Image
Zo ontdooi je makkelijk je voorruit
12 maart 2018
Je voorruit ontvriezen op een vroege winterochtend: leuk is anders. Je vermijdt liever zo’n vervelend krabwerkje? Zelf je antivriesproduct maken?

Ook al lijkt het zwaarste winteroffensief achter de rug, een vriesperiode valt nooit uit te sluiten. Dus is het risico dat je opnieuw je voorruit moet ontdooien, meer dan reëel. We herinneren er ook aan dat de reglementering elke bestuurder verplicht om te rijden met voldoende zichtbaarheid. Dat betekent onder meer: een rijm- en ijsvrije voorruit. Een eenvoudige routineklus, zeg je? Ja, als je de trucs kent om snel en veilig te starten. Laten we even op een rijtje zetten wat je moet doen en laten …

De onfeilbare trucs

Je wagen op stal laten, in een garage bijvoorbeeld, is uiteraard de meest praktische oplossing. Al bestaat natuurlijk de kans dat je geen garage hebt …

Gelukkig bestaan er verschillende oplossingen om ijzelvorming op je voorruit te vermijden.

Bedekken:

  • Een zeil dat je wagen volledig bedekt. Je vindt goedkope modellen in warenhuizen en speciaalzaken. Zo’n zeil is gebruiksvriendelijk, maar je moet het na elk gebruik wel goed laten drogen, wat vervelend kan zijn.
  • Een zeil dat alleen de voorruit bedekt. Eenvoudiger om te plaatsen, te laten drogen en op te bergen.
  • Ook een groot stuk plastic, bijvoorbeeld een vuilniszak, kan de klus klaren als je niets anders bij de hand hebt.
  • Een stuk karton. Dat is wel moeilijker te bevestigen en moet voldoende dik zijn om niet aan het ijs te kleven dat zich ’s nachts op je ruit vormt. Om het vast te zetten, volstaat het om de ruitenwissers te blokkeren in verticale stand.
  • Een krant. Simpel, maar niet zonder risico: als het vochtige papier door de ijzel tegen de voorruit kleeft, moet je het net als ijzel wegkrabben en daarbij de ontwasemingsfunctie forceren door de blazer aan te zetten.
  • Denk er hoe dan ook aan om de rubberen lamellen van je ruitenwissers te beschermen, zodat ze niet tegen de bevroren voorruit kleven. Is dat toch het geval, forceer dan vooral niet, anders maak je ze stuk!

 

Beschermen:

Geen zeil, plastic of karton bij de hand? Ziehier enkele tips uit grootmoeders tijd om je uit de nood te helpen:

Neem een ui, snijd hem in tweeën en wrijf hem over de volledige voorruit. Dat werkt, op voorwaarde dat de vochtigheid en de ijzelvorming niet te erg zijn.

Sommigen zullen je aanraden om preventief grof zout te strooien of azijn te gieten op de ruiten. We raden je dat echter sterk af: die producten zijn bijzonder corrosief en dus slecht voor de carrosserie en de voegen.

Ontvriezen

Je hebt niet de gelegenheid gehad om je voorruit te beschermen, waardoor die volledig bevroren is? Enkele tips …

Sommige wagens beschikken over voorruitverwarming – een metalen draad zit dan ingewerkt in de voorruit. Een snel en doeltreffend systeem dat echter wel wat tijd vergt eer het werkt, vooral als er zich een dikke ijslaag gevormd heeft. Idem voor verwarming via ventilatie. Zelfs in de maximale positie moet de motor zijn werkingstemperatuur bereikt hebben voor er echt warme lucht kan verspreid worden.

Als extra: enkele handige tips:

Een krabber volstaat om de ijslaag snel te verwijderen. Zorg dat je een krabber gebruikt die geschikt is voor het werkje en die geen krassen maakt op de voorruit. De krabbers in kunststof die je in de handel vindt, zijn doeltreffend en goedkoop.

Alle in de handel verkrijgbare antivriesproducten werken perfect. We verkiezen wel een manueel te gebruiken spray boven een spuitbus. Niet voor de spreiding van het product, maar omdat een spuitbus snel leeg raakt – product en drijfgas – terwijl een spray lang meegaat.

Je bent een doe-het-zelver en/of milieubewust? Je wil geen toxische producten gebruiken? Dan kun je je eigen antivriesproduct maken. Hier een recept.

  • Meng 1,2 liter gedemineraliseerd water met 50 cl alcohol (90 %) en twee eetlepels vaatwasmiddel.

Je vindt nog andere recepten op internet, onder meer grof zout en/of azijn. Die mengsels zijn echter af te raden, want zowel zout als azijn zijn bijzonder corrosief en kunnen op termijn de voegen en de carrosserie beschadigen.

Absoluut uit den boze

Giet NOOIT warm – of zelfs lauw – water over je bevroren voorruit. Door de thermische schok dreigt ze immers te barsten. Is dat inderdaad het geval, dan is er maar één oplossing: bellen naar Touring Glass voor een snelle en doeltreffende reparatie. Alle Touring-leden kunnen genieten van 25% korting op alle interventies.

Het mysterie van de glanzende voorruit

Tot slot nog het antwoord op een raadseltje dat sommigen al hebben weten te ontrafelen: hoe komt het dat je voorruit op sommige ochtenden ‘proper’ is, terwijl het stenen uit de grond heeft gevroren?

Dat heeft alles te maken met de luchtvochtigheid. ‘Droge’ kou – dus een lage luchtvochtigheid – en een beetje wind volstaan om je voorruit bij het ochtendgloren te doen fonkelen. Dat is echter uitzonderlijk, want de rest van de tijd komt het erop aan van geen kou te vatten en geen kostbare tijd te verliezen!

Deel deze inhoud
18 maart 2020

Mobiliteit, reizen: Wat het coronavirus verandert

De crisis rond het coronavirus brengt belangrijke veranderingen in ons dagelijks leven met zich mee.  Als belangrijke speler in de mobiliteit en de toerismesector, wil Touring je informeren en adviseren over de gevolgen qua mobiliteit en reizen. Vind hier de recente nieuwsitems over de epidemie en de impact ervan op je verplaatsingen en reizen.