Image
Kawasaki
Eerste test van de 2022 Kawasaki Z900RS SE, een op en top moderne motor in een klassiek jasje.

Omdat de Z1, Kawasaki’s allereerste naked sportmotor, onlangs 50 werd, kwamen de Japanners met een Special Edition van de Kawasaki Z900RS op de proppen. Qua looks knipoogt de Z900RS SE duchtig richting z’n illustere overgrootvader, maar onderhuids is hij zo modern als maar kan.

Kawasaki Z900RS SE


Modern Classic

De Z900RS SE mag dan wel klassiek ogen, hij is op en top modern. Meer zelfs, Kawa koos voor deze verjaardagseditie voor een aantal onderdelen die je eerder op een racemotor zou verwachten. Met name de ophanging en de remmen zijn belachelijk goed. Achteraan zit op deze SE immers een Öhlins S46 monoshock (hydraulisch instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping), vooraan maakt een al even goudkleurig geanodiseerde, volledig instelbare 41mm Showa UPSD-voorvork de dienst uit.

Ook de remmen gingen op de schop, waarna de Groenen even gingen shoppen bij Italiaans hofleverancier Brembo: daar tikten ze voor de Kawasaki Z900RS SE twee semi-zwevende Brembo-remschijven (300mm) en nagelnieuwe, radiale M4.32 monobloc-vierzuigers op de kop voor de voorzijde. Achteraan levert Nissin een enkelzuiger die in een 250mm schijf dient te bijten. De remleidingen kregen een staalomvlechting, kwestie van de upgrades passend te ondersteunen. Mooi zo.

Kawasaki Z900RS SE


Kennis van zaken

De Kawasaki Z900 RS SE (Special Edition) is gemaakt met veel kennis van de eigen geschiedenis. En ze deden dit op het meest geschikte ogenblik. Op dit eigenste moment viert Kawasaki immers de 50ste verjaardag van zijn Z-naam. En dat is misschien wel de meest iconische letter in de geschiedenis van het merk. Het is mooi om te zien dat de Japanners erin slagen om de gekende lijnen en kleurstellingen weer tot leven te brengen in een motorfiets die in essentie een moderne naked bike is. Maar toch herken je er duidelijk de Kawasaki-erfenis in, en dat is net zo belangrijk als de rijkwaliteiten van de motor zelf. Het oog wil immers ook wat.

Kawasaki Z900RS SE


Heerlijke vierpitter

En nu we het toch over de rijkwaliteiten hebben ... Die fenomenale vier-in-lijn, die op de Kawasaki Z900RS SE ook nog eens gecomplementeerd wordt door een uitstekende, instelbare ophanging en remmen met aanzien, dat is een gedroomde combinatie. Het blok is soepel, bijzonder krachtig en het geeft uitstekend feedback. Je kan wel op de retro ogende toerenteller kijken om te zien wanneer je moet schakelen, maar de Kawa vierpitter is een dermate intuïtief blok, dat je in de realiteit alleen maar op de tellerpartij kijkt om te zien hoeveel kilometers je die dag al afgemaald hebt.

Gezien die kwaliteit om vanuit lage toeren op te pikken en bovenin ook een fameus eindschot te presenteren, kan je het schakelen grotendeels achterwege laten, om je volledig te focussen op de weg voor je. Je kiest gewoon een geprefereerde versnelling en houdt die aan – eentje af- of opschakelen doe je pas als het echt nodig is. Voor onze Zwitserse testrit laten we ‘m nagenoeg de hele tijd in z’n drie liggen, waarbij we enkel voor haarspeldbochten eentje lager in de bak roeren. Heerlijk rijden, zo.


Wat mag dat kosten?

Het blok is zo vol als je je maar kan wensen, met een impressionante finetuning op het vlak van gasrespons en een overbrengingsverhouding die dermate goed is uitgekiend dat je in elke versnelling aan quasi elke snelheid kan rijden zonder stotteren. Dik 120 km/u hoog in de toeren in derde, of 1.500 toeren malen aan 30 km/u in zesde versnelling? Deze motor pikt het niet alleen, hij straalt onder alle omstandigheden.

Rest je enkel nog een testrit met de op de Z1 geënte Z900RS SE in te plannen, en vervolgens 14.399 euro neer te tellen.

Foto’s: Motomedia

Meer info op www.kawasaki.be en op www.motorprijzen.be

Z900RS SE