Bij Kawasaki weten ze hoe ze een extreme sportmotor moeten bouwen. Het goede nieuws is dat de Japanners eveneens weten dat motoren vooral op de openbare weg rijden en dat deze Ninja ZX-10R volbloedracer zich dus ook bruikbaar moet tonen op de weg én voor amateur-circuitrijders.

Verschillende rijmodi en een krachtig maar bruikbaar blok zijn de voornaamste troeven voor die veelzijdigheid. Op de openbare weg zorgt deze WK-winner voor een constante kick, op het circuit kan je alleen maar vaststellen dat de limieten van deze motor verder liggen dan die van de rijder. Tenzij je Jonathan Rea heet natuurlijk, en met deze motor al zes wereldtitels op rij liet optekenen.

Ninja ZX-10R 2021: grondig vernieuwd
Wat het meest in het oog springt, is het nieuwe design. De kop werd duidelijk scherper getekend, waarbij de ledkoplampen verscholen zitten achter het kuipwerk. Vind je dat niet zo mooi? Je zal er toch aan moeten wennen, want dit wordt de nieuwe Ninja-styling. Aansluitend is het windscherm 40 mm hoger geworden en wat rechter gezet voor meer windbescherming. En uiteraard kunnen winglets voor meer downforce in 2021 niet ontbreken.

Mega motorblok
Het motorblok dan, want dat is nu conform EU5. We besparen je alle kleine aanpassingen, maar melden wel dat een nieuwe luchtgekoelde oliekoeler moet zorgen voor een optimale afkoeling van de 998cc-viercilinder. De versnellingsbakverhoudingen van de eerste, tweede en derde versnelling werden kleiner voor meer acceleratie bij lage en middelhoge toeren. Het chassis werd op zijn beurt dan weer zo goed als ongemoeid gelaten, maar de wielbasis is 10 mm gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Het rijgedrag in de bochten zou daarmee stabieler moeten zijn.

Rijmodi op ieders maat
Nieuw zijn ook de verschillende rijmodi, waarbij je nu de keuze hebt tussen Road, Sport, Rain en vier Rider-modi die je volledig naar wens kan instellen. Verder doen ook cruise control en smartphone-connectiviteit hun intrede. En tot slot beschikt de ZX-10R over een berg aan elektronica: van bochten-ABS tot launch control, van instelbare tractiecontrole tot een op-en-neer quickshifter, en van een elektronische Öhlins-stuurdemper tot drie powermodi.
Dit was een samenvatting van de technische uiteenzetting van de nieuwe ZX-10R die we voor onze journalistenkiezen kregen. Maar de Kawa-mannen sloten af met iets heel belangrijks. Ze meldden ons namelijk dat de nieuwe Ninja ‘easy to ride’ is, waarbij ze verduidelijkten dat je geen professional moet zijn om hem op het circuit los te laten. En daar werd het plots heel interessant …

Spek voor beginnersbek?
Je moet namelijk weten dat ik geen doorgewinterde circuitrijder ben. Ik heb wel een aantal trackdays op mijn teller staan, maar die kan je op letterlijk één hand tellen en ze gebeurden ook nog eens met lichtere machines. Op de openbare weg heb ik al heel wat motorervaring, maar op het circuit ben ik dus een amateur. Al helemaal op het TT-circuit van Assen, waar ik nog nooit gereden heb. Laat staan met een 203 pk sterke superbike. Duim je mee?
Schrik van het vermogen heb ik niet, want ik heb al meerdere +180 pk-motoren onder mijn gat gehad. Het gaat me eerder over hoe de Ninja zich zal gedragen in de bochten, tijdens fel afremmen en op het Asser-asfalt. Full slicks met bandenwarmers moeten daar allemaal bij helpen, maar ook daar: ik ben een circuitamateur en heb nog nooit met die dingen gereden. Goed, de eerste sessies is het vooral zoeken naar de juiste rijlijn en de beste rempunten. Je bent zo intens met die twee dingen bezig, dat je bijna vergeet om na te denken over wat er zich onder jou afspeelt.

Steeds sneller
Maar naarmate de dag vordert, groeit het vertrouwen in de ZX-10R en loopt alles soepeler, sneller en beter. De Kawasaki geeft je dat nodige vertrouwen door uiterst stabiel te blijven. Ook wanneer de achterband bij een stevige remactie van het asfalt komt, of als je iets te vroeg op het gas gaat bij het uitkomen van de bocht. De elektronica schiet op dat moment pijlsnel, maar ook heel verfijnd, in actie. Hard accelereren, en de wheeliecontrole laat je voorband als het ware zweven over het asfalt. Daarbij valt op dat de Road-setting de meest aangename gasreactie heeft, in tegenstelling tot de iets te agressief reagerende Sport-instelling.

