht niet verschilt. Opel doet dus net het tegenovergestelde van constructeurs die hun elektrische variant per se willen onderscheiden van de rest van het assortiment. Geen blauwachtige inzetstukken, geen gesloten radiatorrooster of speciale “aero”-velgen: de Corsa-e is gewoon een “normale” Corsa. En dat is goed, want de Duitser ziet er even sober als elegant uit, zelfs in deze Power Orange koetswerkkleur.
Interieur
Jammer dat de auto er aan de binnenkant niet zo leuk uitziet als aan de buitenkant. De sfeer aan boord is eerder somber, zeer klassiek en ongeïnspireerd. Het interieur van zijn neef, de e-208, roept zeker meer controverse op, maar is veel origineler.
De tellers zijn dan wel digitaal, maar ook enorm triest en zijn omgeven door een vierkant van goedkoop plastic. Jammer, want de zetelbekleding is verzorgd (en verwarmd), de ergonomie is vrij doordacht en met zijn afwerking (hoewel wat sober) behoort de Corsa tot de goede leerlingen van zijn categorie. Ook de interieurruimte blijft behoorlijk voor dit segment, met plaats voor vier volwassenen en een koffervolume van 309 liter.
Uitrusting
Qua uitrusting krijgt de Corsa uiteraard alle knowhow van het moederbedrijf mee. Voor het eerst is hij uitgerust met noodremhulp, adaptieve cruisecontrol, verkeersbordenherkenning, rijstrookassistent en een vermoeidheidsalarm voor de bestuurder.
Manoeuvreren wordt vergemakkelijkt door de achteruitkijkcamera met een 360°-zicht en bewaking van de zijkanten van de auto. Hierdoor wordt contact van de deuren met klein straatmeubilair (paaltjes en dergelijke) vermeden. Het multimediasysteem is meer dan ooit geconnecteerd dankzij de compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay.
Deze Opel krijgt echter ook exclusieve uitrusting die zeldzaam is in deze klasse. Zo is er een verwarmd stuurwiel, een specifiek kenmerk dat het Duitse merk in het hele gamma aanbiedt, maar ook ledkoplampen van Intellilux. Die bestaan uit acht lichtmodules die zichzelf los van elkaar en afhankelijk van het verkeer en de omgeving in- en uitschakelen. Zo kan men met grootlicht blijven rijden zonder de tegenligger te verblinden.
Onder de motorkap
De elektromotor heeft een vermogen van 100 kW/136 pk. De accu van 50 KWh levert stroom voor een rijbereik van maximaal 337 kilometer volgens de WLTP-cyclus. We haalden dit rijbereik bijna (ongeveer 300 km) door gebruik te maken van de verschillende hulpmiddelen die ons ter beschikking staan. Let wel, het maximumvermogen is enkel beschikbaar in de Sport-modus. In Eco blijft het vermogen beperkt tot 82 pk, wat voldoende is in de stad en het energieverbruik drukt voor een optimaal rijbereik.
In de Normal-modus neemt het vermogen toe tot 109 pk, waarmee de Corsa-e vlot meekan in het snellere verkeer. Dit volstaat ook voor het gewone dagelijkse gebruik van de stadsauto. De Sport-modus, ten slotte, maakt echt 136 pk vrij.
Met de B-stand op de versnellingspook kan de motorrem versterkt worden (meer dan verdubbeld), wat aanzet om in de stad eerder het gaspedaal los te laten dan te remmen, ook hier weer om het verbruik te beperken.
Onderweg
Net als de Corsa met verbrandingsmotor is deze elektrische versie iets steviger en iets stijver afgeveerd dan de Peugeot e-208. Dat geeft hem een snediger en vrij dynamisch rijgedrag, mede dankzij een goed afgesteld besturingssysteem. In de Sport-modus wordt de Duitser dankzij de onmiddellijke respons van het elektrische motorkoppel een kleine spurtbom. Deze modus is handig om in te halen ... of om de achterligger te verrassen bij het stoplicht.
Opel beweert trouwens dat de auto van 0 tot 50 km/uur gaat in 2,8 seconden (en van 0 tot 100 in 8,1 seconden). Dankzij de vooras van de “sportieve” GS Line vindt de Corsa-e het juiste compromis tussen efficiëntie en comfort, en slaagt hij er zelfs in om het gewicht van 300 kg van zijn accu's te doen vergeten. Niet slecht!
In een bezadigder tempo biedt het systeem voor energierecuperatie de keuze uit twee zeer verschillende rijstijlen, met of zonder B-modus ingeschakeld. Die werkt heel goed, al hadden we het afremmen op verschillende niveaus graag kunnen regelen voor “one pedal driving” in de stad (zonder het rempedaal te moeten gebruiken), wat hier niet helemaal het geval is.
Verbruik
We konden ruim 300 kilometer rijden met een volle lading, iets minder dan wat de constructeur aangeeft. Een snelle berekening geeft dus een geschat gemiddeld verbruik van ongeveer 16 kWh/100 km. Een goede waarde in dit segment, waarvoor je wel anticiperend moet rijden en gebruik moet maken van energierecuperatie.
De Opel Corsa-e wordt standaard geleverd met een interne lader van 11 kW, wat goed is omdat die de accu op hoog vermogen kan opladen. Aan een wallbox thuis bijvoorbeeld, of aan een snellaadpaal op gelijkstroom. In het laatste geval is het mogelijk om in 30 minuten 80% van de maximale capaciteit te laden. Hiervoor is wel een aansluiting op een laadpaal met hoog vermogen (100 kW) vereist. Op voorwaarde dat je er één vindt natuurlijk ... Op een wallbox of een laadpaal met een lager vermogen (11 kW) is het mogelijk om in 90 minuten voor 100 km bij te laden.
Opel biedt ook een “universele” lader aan voor klanten die vaak naar het buitenland reizen of die thuis snel willen laden zonder een wallbox te moeten installeren. Volgens de fabrikant is het dan mogelijk om zonder problemen op te laden “van Moskou tot Lissabon”.
Budget
Met een vanafprijs van € 31.495 zit de Corsa-e zowat in het midden van zijn segment. Een Renault ZOE, de referentie in deze categorie, is beschikbaar vanaf € 32.600; een Peugeot e-208 vanaf € 30.149.
Conclusie
Voor een eerste elektrische versie kan de Opel Corsa-e zeker overtuigen. Maar om het beloofde rijbereik te halen, zal je erg anticiperend moeten rijden. Een kwestie van gewoonte wellicht.
Technische fiche
Opel Corsa-e
- Motor: elektrisch; 136 pk - 260 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 1-traps automaat
- L/b/h (mm): 4.060/1.790/1.435
- Leeggewicht (kg): 1.455
- Koffervolume (l): 309 – 1.118
- Batterij (kWh): 50
- 0 tot 100 km/uur (sec.): 8,1
- Topsnelheid (km/u): 150
- Rijbereik volgens WLTP (km): 330
- CO2 (g/km): 0
- Prijs (€): 29.495
Pluspunten
- Overtuigend rijbereik voor een stadsauto
- Ander karakter dan de Peugeot e-208
- Correcte interieurruimte
- Snellaadfunctie
Minpunten
- Sober interieur
- Stuggere ophanging dan zijn neven.
- Vrij gepeperde rekening, afhankelijk van de gekozen opties
- Geen opbergvak voor de laadkabel
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels