Image
Honda e

De Honda e is een 100% elektrische auto, ontworpen voor stedelijk gebruik. De auto is inventief en origineel, maar aan de prijzige kant.


Voor zijn intrede op de markt van de pure elektromobiliteit trekt het Japanse merk resoluut de kaart van de technologie en voorziet het zijn nieuwe Honda e van een premiumaankleding. Deze Honda e oogt aantrekkelijk, dat lijdt geen twijfel, maar is gezien het pittige prijskaartje toch een riskante gok …


De essentie

De markt van de elektrische auto’s bulkt van de nieuwigheden. De nieuwe Honda e is daar beslist het origineelste voorbeeld van: een eigenzinnig design, esthetische keuzes die de auto wellicht iets minder praktisch maken (een niet erg moduleerbare koffer bijvoorbeeld) en een eerder beperkt rijbereik van 200 kilometer. Honda staat echter 100% achter de keuzes die het maakt voor deze karaktervolle stadswagen. Op de weg is de auto bijzonder vinnig en aangenaam om mee te rijden en hij zit tjokvol technologische snufjes. Maar voor dit alles moet je wel diep in de geldbuidel tasten …

Honda e - elektrische stadsauto
De Honda e valt op door zijn origineel en hip design.


Het segment

Laten we meteen met de deur in huis vallen: de instapprijs bedraagt 34.500 euro. Dat is meer dan wat je kwijt bent voor de krachtigere Mini Cooper SE. En dan hebben we het nog niet gehad over de Peugeot e-208, de Opel Corsa-e en de Renault ZOE, die stuk voor stuk groter zijn. De kleine Honda e heeft echter lak aan het rationele. De auto mikt resoluut op het emotionele en pakt uit met de hipste technologische snufjes. Eigenlijk maakt de auto gebruik van hetzelfde succesvolle recept als … Tesla. De emotionele beleving begint al bij de vormgeving: een retrodesign dat een beetje doet denken aan de eerste generatie van de Civic. Geen spoor van agressiviteit te bespeuren en de absolute wil om een auto met een hoog knuffelgehalte te ontwerpen.

Honda e - hip design
Het hippe design: je houdt ervan … of juist niet.


Wat er verandert

Hier kunnen we kort zijn: alles. Honda is voor dit onuitgegeven elektrisch product inderdaad vertrokken van een wit blad. Voor deze Honda e kregen de designers duidelijk voorrang op de ingenieurs, die wellicht meer aan de praktische bruikbaarheid gedacht zouden hebben. Toch moet de Japanner niet inboeten aan kwaliteit en is het interieur totaal verschillend van wat we in andere EV’s zien.

Honda e - 5 digitale schermen
De Honda e heeft niet minder dan vijf digitale schermen.


Het interieur

In de 3,89 meter lange vierdeurs Honda e (10 cm korter dan een Jazz) is plaats voor vier personen van gemiddelde lengte. De kofferinhoud varieert van 171 tot 571 liter. Jammer genoeg is de achterbank slechts in één stuk neerklapbaar, wat de modulariteit uiteraard niet ten goede komt. Ook dit is een keuze van de designers: ze wilden achteraan een soort ‘divanachtige’ sfeer creëren. Dat zegt veel over het belang dat Honda hecht aan de vormgeving van deze stadswagen. De sfeer binnenin is eerder Scandinavisch, met gestileerde zetels en een afwerking met fraai imitatiehout. De gebruikte materialen zijn kwalitatief en de bouwkwaliteit is onberispelijk.

Futuristische cockpit
Een bijzonder futuristisch instrumentencluster.


Overal schermen!

Wat meteen opvalt in deze Honda e is het instrumentencluster dat zomaar eventjes uit vijf aaneengeschakelde kleurenschermen bestaat. Een display van 8,8 inch recht tegenover de chauffeur geeft alle rij-informatie weer. Rechts daarvan bevinden zich twee 12,3 inchschermen die het multimediagedeelte voor hun rekening nemen (onder andere navigatie, de energiestromen en de onlinefuncties). Bovendien is het mogelijk om met een eenvoudige klik beide schermen te verwisselen. In het begin vraagt dit systeem wel enige gewenning, omdat de informatie zo’n beetje overal wordt weergegeven.


Camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels

Dankzij een HDMI-poort kunnen deze schermen ook gebruikt worden om multimediabestanden op af te spelen. Perfect om de tijd te doden als je bij een laadpunt aan het wachten bent tot de auto weer is opgeladen (maximum 30 minuten aan een snellader). Links en rechts vooraan bevinden zich twee 6 inchschermen die het beeld weergeven van de (standaard!) buitenspiegelcamera’s. Je went snel aan deze gimmick omdat de positionering van de schermen samenvalt met de natuurlijke kijkhoek.

De Honda e is standaard uitgerust met buitenspiegelcamera's
De Honda e is standaard uitgerust met buitenspiegelcamera’s.