Beste keuze?
En zo ga ik iedere ronde op zoek naar mijn eigen limiet, maar ook naar de limiet van de Ninja ZX-10R. Uiteraard ligt die mijlenver van mijn kunnen, maar ik begrijp wel waarom Kawasaki hem het label ‘easy to ride’ meegeeft. Het lichte sturen, de goed werkende elektronica, de aangename - maar ook onwaarschijnlijk straffe – vermogensopbouw, de stabiliteit onder alle omstandigheden, de remmen die je gewoon met één vingertje kan bedienen, … Alles is aanwezig om het de rijder zo makkelijk mogelijk te maken.
Zou ik daarom aanraden om als circuitleek of circuitamateur meteen met een (nieuwe) ZX-10R te beginnen? Neen. Hoewel de machine het toelaat als je je verstand een beetje gebruikt, ben je toch beter af met een wat lichtere motor, zoals een ZX-6R of een Ninja 400 bijvoorbeeld.
Voor meer informatie over de 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R surf je naar de website van de importeur. Of vergelijk de motor met zijn concurrenten op motorprijzen.be.

Technische gegevens Kawasaki Ninja ZX-10R
Motor
Motortype: vloeistofgekoelde vier-in-lijn, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud: 998 cc
Boring x slag: 76 x 55 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverhouding: 13,0:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat, assist & slip
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Prestaties
Maximaal vermogen: 149 kW (203 pk) @ 13.200 tpm
Maximaal koppel: 115 Nm @ 11.400 tpm
Elektronica
Motor: rijmodi, cruise control, quickshifter, launch control, engine brake control
Rijwielgedeelte: bochten-ABS, stabiliteitscontrole, tractiecontrole, wheelie control
Rijwielgedeelte
Frame: gegoten aluminium twin spar frame
Vering voor: 43 mm Showa Balance Free UPSD, volledig instelbaar
Vering achter: horizontale Back-link, volledig instelbaar
Veerweg voor/achter: 120/115 mm
Rem voor: Brembo 330 mm-schijven met radiale vierzuigerremklauwen
Rem achter: Brembo 220 mm-schijf met enkelzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70 R17, 190/55 R17
Maten & gewichten
Wielbasis: 1.450 mm
Balhoofdhoek: 25°
Naloop: 105 mm
Zithoogte: 835 mm
Rijklaar gewicht: 207 kg
Tankinhoud: 17 liter
Prijs & info
Prijs: € 21.999
Prijs België: € 19.699
Importeur: Kawasaki Benelux
Meest recente artikelen
Cruise met het gezin: van Amsterdam naar de Noorse fjorden
Touring a testé une croisière en famille d'Amsterdam vers la Norvège.
Van Luik naar Marche-les-Dames: op ontdekking in Terres-de-Meuse
Van Luik naar Marche-les-Dames, ontdek de nieuwe toeristische regio van Terres-de-Meuse.
Cultuur en wintersport in en om Luzern
Combiner les sports d'hiver avec un citytrip? L'idée séduit de plus en plus de voyageurs. La Suisse est la destination idéale. Grâce aux transports en commun, vous passez facilement de la ville aux pistes. Nous avons tenté l’expérience à Lucerne et aux alentours.
Met huisdieren naar de Verenigde Staten reizen
Je kunt je huisdieren zeker meenemen naar de VS, maar je moet je wel aan de regels en wetgeving houden. De regels zijn afhankelijk van het type gezelschapsdier dat je meeneemt.
Test dakkoffers: belangrijkste keuzecriteria en nuttige tips
Nous vous proposons un test approfondi de 10 coffres de toit qui nous a permis de sélectionner les meilleurs.
Koopgids dakkoffers: zo maak je de juiste keuze
De prijs van een dakkoffer kan aanzienlijk verschillen naargelang het merk, het design en de opties. Vergelijken is dus de boodschap!
14 last-minute tips voor een geslaagde Valentijn
Romantische zielen hebben 14 februari (Valentijn) al een tijdje in het vizier, maar voor de late beslissers hebben we een paar ideetjes gesprokkeld.