Image
Kawazaki
Kawasaki won met de ZX-10R zes wereldkampioenschappen op een rij. Voor 2021 is deze volbloedracer volledig nieuw.


Bij Kawasaki weten ze hoe ze een extreme sportmotor moeten bouwen. Het goede nieuws is dat de Japanners eveneens weten dat motoren vooral op de openbare weg rijden en dat deze Ninja ZX-10R volbloedracer zich dus ook bruikbaar moet tonen op de weg én voor amateur-circuitrijders.


Kawasaki Ninja ZX-10R


Verschillende rijmodi en een krachtig maar bruikbaar blok zijn de voornaamste troeven voor die veelzijdigheid. Op de openbare weg zorgt deze WK-winner voor een constante kick, op het circuit kan je alleen maar vaststellen dat de limieten van deze motor verder liggen dan die van de rijder. Tenzij je Jonathan Rea heet natuurlijk, en met deze motor al zes wereldtitels op rij liet optekenen.

Kawasaki Ninja ZX-10R


Ninja ZX-10R 2021: grondig vernieuwd

Wat het meest in het oog springt, is het nieuwe design. De kop werd duidelijk scherper getekend, waarbij de ledkoplampen verscholen zitten achter het kuipwerk. Vind je dat niet zo mooi? Je zal er toch aan moeten wennen, want dit wordt de nieuwe Ninja-styling. Aansluitend is het windscherm 40 mm hoger geworden en wat rechter gezet voor meer windbescherming. En uiteraard kunnen winglets voor meer downforce in 2021 niet ontbreken.


Mega motorblok

Het motorblok dan, want dat is nu conform EU5. We besparen je alle kleine aanpassingen, maar melden wel dat een nieuwe luchtgekoelde oliekoeler moet zorgen voor een optimale afkoeling van de 998cc-viercilinder. De versnellingsbakverhoudingen van de eerste, tweede en derde versnelling werden kleiner voor meer acceleratie bij lage en middelhoge toeren. Het chassis werd op zijn beurt dan weer zo goed als ongemoeid gelaten, maar de wielbasis is 10 mm gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Het rijgedrag in de bochten zou daarmee stabieler moeten zijn.


Rijmodi op ieders maat

Nieuw zijn ook de verschillende rijmodi, waarbij je nu de keuze hebt tussen Road, Sport, Rain en vier Rider-modi die je volledig naar wens kan instellen. Verder doen ook cruise control en smartphone-connectiviteit hun intrede. En tot slot beschikt de ZX-10R over een berg aan elektronica: van bochten-ABS tot launch control, van instelbare tractiecontrole tot een op-en-neer quickshifter, en van een elektronische Öhlins-stuurdemper tot drie powermodi.

Dit was een samenvatting van de technische uiteenzetting van de nieuwe ZX-10R die we voor onze journalistenkiezen kregen. Maar de Kawa-mannen sloten af met iets heel belangrijks. Ze meldden ons namelijk dat de nieuwe Ninja ‘easy to ride’ is, waarbij ze verduidelijkten dat je geen professional moet zijn om hem op het circuit los te laten. En daar werd het plots heel interessant …

Kawasaki Ninja ZX-10R


Spek voor beginnersbek?

Je moet namelijk weten dat ik geen doorgewinterde circuitrijder ben. Ik heb wel een aantal trackdays op mijn teller staan, maar die kan je op letterlijk één hand tellen en ze gebeurden ook nog eens met lichtere machines. Op de openbare weg heb ik al heel wat motorervaring, maar op het circuit ben ik dus een amateur. Al helemaal op het TT-circuit van Assen, waar ik nog nooit gereden heb. Laat staan met een 203 pk sterke superbike. Duim je mee?

Schrik van het vermogen heb ik niet, want ik heb al meerdere +180 pk-motoren onder mijn gat gehad. Het gaat me eerder over hoe de Ninja zich zal gedragen in de bochten, tijdens fel afremmen en op het Asser-asfalt. Full slicks met bandenwarmers moeten daar allemaal bij helpen, maar ook daar: ik ben een circuitamateur en heb nog nooit met die dingen gereden. Goed, de eerste sessies is het vooral zoeken naar de juiste rijlijn en de beste rempunten. Je bent zo intens met die twee dingen bezig, dat je bijna vergeet om na te denken over wat er zich onder jou afspeelt.

Kawasaki Ninja ZX-10R


Steeds sneller

Maar naarmate de dag vordert, groeit het vertrouwen in de ZX-10R en loopt alles soepeler, sneller en beter. De Kawasaki geeft je dat nodige vertrouwen door uiterst stabiel te blijven. Ook wanneer de achterband bij een stevige remactie van het asfalt komt, of als je iets te vroeg op het gas gaat bij het uitkomen van de bocht. De elektronica schiet op dat moment pijlsnel, maar ook heel verfijnd, in actie. Hard accelereren, en de wheeliecontrole laat je voorband als het ware zweven over het asfalt. Daarbij valt op dat de Road-setting de meest aangename gasreactie heeft, in tegenstelling tot de iets te agressief reagerende Sport-instelling.

Kawasaki Ninja ZX-10R


Beste keuze?

En zo ga ik iedere ronde op zoek naar mijn eigen limiet, maar ook naar de limiet van de Ninja ZX-10R. Uiteraard ligt die mijlenver van mijn kunnen, maar ik begrijp wel waarom Kawasaki hem het label ‘easy to ride’ meegeeft. Het lichte sturen, de goed werkende elektronica, de aangename - maar ook onwaarschijnlijk straffe – vermogensopbouw, de stabiliteit onder alle omstandigheden, de remmen die je gewoon met één vingertje kan bedienen, … Alles is aanwezig om het de rijder zo makkelijk mogelijk te maken.

Zou ik daarom aanraden om als circuitleek of circuitamateur meteen met een (nieuwe) ZX-10R te beginnen? Neen. Hoewel de machine het toelaat als je je verstand een beetje gebruikt, ben je toch beter af met een wat lichtere motor, zoals een ZX-6R of een Ninja 400 bijvoorbeeld.

Voor meer informatie over de 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R surf je naar de website van de importeur. Of vergelijk de motor met zijn concurrenten op motorprijzen.be.


Technische gegevens Kawasaki Ninja ZX-10R

Motor

Motortype: vloeistofgekoelde vier-in-lijn, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud: 998 cc
Boring x slag: 76 x 55 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverhouding: 13,0:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat, assist & slip
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Prestaties

Maximaal vermogen: 149 kW (203 pk) @ 13.200 tpm
Maximaal koppel: 115 Nm @ 11.400 tpm

Elektronica

Motor: rijmodi, cruise control, quickshifter, launch control, engine brake control
Rijwielgedeelte: bochten-ABS, stabiliteitscontrole, tractiecontrole, wheelie control

Rijwielgedeelte

Frame: gegoten aluminium twin spar frame
Vering voor: 43 mm Showa Balance Free UPSD, volledig instelbaar
Vering achter: horizontale Back-link, volledig instelbaar
Veerweg voor/achter: 120/115 mm
Rem voor: Brembo 330 mm-schijven met radiale vierzuigerremklauwen
Rem achter: Brembo 220 mm-schijf met enkelzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70 R17, 190/55 R17

Maten & gewichten

Wielbasis: 1.450 mm
Balhoofdhoek: 25°
Naloop: 105 mm
Zithoogte: 835 mm
Rijklaar gewicht: 207 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs & info

Prijs: € 21.999
Prijs België: € 19.699
Importeur: Kawasaki Benelux