Onder de motorkap

Omdat de Honda e bedoeld is als stadswagen, heeft de Japanse constructeur gekozen voor een eerder bescheiden batterijpakket. Met een capaciteit van 35,5 kWh is een realistisch WLTP-rijbereik van 222 km mogelijk. De ingenieurs hebben de auto ook voorzien van een energierecuperatiesysteem bij het remmen. Het remvermogen is zo krachtig dat de auto zelfs volledig tot stilstand kan komen. Op die manier is ‘one-pedal driving’ mogelijk en hoef je het rempedaal niet eens aan te raken. Wie wil, kan dit systeem ook uitschakelen. De wagen rijdt dan verder in zijn vrijloop wanneer je het gas loslaat. Met de flippers aan het stuur kan je de mate van energierecuperatie (en dus van het remniveau) instellen.

Batterij met beperkte capaciteit
Om gewicht en kosten te besparen, heeft Honda gekozen voor een batterij met een kleinere capaciteit.


Op de weg

In de stad of op gewestwegen is de auto uiterst efficiënt en goed uitgebalanceerd, dankzij het uitgekiende energiemanagement. Na meer dan 120 km gaf onze boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van iets minder dan 17 kWh/100 km. Nochtans hebben we ons rot geamuseerd met de 154 beschikbare pk’s van de krachtigste motor (er is ook een versie met 136 pk beschikbaar). Het compromis tussen dynamiek en comfort is uitstekend en het instant beschikbare koppel (vooral in de sportmodus) verandert deze kleine e in een pittig monstertje. Met zijn achterwielaandrijving en Michelin Pilot Sportbanden kleeft de auto als het ware aan de weg en vertoont hij een onberispelijke wegligging. De Honda e spurt van 0 naar 100 km/uur in minder dan 9 seconden en haalt een topsnelheid van 145 km/uur, wat helemaal oké is voor een stadswagen.

Dynamisch rijgedrag en veilige wegligging
Een dynamisch rijgedrag en een veilige wegligging.


Budget

Op dit punt zullen de meningen uiteraard uiteenlopen. 34.500 euro voor de versie met 136 pk en 37.500 euro voor die met 154 pk is een fors prijskaartje! De Honda e is dus duurder dan concurrenten als de Renault ZOE, de Peugeot e-208 en zelfs de Mini SE en positioneert zich daarmee als een premium stadswagen. De wagen is dan ook heel luxueus aangekleed en beschikt over de recentste technologische toeters en bellen. Toch zal dit niet voldoende zijn om potentiële kopers te overtuigen. Volgens ons moeten vooral het originele design en het ‘verhaal’ dat Honda hierrond vertelt toekomstige klanten naar de showroom lokken. Belangrijk om te vermelden is de toch wel legendarische betrouwbaarheid van Honda’s producten (op dit punt een van de beste constructeurs ter wereld).

Honda e aan de laadpaal
Het ‘brandstofverbruik’ mag dan laag zijn, de aanschafprijs is dat zeker niet.


Conclusie

De Honda e is ongetwijfeld het Honda-product dat het meest verdeeldheid zaait. Om te beginnen is er het design: you love it or hate it. Verder is er het futuristische instrumentencluster met zijn vele kleurenschermen. Ook het interieur zorgt voor controverse: het is misschien wel origineel, maar niet zo praktisch. Ook hier werd gestreefd naar een eigen identiteit. En tot slot is er de prijs die veel mensen zal doen schrikken.

Hoe het dan verder moet met deze Honda e? Is er sprake van een hopeloos geval? Volgens ons zeker niet, omdat zijn rijkwaliteiten, zijn persoonlijkheid en zijn legendarische betrouwbaarheid absoluut in zijn voordeel pleiten. Er bestaat beslist een clientèle voor dit type van product dat zich richt op hippe stedelingen die originaliteit hoog in het vaandel dragen. Deze Honda e zou bij zijn marktintroductie deze zomer wel eens kunnen uitgroeien tot de lievelingswagen van bewoners in de betere stadswijken …

De Honda e zou wel eens kunnen uitgroeien tot de lieveling van bewoners in de betere stadswijken.


Technische kenmerken

  • Motor: elektromotor 154 pk, 315 Nm
  • Overbrenging: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: automaat
  • L/b/h (mm): 3.895/1.750/1.512
  • Leeggewicht (kg): 1.542
  • Koffervolume (l): 171
  • Batterij (kWh): 35,5
  • Van 0 tot 100 km/u (sec.): 8,3
  • Topsnelheid (km/u): 145
  • Rijbereik (km): 222 (WLTP)
  • Prijs: van € 34.500 tot € 37.500


Pluspunten

  • Bouwkwaliteit
  • Energiemanagement/rijbereik
  • Eigen persoonlijkheid
  • Doeltreffend en dynamisch rijgedrag


Minpunten

  • Achterbank uit één stuk
  • Hoog prijskaartje
  • Weinig ergonomische deurgrepen
  • Overvloed aan informatie op de talrijke schermen