Image
Zo ontdooi je makkelijk je voorruit

Je voorruit ontvriezen op een vroege winterochtend: leuk is anders. Vermijd je liever zo’n vervelend krabwerkje? Of wil je zelf je antivriesproduct maken?

Momenteel hebben we er nog niet zoveel last van, maar binnenkort vriest het misschien weer de stenen uit de grond. En dan is het risico dat je opnieuw je voorruit moet ontdooien meer dan reëel. We herinneren er ook aan dat de reglementering elke bestuurder verplicht om te rijden met voldoende zichtbaarheid. Dat betekent onder meer een rijm- en ijsvrije voorruit. Een eenvoudige routineklus, zeg je? Ja, als je de trucjes kent om snel en veilig te starten. Laten we even op een rijtje zetten wat je moet doen en laten…

 

De onfeilbare trucs

Je wagen op stal laten, in een garage bijvoorbeeld, is uiteraard de meest praktische oplossing. Maar als je dit aan het lezen bent, is de kans groot dat je geen garage hebt…

Gelukkig zijn er verschillende oplossingen om ijzelvorming op je voorruit te voorkomen.

 

Bedekken

  • Een zeil dat je wagen volledig bedekt. Je vindt goedkope modellen in warenhuizen en speciaalzaken. Zo’n zeil is gebruiksvriendelijk, maar je moet het na elk gebruik wel goed laten drogen, wat vervelend kan zijn.
  • Een zeil dat alleen de voorruit bedekt. Eenvoudiger om te plaatsen, te laten drogen en op te bergen.
  • Ook een groot stuk plastic, een vuilniszak bijvoorbeeld, kan de klus klaren als je niets anders bij de hand hebt.
  • Een stuk karton. Al is dit wel moeilijker te bevestigen en moet het dik genoeg zijn om niet aan het ijs te kleven dat zich ’s nachts op je ruit vormt. Om het vast te zetten, volstaat het om de ruitenwissers te blokkeren in verticale stand.
  • Een krant. Simpel, maar niet zonder risico: als het vochtige papier door de ijzel tegen de voorruit kleeft, moet je het net als ijzel wegkrabben en daarbij de ontwasemingsfunctie forceren door de blazer aan te zetten.
  • Denk er hoe dan ook aan om de rubberen lamellen van je ruitenwissers te beschermen, zodat ze niet tegen de bevroren voorruit kleven. Is dat toch het geval, forceer ze dan vooral niet, anders maak je ze stuk!

 

Beschermen

Geen zeil, plastic of karton bij de hand? Ziehier enkele tips uit grootmoeders tijd om je uit de nood te helpen.

Sommige mensen zullen je aanraden om preventief grof zout te strooien of azijn te gieten op de ruiten. We raden je dat echter sterk af: die producten zijn bijzonder corrosief en dus slecht voor de carrosserie en de voegen.

 

Ontvriezen

Je hebt niet de gelegenheid gehad om je voorruit te beschermen, waardoor die volledig bevroren is? Enkele tips …

Sommige wagens beschikken over voorruitverwarming – een metalen draad zit dan ingewerkt in de voorruit. Een snel en doeltreffend systeem dat echter wel wat tijd nodig heeft eer het werkt, vooral als er zich een dikke ijslaag gevormd heeft. Idem voor verwarming via ventilatie. Zelfs in de maximale positie moet de motor zijn werkingstemperatuur bereikt hebben voor er echt warme lucht verspreid kan worden.

Voor de rest, zo ga je te werkeen krabber volstaat om de ijslaag snel te verwijderen. Zorg dat je een krabber gebruikt die geschikt is voor het werkje en die geen krassen maakt op de voorruit. De krabbers in kunststof die je in de handel vindt, zijn doeltreffend en goedkoop.

Alle in de handel verkrijgbare antivriesproducten werken perfect. We verkiezen wel een manueel te gebruiken spray boven een spuitbus. Niet voor de spreiding van het product, maar omdat een spuitbus snel leeg raakt – product en drijfgas – terwijl een spray veel langer meegaat.

Je bent een doe-het-zelver en/of begaan met het milieu? Je wil geen toxische producten gebruiken? Dan kan je je eigen antivriesproduct maken. Hier een recept.

  • Meng 1,2 liter gedemineraliseerd water met 50 cl alcohol (90 %) en twee eetlepels vaatwasmiddel.

Je vindt nog andere recepten op internet, onder meer met grof zout en/of azijn. Die mengsels zijn echter af te raden, want zowel zout als azijn is bijzonder corrosief en kan op termijn de voegen en de carrosserie beschadigen.

 

Absoluut uit den boze

Giet nooit warm – of zelfs lauw – water over je bevroren voorruit. Door de thermische schok kan ze immers barsten. Is dat inderdaad het geval, dan is er maar één oplossing: bellen naar Touring Glass voor een snelle en doeltreffende reparatie. Alle Touring-leden kunnen genieten van 25% korting op elke interventie.

 

Het mysterie van de glanzende voorruit

Tot slot nog het antwoord op een klein raadseltje: hoe komt het dat je voorruit op sommige ochtenden ‘proper’ is, terwijl het stenen uit de grond heeft gevroren?

Dat heeft alles te maken met de luchtvochtigheid. ‘Droge’ kou – dus een lage luchtvochtigheid – en een beetje wind volstaan om je voorruit bij het ochtendgloren te doen fonkelen. Dat is echter uitzonderlijk, want de rest van de tijd komt het erop aan geen kou te vatten en geen kostbare tijd te verliezen!