Image
Je voorruit ijsvrij maken op een koude ochtend in de winter is niet bepaald een pretje. Maar als je deze tips volgt, ben je er veel sneller vanaf!

Je voorruit ontvriezen op een koude ochtend in hartje winter: leuk is anders. Wil je dit vervelend krabwerkje liever vermijden? Of zelf je antivriesproduct maken? Volg de gids!

Winter
Bron: Unsplash

Ook al worden onze Belgische winters alsmaar minder streng, toch valt een periode van aanhoudende vorst nooit uit te sluiten. En dan is het risico dat je je voorruit moet ontdooien meer dan reëel.

We herinneren er ook aan dat het verkeersreglement elke bestuurder verplicht om te rijden met voldoende zichtbaarheid. Uittreksel uit de wegcode: “Tijdens het rijden moet uw gezichtsveld naar voren vrij zijn, zowel naar links als naar rechts. Vanaf een punt 80 cm verticaal boven het midden van uw zitplaats moet u de weg op een afstand van 10 meter en meer vóór het voertuig kunnen zien.”

Om ook in de winter veilig te kunnen rijden, moet je voorruit dus rijm- en ijsvrij zijn. Een eenvoudige routineklus, zeg je? Ja, als je de trucjes kent om snel en veilig te vertrekken. Laten we even op een rijtje zetten wat je moet doen en laten …


Onfeilbare trucjes

Je wagen in de winter op stal laten, in een garage bijvoorbeeld, is uiteraard de meest praktische oplossing. Maar als je dit aan het lezen bent, is de kans groot dat je geen garage hebt …

Gelukkig zijn er verschillende oplossingen om ijzelvorming op je voorruit te voorkomen.

Bedekken:

  • Een zeil dat je wagen volledig bedekt. Je vindt goedkope modellen in warenhuizen en speciaalzaken. Zo’n zeil is gebruiksvriendelijk, maar je moet het na elk gebruik wel goed laten drogen, wat vervelend kan zijn.
  • Een zeil dat alleen de voorruit bedekt. Eenvoudiger om te plaatsen, te laten drogen en op te bergen.
  • Ook een groot stuk plastic, een vuilniszak bijvoorbeeld, kan de klus klaren als je niets anders bij de hand hebt.
  • Een stuk karton. Al is dit wel moeilijker te bevestigen en moet het dik genoeg zijn om niet aan het ijs te kleven dat zich ’s nachts op je ruit vormt. Om het vast te zetten, volstaat het om de ruitenwissers aan te zetten en ze te blokkeren in verticale stand.
  • Denk er hoe dan ook aan om de rubberen lamellen van je ruitenwissers in de winter te beschermen, zodat ze niet tegen de bevroren voorruit kleven. Is dat toch het geval, forceer ze dan vooral niet, anders maak je ze stuk!

Ontvriezen:

Je hebt niet de gelegenheid gehad om je voorruit te beschermen, waardoor die volledig bevroren is? Enkele tips …

Sommige wagens beschikken over voorruitverwarming, waarbij er een metalen draad ingewerkt is in de voorruit. Een snel en doeltreffend systeem, dat echter wel wat tijd nodig heeft eer het werkt, vooral als er zich een dikke ijslaag gevormd heeft. Hetzelfde geldt voor verwarming via ventilatie. Zelfs in de maximale positie moet de motor zijn werkingstemperatuur bereikt hebben voor er echt warme lucht verspreid kan worden.

Vergeet ook niet dat veel 100% elektrische auto’s en plug-inhybrides een programmeerbare verwarming hebben, zodat je altijd in een ‘warme’ auto kan stappen.

winter


Voor de rest ga je als volgt te werk:

Een krabber volstaat om de ijslaag snel te verwijderen. Zorg dat je een krabber gebruikt die geschikt is voor het werkje en die geen krassen maakt op de voorruit. De krabbers in kunststof die je in de handel vindt, zijn doeltreffend en goedkoop.

Alle in de handel verkrijgbare antivriesproducten werken perfect. We verkiezen wel een manueel te gebruiken spray boven een spuitbus. Niet voor de spreiding van het product, maar omdat een spuitbus snel leeg raakt – product en drijfgas – terwijl een spray veel langer meegaat.

Je bent een doe-het-zelver en/of begaan met het milieu? En je wil de giftige bestanddelen vermijden die je aantreft in producten uit de winkel? Dan kan je je eigen antivriesproduct maken. Hier is alvast een recept.

  • Meng 1,2 liter gedemineraliseerd water met 50 cl alcohol (90 %) en één à twee eetlepels vaatwasmiddel.

Je vindt nog andere recepten op internet, onder meer met grof zout en/of azijn. Die mengsels zijn echter af te raden, want zowel zout als azijn is bijzonder corrosief en kan op termijn de voegen en de carrosserie beschadigen.


Absoluut uit den boze

Giet nooit warm – of zelfs lauw – water over je bevroren voorruit. Door de thermische schok kan ze immers barsten.


Het mysterie van de glanzende voorruit

Tot slot nog het antwoord op een klein raadseltje: hoe komt het dat je voorruit op sommige ochtenden ‘proper’ is, terwijl het stenen uit de grond heeft gevroren?

Dat heeft alles te maken met de luchtvochtigheid. ‘Droge’ kou – dus een lage luchtvochtigheid – en een beetje wind volstaan om je voorruit bij het ochtendgloren te doen fonkelen. Dat is echter uitzonderlijk, want meestal komt het erop aan geen kou te vatten en geen kostbare tijd te verliezen!

Is je voorruit beslagen?

Volg de tips van onze wegenwachter om ze te ontwasemen in deze tutorial.