Citroën C3 2024, de 2PK van de 21ste eeuw?

Image
Image

Citroën C3 2024, de 2PK van de 21ste eeuw?

Voor de nieuwe C3 legt Citroën de nadruk op kostenbesparingen en eenvoudige, doeltreffende innovaties om mobiliteit te kunnen bieden voor iedereen. Doet dit je niet denken aan een ander Citroën-model?


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.


Ook al verwijst Citroën er niet meteen naar, toch neemt de nieuwe C3 in zekere zin de fakkel over van de legendarische 2PK: eenvoud, rationaliteit en een scherpe prijs staan voorop. Wat die prijs betreft, slaat het Franse bedrijf hard toe: met een prijs vanaf € 14.990 is de nieuwkomer zelfs goedkoper dan zijn voorganger! En in zijn elektrische versie is hij een van de meest betaalbare op de markt, vanaf € 23.300. Helemaal niet slecht voor een veelzijdige auto die met gemak plaats biedt aan vier volwassenen van 1,80 m en 310 liter bagage.

Citroën C3
De reeks aandrijflijnen wordt eind dit jaar uitgebreid met een 48V microhybride van 100 pk.


Binnenin

Natuurlijk gaat het bij deze prijs om de instapversie, die echter al zeer goed is uitgerust, met name met het nieuwe digitale instrumentarium dat rechtstreeks in het bovenste paneel van het dashboard geïntegreerd is. Hierdoor is er geen conventioneel head-updisplay nodig, dat volgens de ingenieurs toch overbodig zou zijn.

Citroën C3
Het dashboard weerspiegelt de wens tot vereenvoudiging die het hele ontwikkelingsproces kenmerkte.

Anderzijds moet je het doen met een smartphonehouder voor multimedia; het centrale 10,25” scherm met 3D-navigatie en geconnecteerde diensten is voorbehouden voor de Max-uitvoering, het enige andere uitrustingsniveau dat wordt aangeboden, met een prijs vanaf € 19.200 voor de benzine en € 27.800 voor de elektrische variant. Prijzen die in het huidige autolandschap nog altijd scherp zijn, maar wel enkele toegevingen impliceren: geen handgrepen, alomtegenwoordige harde plastics (ondanks het fraaie textiel op het dashboard en de armsteunen) en een koffer die door de hoge laaddrempel niet erg praktisch is.

Voor deze prijs heeft Citroën echter niet beknibbeld op de elementen waarop het zijn reputatie heeft gebouwd, en dat is in de eerste plaats het comfort. Hier lijkt de benzineversie nog beter te scoren dan de elektrische versie, waar het gewicht van de accu van 44 kWh zich toch enigszins laat voelen. Volgens onze test zorgt die voor een rijbereik van zo'n 300 km.


Ook als benzine

De nieuwe 1.2-liter turbobenzinemotor, nu met een distributieketting in plaats van de omstreden riem van de oude Puretech, levert 100 pk. Alweer voldoende voor het beoogde gebruik van de Citroën. Vooral omdat hij gekoppeld is aan een 6-versnellingsbak, die zowel het geluid aan boord als het brandstofverbruik weet te beperken, zeker buiten de stad. De nieuwe C3 biedt dus veel waar voor zijn geld, zowel loodvrij als elektrisch!


De Citroën C3 Max 1.2 Turbo in een notendop

  • Motor: benzine; 1.199 cm3; 100 pk - 205 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: handmatig, 6 versnellingen
  • L/b/h (mm): 4.015/1.755/1.577
  • Leegewicht (kg): 1.151
  • Kofferruimte (l): 310
  • Tankinhoud (l): 44
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 10,6
  • Topsnelheid (km/u): 160
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 5,6
  • CO2 (g/km): 127
  • Basisprijs (€): 19.200


Troeven

  • De comfortabelste auto in zijn segment
  • Overtuigend rijbereik (elektrisch)
  • Doordachte innovaties (head-updisplay)
  • Interieurcomfort

Minpunten

  • Onhandige koffer (hoge laaddrempel, geen vlakke vloer)
  • Geen handgrepen
  • Matige geluidsisolatie
  • Overhellen in de bochten


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.